Cand este uzata o anvelopa, chiar daca o anvelopa de masina necesita putina atentie, uzura poate fi vazuta la un moment dat. In acel moment, anvelopa este deteriorata sau prea veche si trebuie inlocuita. Dar cand o anvelopa se uzeaza?
Atunci cand se atinge o adancime minima a benzii de rulare, anvelopele se considera ca sunt uzate. Anvelopele de vara si de iarna au o adancime minima de 1,6 mm, respectiv 4 mm. Acest lucru este demonstrat de crestele care apar in profil. Cu toate acestea, se sugereaza sa nu se conduca pana la sfarsit; anvelopele de vara ar trebui sa fie inlocuite cu alte anvelope la o adancime de 3 mm.
Cat timp poti conduce inainte ca o anvelopa sa se uzeze
Durata de viata nu poate fi determinata in kilometri, deoarece o multime de factori diferiti o influenteaza. O anvelopa a masinii se va uzura mai repede daca conduceti de obicei pe distante lungi pe autostrada atunci cand franeaza sau accelereaza foarte mult, de exemplu atunci cand conduceti in oras sau cand conduceti rapid. Cauciucul difera de asemenea. O anvelopa poate rezista 35.000 km, dar si 100.000 km, de exemplu. In medie, vei parcurge aproximativ 65.000 km.
Varsta joaca un rol
Atunci cand o anvelopa este uzata, te gandesti rapid la o anvelopa care este fara profil. Pe flancul anvelopei, fiecare anvelopa isi dezvaluie varsta, indicand saptamana si anul de fabricatie pe cauciuc (asa-numitul cod DOT ). Multi soferi trec cu vederea acest cod important, mai ales daca nu conduc mult. Dupa aproximativ sase-opt ani, poluarea aerului si lumina soarelui afecteaza si anvelopele auto. Atunci poate fi uzata si prea tarziu pentru a fi folosite in siguranta. Astfel, apare recomandarea unui specialist in anvelope, pentru a te asigura ca anvelopa este inca in stare buna.
Cand este uzata o anvelopa
Este dificil de indicat o durata de viata in ani, iar uzura anvelopelor are trei mari cauze. Primul este evident: stilul de conducere uzeaza profilul. O anvelopa noua are un profil de aproximativ 8 pana la 10 milimetri, iar la 1,6 milimetri o anvelopa este uzata legal. Intotdeauna se recomanda o adancime de cel putin 2,0 milimetri.
O alta cauza a uzurii este deteriorarea anvelopei. O gaura in profil poate fi totusi reparata in siguranta, dar daca exista o deteriorare grava a cauciucului sau a cadrului din otel si material textil, inlocuirea anvelopei este inevitabila.
In cele din urma, imbatranirea este a treia cauza a uzurii care este adesea neglijata. Amestecul de cauciuc, cunoscut si sub numele de compus, isi pierde rezistenta structurala si flexibilitatea ca urmare a miscarilor continue de conducere si a anilor de expunere la ultraviolete.
Mentine presiuna si alinierea
Fiecare producator de anvelope stabileste presiunea ideala pentru anvelope. Aceasta valoare poate fi gasita pe un autocolant din clapeta rezervorului de combustibil, pe stalpul usii soferului. sau in manualul masinii. In fiecare luna, verifica presiunea anvelopelor si ajusteaz-o in functie de sarcina masinii. Acest lucru ajuta anvelopele sa nu devina prea moi si sa nu sufere uzura suplimentara din cauza frecarii excesive cu suprafata drumului sau a miscarii interne.
O anvelopa prea dura se uzeaza mai repede, deoarece are o presiune mare de contact pe o mica parte a profilului. Verificarea profesionala a pozitiei corecte a rotilor ajuta la prevenirea uzurii anvelopelor din cauza „denivelarilor” de pe drum.
Urmareste Aliniere roti dupa inlocuire anvelope
Acorda atentie si modul in care conduci
Frecarea dintre anvelopa si suprafata drumului este cea mai mare atunci cand mergi la viteza maxima, cand esti in decelerare si in virare. Anvelopele vor avea mai multe probleme daca conduci in principal pe distante lungi, mai mult sau mai putin drepte, pe autostrada decat daca conduci mult in oras sau pe trasee intortocheate. Conducerea neregulata si franarea frecventa sunt daunatoare vietii. Ca si sfat: conducerea cu control de croaziera (adaptativ) protejeaza anvelopele.
Pentru cei cu masini electrice: nu franati prea mult
Masinile electrice „mananca” anvelopele, este o plangere frecventa. Tehnologia masinilor electrice le permite sa accelereze rapid, ceea ce duce la uzura anvelopelor. Soferul este cel care decide daca foloseste intotdeauna acel potential. De asemenea, sunt soferi care nu folosesc intotdeauna sistemele de asistenta, ceea ce inseamna ca de multe ori trebuie sa franeze si sa accelereze. Iar datorita greutatii mari a bateriilor masinii electrice, acest lucru este si mai important in uzura anvelopelor.
Schimba anvelopele de vara cu cele de iarna si invers in timp util
Dupa cum se cunoaste, probabil, compozitia cauciucului unei anvelope de vara si de iarna este adaptata conditiilor meteo specifice. Poti vedea ca o anvelopa de iarna devine alunecoasa, ca sa spunem asa, atunci cand conduci vara la temperaturi mari. Este foarte trist, deoarece, cu o adancime a benzii de rulare mai mica de 4 milimetri, isi pierde denumirea de anvelopa de iarna.
De final
Ca si concluzia la acest articol auto, aderenta este un factor important pentru masini, iar o anvelopa este considerata uzata atunci cand isi pierde proprietatile esentiale, care ii asigura functionarea corecta si sigura. O anvelopa uzata poate prezenta semne precum uzura excesiva a benzii de rulare, crapaturi adanci sau denivelari pe suprafata anvelopei.
De asemenea, anvelopa poate deveni uzata in cazul in care are presiunea inadecvata sau daca banda de rulare este prea subtire. Prin urmare, este important verificarea in mod regulat starea anvelopelor si inlocuite atunci cand devin uzate pentru a asigura ca vehiculul este in siguranta.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra din Facebook, comenteaza articole auto in pagina, dar, distribuie si prietenilor pentru o mai buna cunoastere si informare.