Sari la conținut

Cauze frecvente pentru scadere putere motor

  • Utile

Cauze frecvente pentru scadere putere motor, deoarece, daca de-a lungul anilor, aproape fiecare motor cu ardere interna pierde putere. Ceea ce deranjeaza insa, este o scadere clara a puterii motorului, care se observa in timpul conducerii.

Cauzele unei slabiri bruste sau treptate a puterii masinii pot consta in multe defectiuni. In plus, scaderea puterii motorului diesel poate fi cauzata de factori complet diferiti, in comparatie cu pierderea dinamicii unui motor pe benzina. Acorda atentie acestui articol auto si afla cum sa previ problemele cu functionarea ale motorului.

Motivele scaderii puterii motorului

Afla cum sa descoperi motivele scaderii puterii motorului, mai ales ca acestea sunt simptome destul de generale care poate avea multe cauze. O scadere brusca a puterii, intreruperea functionarii optime a motorului, sau o reactie fara urmari la adaugarea de „gaz”, insotesc multe defectiuni. Prin urmare, va fi util sa se identifice conditiile in care are loc slabirea. Uneori, scaderea puterii motorului se simte tot timpul, iar in alte cazuri apare doar in conditii specifice, de exemplu la temperatura ridicata, la un motor rece, sau atunci cand aerul conditionat este pornit.

Sentimentele legate de puterea motorului nu sunt intotdeauna in legatura cu starea reala. In multe cazuri, scaderea puterii motorului este doar o senzatie si poate apare la trecerea de la o masina mai puternica, la una condusa cu o sarcina medie decat de obicei. Cu toate acestea, simptomele unei scaderi a puterii nu trebuie subestimate, chiar daca diferenta nu este foarte mare. Doar ca uneori, primul semn al problemelor grave ale motorului se pot acumula in timp.

Daca motorul incepe sa scada in putere si sa treaca sau sa dezvolte puterea inegal, nu merita sa amani o vizita la un mecanic auto. Conducerea unei masini la care motorul nu functioneaza corect, poate fi foarte periculoasa. Functionarea servodirectiei si a servofranelor depind adesea de functionarea acestuia, asa ca, daca motorul se opreste brusc la un semafor sau intr-o intersectie, exista riscul unei coliziuni.

Cauze frecvente pentru scadere putere motor

Descoperirea surselor de pierdere a puterii motorului nu este intotdeauna usoara, iar lista cauzelor posibile are mai multe aspecte. Cu toate acestea, exista cateva indicii cele mai probabile. Unele dintre ele nu trebuie sa aiba legatura cu masina in sine. Uneori, scaderea puterii motorului este cauzata de combustibilul de calitate scazuta, alimentat dintr-o statie „no name”.

Combustibilul diesel contaminat sau cu un continut scazut de aditivi, poate face dificila aprinderea amestecului aer-combustibil, in timp ce benzina cu o cifra octanica prea scazuta, determina adesea controlul motorului sa treaca la un mod cu putere limitata. Dar chiar si cu toate acestea, apar intrebarile care fac referire la care sunt cele mai frecvente cauze ale scaderii puterii motorului?

Filtru de aer infundat

Cauza reducerii puterii motorului poate fi un filtru de aer murdar si imbacsit. Un filtru infundat impiedica motorul sa primeasca suficient oxigen, astfel incat nu va putea dezvolta putere maxima. Simptomul unui filtru infundat nu este doar o scadere a puterii motorului, ci si o problema cu capacitatea lui la viteza mare. Pentru a evita acest lucru, nu uita sa inlocuiesti filtrul in mod regulat. In conditii normale, este suficient sa inlocuiesti la fiecare 20-30 de mii de kilometri, insa, daca circuli des pe drumuri cu pietris, sau drumuri de tara, merita sa verifici mai des starea filtrului.

Debitmetru defect

Consecinta conducerii cu filtrul uzat este adesea contaminarea debitmetrului de aer. Acesta este un senzor montat chiar in spatele carcasei filtrului si care masoara cat de mult aer ajunge in galeria de admisie. Pe baza masuratorilor sale, calculatorul motorului poate selecta doza adecvata de combustibil. Daca exista murdarie pe firele sau pe pelicula debitmetrului, citirile senzorului pot fi falsificate. Rezultatul este o scadere a puterii motorului, zvacniri si diminuare la ralanti. Din fericire, curatarea debitmetrului nu este o problema dificila.

Supapa EGR blocata

Supapa EGR este un element responsabil pentru recircularea gazelor de esapament, adica introducerea unei parti din gazele de esapament inapoi in sistemul de admisie. Acest lucru permite eliminarea compusilor nocivi, de exemplu, oxizii de azot, si reducerea emisiilor lor in atmosfera. Cu toate acestea, pentru ca sistemul sa functioneze impecabil, supapa EGR trebuie sa se inchida in momentul celei mai mari sarcini a motorului, adica in timpul acceleratiei dinamice sau depasire. In caz contrar, motorul va da semne de oprire atunci cand pedala de acceleratie este apasata mai tare.

Pompa de combustibil deteriorata

O scadere a puterii motorului poate fi cauzata si de probleme cu sistemul de alimentare. Cel mai frecvent vinovat este un filtru de combustibil infundat. Aceasta defectiune apare de obicei in sezonul de iarna, cand in combustibilul din rezervor apar cristale de gheata si parafina. Cu toate acestea, merita amintit ca o scadere brusca a puterii motorului poate fi cauzata si de blocarea pompei de combustibil.

Initial, o pompa de combustibil defecta poate slabi motorul doar in timpul sarcinilor grele, dar ulterior simptomele se vor intensifica si vor insoti chiar si atunci cand se conduce calm. Cand pompa de alimentare se blocheaza complet, este clar ca motorul nu porneste.

Sonda lambda defecta

Sonda lambda este un alt element responsabil de selectarea proportiei de amestec combustibil-aer. Cu toate acestea, nu se afla in admisie, ci amplasata pe sistemul de evacuare, unde masoara continutul de oxigen din gazele de evacuare. Semnalul incorect transmis de sonda lambda poate determina functionarea pentru un amestec prea slab sau prea bogat, ambele variante avand ca rezultat o reducere a puterii motorului. Totusi, daca amestecul este prea bogat, din evacuare va iesi fum negru.

Motor fara compresie

Puterea motorului depinde in mare masura de compresie, adica de presiunea mentinuta in camera de ardere in timpul comprimarii si expansiunii amestecului combustibil-aer. Lipsa compresiei face dificila aprinderea amestecului, mai ales la motoarele diesel, unde nu exista aprindere prin scanteie. Scaderea compresiei pe un cilindru poate cauza, de asemenea, ca motorul sa vibreze. Cauzele tipice ale scurgerilor din camera de ardere includ: suport de supapa, scaune de supapa arse si segmente de pe piston uzate sau blocate.

Turbocompresor uzat

Un turbocompresor uzat, care nu poate genera o presiune adecvata, este adesea responsabil pentru scaderea puterii motorului. Uzura lamelor sau a materialelor de etansare, precum si contaminarea elementului cu depuneri de carbon din gazele de esapament, este un dezavantaj comun al motoarelor diesel uzate. Un turbocompresor uzat reactioneaza lent si presiunea de supraalimentare neuniforma poate face ca motorul sa nu dezvolte uniform puterea. Un simptom deranjant al unui turbocompresor uzat este un fluierat puternic in timpul acceleratiei.

Intercooler deteriorat

Partea inerenta a turbocompresorului este intercoolerul, cel care este responsabil pentru racirea aerului comprimat din turbina. Aerul rece este mai dens si, prin urmare, poate furniza mai multa incarcare motorului. Cand intercoolerul este deteriorat sau infundat, aerul fierbinte ajunge in motor si puterea perceputa scade. Interesant este ca scaderea puterii motorului, legata de temperatura aerului, poate fi foarte pronuntata. Daca ai crezut vreodata ca masina ta este mai putin optima pe vreme calda, se poate sa fi fost adevarat.

Defectiune a sistemului de injectie

O cauza costisitoare a scaderii puterii motorului este defectarea sistemului de injectie. Injectoarele de combustibil infundate sau necalibrate, nu permit raportul ideal al amestecului combustibil-aer, iar consecinta acestui lucru este o ardere mai slaba. La masinile cu instalatie GPL, aceasta problema poate fi verificata la trecerea alimentarii pe gaz si invers. In unele situatii, curatarea injectoarelor cu un preparat turnat in rezervorul de combustibil ajuta, dar daca scaderea puterii motorului este evidenta, aceasta este adesea asociata cu o reparatie costisitoare a sistemului.

Pentru a preveni deteriorarea injectoarelor, este extrem de important sa se alimenteze la benzinarii de renume si sa se inlocuiasca filtrul de combustibil in mod regulat. In cazul motoarelor diesel, la fiecare 15 000 km, iar la masinile cu motoare pe benzina, aproximativ la fiecare 50 000 km.

Frane gripate

Interesant este ca senzatia de putere limitata a motorului nu trebuie sa fie legata doar de motorul in sine. In cazuri rare, cauza incetinirii masinii nu este puterea mai mica, ci rezistenta suplimentara. Primul suspect, in astfel de situatii, este sistemul de franare. Pistonasele de frana gripate, sau o frana de mana deteriorata, pot incetini masina, facand-o sa para mult mai putin puternica decat inainte.

O consecinta periculoasa a defectiunii este riscul de supraincalzire a franelor si blocarea rotii sau, si mai rau, pierderea fortei de franare. Daca se simte ca franele nu se elibereaza, se ridica fiecare roata individual si se verifica daca ruleaza liber. O incalzire puternica a jantei este, de asemenea, un semn de avertizare.

Pierdere putere motor pe benzina

La motoarele pe benzina, eficienta sistemului de aprindere are un impact mare asupra puterii motorului. Bujiile uzate, firele dedicate si bobinele nu pot genera o scanteie care aprinde amestecul aer-combustibil intr-un mod eficient. In plus, firele uzate pot provoca defectiuni, care se manifesta prin functionarea neregulata a motorului. Scanteile aiurea sunt usor de observat la pornirea motorului dupa lasarea intunericului.

Defectiunile sistemului de aprindere devin cel mai adesea evidente in toamna, cand umiditatea aerului creste. In ceea ce priveste scaderea puterii motorului pe benzina, motivele pot consta si in defectiunea sau deteriorarea senzorului de pozitie a clapetei de acceleratie, aspect care se manifesta, printre altele, prin functionare neuniforma a motorului, smucitura, reactie intarziata la apasarea pedalei de acceleratie, sau oprirea la ralanti.

Pierderea putere motor diesel

Motorul diesel este un motor cu aprindere prin compresie, astfel incat motivele pierderii de putere pot fi diferite decat ca in ​​cazul unui motor pe benzina. Motivele defectiunii motorului diesel ar trebui mai degraba cautate in factorii legati de presiunea care este responsabila de aprinderea amestecului. O problema de compresie a motorului poate fi asociata cu scurgeri pe langa segmente de pe piston, sau supapele, functionarea necorespunzatoare a turbocompresorului, sau o scurgere in sistemul de admisie.

O scadere a puterii motorului diesel poate fi, de asemenea, asociata cu un filtru de particule diesel infundat. Conducerea frecventa pe distanțe scurte duce la acumularea de funingine in convertorul catalitic (catalizator), ceea ce poate duce la o putere redusa a motorului. In cazuri extreme, motorul va intra in modul limp (masina pare sa piarda brusc toata puterea) si puterea acestuia va fi limitata de computer pentru a preveni defectiuni suplimentare.

De final

O scadere brusca a puterii motorului in timpul conducerii este periculoasa si nu trebuie trait cu impresia ca nu se va intampla. Intr-o astfel de situatie, cel mai bine este mers imediat la un atelier auto pentru o diagnosticare aprofundata a motorului. In situatii mai putin alarmante, este o idee buna verificarea componentelor afisate mai sus. Nu este nevoie de instrumente complicate pentru a evalua curatenia filtrului de aer si a debitmetrului.

O interfata de diagnosticare este intotdeauna utila, mai ales ca permite cititul oricarei erori si gasite cauzele folosind o priza OBD 2. Va fi utila mai ales atunci cand martorul din bord care afiseaza „verificare motor” se aprinde pe tabloul de bord. Totusi, aceasta este o solutie care nu este indicata in toate cazurile. Vizita la un service auto bun, unde se efectueaza o diagnoza completa a motorului, ajuta mai mereu la aflarea de ce motorul a scazut in putere.
Cauze frecvente pentru scadere putere motor
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai multa cunoastere.

Acasa
Articole
Adauga
Sondaje
Contact