Afla despre aerul conditionat din masina, chiar daca majoritatea stiu ce este si ce inseamna aerul conditionat, cu siguranta sunt mai putini cei care stiu cum functioneaza de fapt. Daca trebuie sa-ti intretii aerul conditionat si vrei sa sti cum trebuie sa o faci, in acest articol auto vei gasi ce tipuri de aer conditionat exista si cum le poti utiliza cel mai bine.
Foloseste aparatul de aer conditionat pe tot parcursul anului
Aerul conditionat nu este util doar vara, ci si in anotimpurile reci si umede. Aparatele de aer conditionat indeparteaza umezeala din aer, iar un interior mai uscat inseamnă intotdeauna geamuri mai curate. Asa ca, foloseste aerul conditionat tot timpul anului, mai ales ca este mai bine si pentru aerul conditionat in sine.
Tipuri aparate de aer auto
Exista 3 sisteme diferite de aer conditionat pentru masina. Primul este aparatul de aer conditionat manual si, dupa cum sugereaza si numele, acest sistem trebuie operat manual. Trebuie stabilit cat de cald sau rece ar trebui sa fie aerul si cat de tare sufla ventilatorul. Pentru a face asta, se fixeaza comanda de caldura pe zero, fiindca aerul conditionat in sine nu reactioneaza la o schimbare de temperatura a masinii. Prin urmare, aerul conditionat manual nu raspunde automat la cresterea sau scaderea temperaturii din masina. Cu alte cuvinte, daca iti este cald si simti nevoia de racire, porneste aerul conditionat si lasa-l sa sufle cat mai tare.
A doua varianta este climatizarea semiautomata, numita si climatica. Acest sistem de aer conditionat monitorizeaza temperatura masinii, dar trebuie sa specifici cat de tare doresti ca aerul conditionat sa sufle aer cald sau rece in masina. Aerul conditionat semi-automat foloseste diversi senzori care compara temperatura setata cu temperatura din diferite locuri din masina. Senzorii masoara atat temperatura aproape de grila aparatului de aer conditionat, cat si mai departe de aceasta.
A treia variantă este un aer conditionat complet automat, numit si climatizare. A primit acest nume deoarece acest aparat de aer conditionat controleaza climatul din masina in mod complet automat. Sistemul ia în considerare viteza masinii, calitatea aerului, radiatia de la soare si turatia motorului. Dupa care, foloseste aceste date pentru a obtine si mentine temperatura ideala in masina. Cu acest tip de aer conditionat iti poti seta singur temperatura, iar sistemul calculeaza apoi continuu ceea ce este necesar referitor la fluxul de aer si temperatura, pentru a le mentine.
Sfaturi utilizarea aer conditionat
Pentru multi soferi, un aparat de aer conditionat din masina nu este altceva decat un „racitor”, dar trebuie stiut ca este si un accesoriu care sporeste siguranta, prin prevenirea de aburirea a geamurilor. Din pacate, un aparat de aer conditionat duce la un consum mai mare de combustibil si daca este folosit incorect, apar mirosuri neplacute din cauza formarii de mucegai si bacterii. Prin sfaturile de mai jos, poti reduce consumul de combustibil al masinii tale si vei asigura ca nu se poate dezvolta mucegai sau bacterii in aerul conditionat.
Inainte de a conduce
Cand te urci intr-o masina fierbinte vara, inainte de toate, deschide geamurile sau lasa usile deschise, astfel incat aerul cald sa poata fi evacuat. In acest mod, sistemul de racire va incerca sa raceasca mult mai putin aerul din masina si astfel economisesti combustibil.
Deoarece exista o suprafata cu multe geamuri prin care soarele straluceste, acest aspect poate avea un impact semnificativ asupra caldurii, interiorul fiind mai cald. Geamurile colorate disponibile optional, absord sau reflecta lumina soarelui si, prin urmare, mediul din masina nu este atat de cald, ceea ce inseamna ca aerul conditionat nu trebuie sa functioneze la fel de mult.
Cu un aparat de aer conditionat complet automat, seteaza temperatura si apoi activeaza modul automat apasand butonul „AUTO”. In modul automat, un aparat de aer conditionat consuma mult mai putin decat atunci cand il actionezi manual.
Cu un aparat de aer conditionat manual, utilizeaza deschiderea orificiile de ventilatie superioare, deoarece aceasta optiune asigura o circulatie optima a caldurii.
Inainte de oprire
Opreste aerul conditionat cu 10-15 minute inainte de sosire. Acest lucru previne cresterea bacteriilor si ciupercilor pe evaporator. Acest evaporator se afla de obicei intr-un mediu intunecat, ceea ce il face un loc ideal pentru cresterea ciupercilor si bacteriilor. Cand aparatul de aer conditionat este pornit, acesta devine rece si umed din cauza condensului din aerul exterior. In cele cateva minute in care aerul conditionat este oprit, evaporatorul se poate usca bine, prevenind formarea mucegaiului. Mai mult, astfel te poti obisnui treptat cu temperatura exterioara inainte de a fi nevoit sa cobori efectiv din masina.
Aburirea geamurilor
Cand afara este frig si umed, aerul conditionat previne aburirea geamurilor. Cand interiorul masinii este umed din cauza climei de afara, a hainelor umede, sau a frigului, geamurile masinii se pot aburi rapid. Pornind aerul conditionat, usuci mediul din interior si poti scapa rapid de geamuri aburite. Utilizarea regulata a aerului conditionat este importanta pentru a mentine sistemul in stare buna.
Afla despre aerul conditionat din masina
Daca doresti sa afli cum sa te descurci de fapt cu aerul conditionat al masinii tale, urmareste cateva sfaturi, mai ales ca este recomandat sa-ti verifici sistemul de aerul conditionat în fiecare an.
Inlocuieste regulat filtrul de polen, chiar daca folosesti aerul conditionat foarte putin. Printr-o intretinere regulata, previ defectarea aerului conditionat, iar repararea sau inlocuirea unui aparat de aer conditionat este costisitoare.
Agentul frigorific trebuie completat in mod regulat, mai ales ca un aparat de aer condiționat care functioneaza fara lichid de racire, se va strica cu siguranta. Un aparat de aer conditionat care functioneaza prost, are si un efect negativ asupra consumului de combustibil.
Foloseste aerul conditionat tot timpul anului, prin porniri din cand in cand si iarna. Acest lucru mentine sistemul optim, prin circulatia agentului frigorific, cel care asigura si lubrifierea compresorului. Aceasta modalitate de utilizare previne scurgerile si costurile inutile de reparatii
Aer conditionat care nu raceste
Cand bacteriile si ciupercile au acaparat aerul conditionat, cel mai bine este sa apelezi la ajutorul unui profesionist. Acest lucru se poate face la o unitate service, iar curatarea sistemului nu este foarte costisitoare.
Ciupercile si bacteriile au posibilitatea sa se fixeze in evaporatorul aerului conditionat daca acesta nu se poate usca, asa cum s-a mentionat. De acea este bine ca aerul conditionat sa fie oprit intotdeauna inainte de sosirea la destinatie, pentru ca vaporizatorul sa se usuce corespunzator.
Aerul conditionat nu functioneaza sau raceste putin
Daca aerul conditionat nu mai functioneaza deloc, o vizita la un specialist in acest domeniu este aproape inevitabila. O cauza poate fi defectarea compresorului, aceasta fiind o reparatie costisitoare, fiindca nu numai ca piesa trebuie inlocuita, dar si intregul sistem trebuie curatat si incarcat cu lichid de racire.
Exista posibilitatea ca un cablu rupt sau o siguranta arsa sa poata cauza dezactivarea aparatul de aer conditionat. Insa, in functie de locatia exacta a problemei, aceasta nu trebuie sa fie o investitie care sa aiba costuri mari.
Daca aerul conditionat raceste mult mai putin decat de obicei, este posibil ca presiunea sa fi scazut din cauza insuficientei lichidului de racire. O completare ar rezolva problema. In mod normal, acest lucru se face rapid la o intretinere si nu costa mult.
Concluzie
In zilele actuale, aerul conditionat nu mai este un lux, majoritatea masinilor noi au un sistem de aer conditionat sau un „control climatic”, iar prevenirea este intotdeauna buna, asa ca, asigura-te ca esti inaintea problemelor si verifica regulat aerul conditionat.