Sari la conținut

Cat de des trebuie verificat sistemul de franare

  • Utile

Cat de des trebuie verificat sistemul de franare, avand in vedere ca un sistem de franare al unui vehicul este poate cel mai important. In cele din urma, siguranta atat a soferului, cat si a pasagerilor, depinde de o franare eficienta. Este important sa ne amintim ca defectiunile mici ale sistemului de franare, au un impact semnificativ asupra performantei acestuia, incat pot extinde distanta de franare.

Pana cand apar conditii meteorologice nefavorabile, in special suprafata drumului umeda, inghetata sau inzapezita, soferul poate sa nu fie constient de pericol. In plus, sistemul de franare este esential in perioadele de vizibilitate redusa, cand soferul are mai putin timp pentru a reactiona.

Din acest motive, controlul sistemului de franare este esential. Desi un atelier auto poate efectua teste amanuntite, este o idee buna sa verifici singur franele si sa completezi lichidul de frana in mod regulat. Care este definitia pentru verificarea sistemului de franare? Cat de des ar trebui sa o faci? Ce simptome legate de sistemul de franare ar trebui sa te ingrijoreze? Cum sa te asiguri ca sistemul de franare este in stare buna de functionare? Sunt cateva intrebari la care acest articol auto incearca sa raspunda.

Cum este construit sistemul de franare

Pedala de frana este prima componenta al sistemului, care permite soferului sa controleze intregul sistemul de franare. Apasarea pedalei provoaca o franare a roților. Un senzor situat sub acesta functioneaza pentru a activa luminile de frana din spate, pentru a oferi un avertisment soferilor din spatele vehiculului. La masinile moderne, senzorul transmite informatii si sistemelor de siguranta, inclusiv ABS-ului.

Pentru ca un sofer sa nu fie nevoit sa folosească multa forta, la masini se folosesc franele hidraulice, motiv pentru care urmatorul element al sistemului este pompa de frana, a carei sarcina este de pompare a lichidului. Deasupra acesteia, se afla rezervorul de expansiune si un sistem care masoara nivelul lichidului de frana din sistem. Servo-ul, care creeaza un vid pentru pompa, este un alt component. Acest component se află intre motor si habitaclu.

Un element de lucru care indeplineste functia de franare mecanic, este placuta de frana. Placutele de frana se uzeaza in timp, sunt un element de uzura tipic al sistemului de franare si sunt sunt fixate pe etrierele de frana. In schimb, discurile de frana, în forma de disc, sunt fixate direct pe butucul rotii si se rotesc in acelasi timp cu acesta. Presiunea placutelor de frana asupra discurilor, permite franarea. Discurile sunt fabricate din aliaje speciale de oțel, deoarece acest component al sistemului este foarte expus la supraincalzire.

Un element in miscare, cunoscut sub numele de pistoane etrierului de frana, sunt cele care apasa placutele pe discuri, din cauza presiunii create de pompa. Fara furtunurile de frana, prin care lichidul de frana curge catre etriere, nu ar putea functiona. Furtunurile de frana sunt de obicei formate dintr-o sectiune metalica fixata de sasiu si o impletitura acoperita cu cauciuc, ceea ce le face flexibile si le permite sa se rasuceasca. In plus, sistemul are un egalizator al fortei de franare, care ghideaza lichidul de frana pentru a distribui forta de franare uniform, intre axele fata si spate ale vehiculului.

Masinile sunt, de asemenea, dotate cu o frana de mana de urgenta, un mecanism relativ simplu. Este folosit in principal de soferi atunci cand stationeaza, pentru a bloca puntea din spate a vehiculului si pentru a preveni rularea pe suprafete neuniforme, in pante. Frana de mana ajuta soferul sa opreasca vehiculul in siguranta, si in cazul unei defectiuni a sistemului de franare.

Sistemul de franare este un sistem relativ simplu, in comparatie cu motorul, cutia de viteze si chiar suspensia. Cu toate acestea, este extrem de important si necesita control constant pentru a mentine masina in miscare in siguranta, pentru sofer si pasageri.

Examinare sistem de franare in timpul inspectiei tehnice periodice

In timpul controalelor tehnice regulate, sistemul de franare trebuie inspectat intr-o maniera destul de amanuntita. Un control tehnic periodic (ITP) trebuie facut de proprietarii de masini noi in cel mult trei ani de la prima inmatriculare. In caz contrar, masina nu poate fi condusa si soferul se expune pe sine si pe altii, la pericol. In plus, sunt inspectiile periodice, necesare dupa doi ani si apoi anual.

Pe perioada inspectiei tehnice, performanta franarii este evaluata prin verificarea fortei de franare si daca este distribuita in mod corespunzator pe toate rotile masinii. Pe langa astfel de operatiuni, ar trebui sa fie inspectate si celelalte componente. Aceasta este o modalitate de a verifica daca componentele de operare, cum ar fi placutele si discurile, sunt in stare buna, daca conductele de frana sunt in stare optima si daca nivelul de lichid este suficient. Angajatii de la o statie de inspectie auto se asigura, de asemenea, ca frana de mama functioneaza corect.

Simptome si defectiuni ale sistemului de franare

Pot fi simptome ale sistemului de franare care ar trebui sa ingrijoreze un sofer si sa nu se bazeze doar pe inspectii regulate. Din cand in cand, soferul ar trebui sa-si verifice singur franele si sa acorde atentie oricarui simptom alarmant care se refera la sistemul de franare. Iata cateva simptome si defectiuni care ar trebui sa ingrijoreze un sofer:

– atunci cand lichidul de frana este contaminat cu apa, acesta isi pierde proprietatile si poate chiar fierbe. Problema apare atunci cand lichidul se scurge si poate fi detectat prin pierderea rapida a performantei de franare;
– o defectiune in sistem poate provoca si scurgerea lichidului de frana. Problema apare cel mai adesea in jurul cilindrului principal, sau ca urmare a deteriorarii circuitului, sau a coroziunii;
– uzura discurilor sau placutelor, se datoreaza faptului ca ambele parti sunt acoperite cu un strat de lucru care poate fi deteriorat in timpul procesului de utilizare. Soferii pot vedea efectul direct, dar scartaiturile metalice si performanta slaba de franare sunt alte semne ale uzurii acestora;
– blocarea pistonului de frana poate bloca roata, sau impiedica franarea complet. Cel mai adesea, fenomenul este cauzat de coroziunea pistonului de frana;
– incalzirea placutelor de frana, fenomen ce poate aparea atunci cand acestea sunt supraincalzite din cauza franarii puternice. Condusul obisnuit pe munte, sau condusul sportiv, poate provoca o astfel de problema;
– uzura neuniforma a placutelor de frana poate fi vazuta in mod regulat cu ochiul liber. De obicei, este o consecinta a functionarii incorecte a blocurilor de franare;

Ar trebui sa mergi la un atelier auto daca ai vreunul dintre aceste simptome, sau daca starea placutelor sau discurilor indica o uzura avansata. Uzura rapida a acestor componente, in mare parte, este cauzata de soferii care aleg, fara sa stie, piese auto de calitate scazuta.

Cat de des trebuie verificat sistemul de franare

O sarcina importanta a soferului masinii este sa monitorizeze in mod regulat forta de franare, pentru a identifica simptomele mentionate anterior. Trebuie verificat in mod regulat nivelul de lichid de frana, mai ales ca vasul cu lichid de frana trebuie plin, atunci cand nivelul scade brusc. Este esential sa schimbi lichidul de frana in mod regulat, indiferent de nivelul acestuia. Acest lucru ar trebui facut cel putin o data la doi ani, sau dupa aproximativ 50 000 de km, dar multe depind de modelul masinii si de lichidul folosit.

O data pe luna, sau la doua luni, merita sa examinezi componentele individuale ale sistemului. Inspectia de rutina ar trebui sa includa daca placutele si discurile sunt in stare buna si daca sunt uniforme. Componentele precum clemele si conductele din metal, sunt susceptibile in a se deteriora si vor trebui in cele din urma inlocuite. Acest lucru se aplica si furtunurilor de frana flexibile, deoarece stratul de cauciuc se deterioreaza in timp.

Mentinere sistem de franare

Utilizarea unei masini afecteaza in mare masura durata de viata a franelor. Orice franare brusca are un impact negativ asupra fiecarui element individual al sistemului. Atunci cand este posibil, utilizeaza tehnica frana de motor pentru a prelungi durata de viata a placutelor si discurilor. In plus, merita sa investesti in piese auto de inalta calitate, de la un singur producator, atunci cand inlocuiesti placutele si discurile.
Cat de des trebuie verificat sistemul de franare
Pe considerentul ca a fost un articol auto interesant pentru tine si ca ai aflat ceva nou, incearca sa-l distribui prietenilor care sunt la inceput de drum in cunoasterea masinilor si ar putea invata ceva din el. Te asteptam si cu un like pentru pagina noastra de Facebook!!

Acasa
Articole
Adauga
Sondaje
Contact