Sari la conținut

Ce este acvaplanarea si cum se poate evita


Ce este acvaplanarea si cum se poate evita, un aspect deloc de neglijat in momentul deplasarilor cu un autovehicul in timpul unei perioade de vreme ploioasa. Atunci cand drumurile sunt acoperite de apa, cu precadere pe timpul ploilor torentiale, exista mai mereu acel risc de acvaplanare. Este primul motiv care determina pierderea controlului autovehiculului si aparitia consecintelor nedorite de real pericol.

Se cunoaste faptul ca anvelopele sunt obligate legal sa detina un model de rulare (caneluri). Sarcina principala a acestor modele ale benzii de rulare este de a expulza apa si de a asigura aderenta la sol. Anvelopele care sunt proiectate pentru a canaliza apa sub ele, creeaza o frecare mai mare cu suprafata drumului si poate ajuta la prevenirea sau minimizarea cazurilor de acvaplanare.

Fenomenul de acvaplanare

Este acel moment cand anvelopele nu pot adera pe un drum, iar acest lucru provoaca o lipsa de tractiune, este ceea ce inseamna ca soferul isi pierde controlul si nu mai poate conduce, frana, sau accelera.

Ce este acvaplanarea si cum se poate evita

Indiferent daca esti un sofer cu experienta, sau abia ai intrat in posesia permisului de conducere, urmatoarele sfaturi de conducere in conditii de siguranta ar trebui sa fie luate in considerare. Trebuie avut in vedere ca acvaplanare poate sa apara cel mai probabil atunci cand exista o acumulare de precipitatii abundente pe suprafata de rulare. Se mai poate intampla si atunci cand asfaltul de pe drum este inegal, incat poate provoca colectarea unor balti mari de apa.

Exista cativa factori care fac ca masina sa intre in acvaplanare.

Viteza

Intotdeauna este recomandat reducerea vitezei atunci cand ploua puternic, mai ales daca exista posibilitatea de formare de balti. Acvaplanarea este cel mai probabil fenomen care poate apare la viteze mai mari, iar o acceleratie brusca poate determina ca masina sa-si piarda controlul.

Banda de rulare anvelope

Anvelopele uzate cu o adancime redusa a benzii de rulare, nu vor controla apa de pe drum la fel de eficient ca si anvelopele mai noi, sporind de asemenea sansele de acvaplanare.

Nivelul apei pe sosea

Cu cat apa este mai adanca, cu atat anvelopele vor fi mai greu de controlat sa pastreze o aderenta constanta. Apa existenta si baltile formate, pot fi adesea mai adanci decat s-ar putea crede, asa ca, este intotdeauna recomandat un condus cu precautie.

Daca am aflat care sunt cauzele, iata si cateva sfaturi despre cum se poate evita acvaplanarea.
~ Planificarea unei calatorii din timp, prin aflarea de avertismente pentru conditii meteorologice severe care pot apare.
~ Pastrarea unei conduceri lente si constante, ajuta la evitarea franarilor bruste si la evitarea de virari din scurt.
~ Verificarea anvelopelor, printr-o simpla constatare ca sunt umflate la presiunea corecta.
Legat de acest aspect, trebuie luat in considerare schimbarea anvelopelor inainte de a ajunge la suprafata de rulare minima a anvelopei de 1,6 mm.
~ Baltile tind sa se formeze la marginea drumului, de-a lungul trotuarului, astfel ca deplasatul cat mai aproape de axul drumului este mai mereu recomandat.

Daca a plouat abundent, sau dacă exista apa stationara pe drum, cu siguranta ea va fi mai putin adanca spre linia centrala. Indiferent daca anvelopele sunt noi sau vechi, un sofer ar trebui sa incetineasca intotdeauna pe suprafetele umede ale unui drum pentru a reduce riscul de acvaplanare.

Si daca totusi ai parte de o astfel de intamplare si autovehiculul incepe sa acvaplaneze, trebuie urmarite urmatoarele aspecte:
* Evita sa folosesti franele bruste, mai ales ca acesta este primul instinct de oprire al unei masini, fiindca poti ajunge sa pierzi in totalitate controlul.
* Trebuie incercat eliberarea cat mai usor a pedalei de acceleratie si apasat ambreiajul, asigurandu-se in acelasi timp tinerea volanul drept si fara a-l misca brusc.
* Dezactivarea modul de control al pilotului automat daca este activat.

Daca exista pericolul unei coliziuni, sau a unui accident grav, frana de mana trebuie declansata imediat. In marea majoritate a cazurilor de acest fel, rotile din spate vor avea in continuare suficienta aderenta pentru a incetini autovehiculul. Intr-un final, o data ce anvelopele sunt din nou in contact cu solul si tractiunea este recastigata si se obtine mai mult control asupra masinii, trebuie continuat un condus cu viteza redusa.

Acolo unde exista apa de suprafata de deplasare a unui drum, exista intotdeauna riscul de acvaplanare, ceea ce determina pierderea de controlul al autovehiculului si punerea in pericol de implicare intr-o coliziune. Este important ca oricare sofer sa aiba in considerare ce este acvaplanarea, cum sa actioneze daca asa ceva ar avea loc atunci cand este la volan si ce poate face pentru a evita sa nu se intample vreodata.
Ce este acvaplanarea si cum se poate evita

Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!!  😉

Acasa
Articole
Adauga
Sondaje
Contact