Ce este alternatorul si ce rol are, cel care este responsabil de alimentarea sistemului electric si de incarcarea bateriei in timpul conducerii. Este un dispozitiv destul de simplu, care a fost brevetat de renumitul inventator Nikola Tesla la sfarsitul secolului al XIX-lea si nu numai ca a rezistat in timp, dar a functionat si in industria auto, care a ramas aproape neschimbata.
Unul dintre sistemele de baza ale unei masini este instalatia electrica, iar alternatorul este o componenta esentiala a masinii. Mai ales in zilele noastre, cand vehiculele moderne sunt echipate cu un numar mare de sisteme care imbunatatesc experienta de conducere si siguranta. Desigur, toate aceste dispozitive au nevoie de energie electrica, inclusiv computerul de bord, airbag-urile, radioul si chiar bricheta masinii.
Exista suficient de multi soferi care stiu de existenta unui alternator doar atunci cand masina lor se defecteaza. In acel moment, o lumina de avertizare, cu simbolul bateriei, se aprinde pe tabloul de bord. Aceasta indica probleme cu sistemul electric, care de obicei implica o tensiune inadecvata a sistemului. Intr-o astfel de situatie, trebuie stiute informatiile de baza pentru a afla ce este de facut.
Ce este alternatorul si ce rol are
Soferii au nevoie de electricitate, la fel ca si de combustibil. Masina nu poate porni si nu poate sa fie condusa daca nu are electricitate. Bateriile vehiculelor sunt ca si acumulatorii, iar cu toate acestea, fara o incarcare suficienta, ele vor deveni rapid inutilizabile, iar energia continua a acestora este furnizata de alternator.
In prezent, alternatoarele utilizate au un design extrem de simplu. In interiorul corpului aparatului se afla un stator stationar din care ies trei infasurari egale, la 120 de grade fiecare. Perii si inele colectoare actioneaza electromagnetul (cunoscut si sub numele de rotor alternator). Intregul dispozitiv este actionat de cureaua alternatorului, care este antrenata de arborele cotit al motorului. Functionarea alternatorului se bazeaza pe fenomenul de inductie electromagnetica.
Energia este transmisa alternatorului printr-o curea trapezoidala cu mai multe caneluri, care roteste un scripete, care la randul sau pune rotorul in miscare. Cand rotorul este alimentat, un camp electromagnetic este creat, care genereaza curent pe un stator bobinat, cunoscut si sub numele de armatura. Apoi, curentul alternativ este convertit in curent continuu, care este folosit de masini.
Deoarece generarea de energie electrica genereaza si multa caldura, care poate deteriora alternatorul, dispozitivul este racit in mod constant de un ventilator. Valoarea tensiunii generate de alternator este ridicata pe masura ce turatia motorului creste, prin urmare, pentru a proteja receptoarele electrice de deteriorare, este necesar sa se utilizeze regulatoare de tensiune.
Simptome alternator defect
Masina nu devine imobilizata imediat daca are un alternator defect. Ea poate functiona cu electricitatea stocata in baterie, dar cand se epuizeaza, deplasarea se va incheia. Masina nu poate fi pornita daca bateria este descarcata. In aceste situatii, unii soferi incearca sa porneasca din nou motorul, „invartind” electromotorul, dar acest lucru duce doar la defectiuni.
Alternatoarele se pot uza in timp, pe masura ce masina este utilizata. Cand functionarea acestui element devine mai putin eficienta, vor aparea fluctuatiile de tensiune, iar martorul din bord se va aprinde si se va stinge. Din acest motiv, un sofer fara experienta nu poate realiza problema, iar dupa ceva timp, alternatorul deteriorat, dar inca functional, va esua in cele din urma.
Cand alternatorul nu mai functioneaza corect, este evident, iar masina va functiona doar cu curentul din baterie pentru cativa kilometri, pana cand motorul se opreste si nu mai poate fi pornit. Cu toate acestea, deteriorarea poate provoaca o serie de simptome care sunt foarte distincte si indica unde ar trebui cautata problema. Acestea includ:
– atunci cand motorul nu are suficient curent, nu va porni „la prima cheie”. In alte cazuri, efectul dorit poate fi obtinut prin mentinerea cheii in pozitia „pornire” timp de cateva secunde.
– cand cureaua trapezoidala scartaie, acest lucru indica faptul ca este necesar sa fie inlocuita, ceea ce, din fericire, nu va fi costisitor.
– problemele cu luminile si fluctuatiile de tensiune pot, de asemenea, sa provoace functionarea neuniforma a luminilor, care poate duce la uzura mai rapida a becurilor.
– un zgomot care provine dintr-un rulment deteriorat al alternatorului este cunoscut sub numele de „uzura” a rulmentului. Acest simptom este bine sa fie verificat la un atelier auto, deoarece ignorarea acestui semnal poate face ca rotorul sa se frece de stator si apoi alternatorul sa se defecteze foarte repede.
Cauze alternator deteriorat
Murdaria si lichidele care intra in alternator sunt cele mai frecvente cauze a deteriorarii acestuia. Orice scurgere de ulei sau alt fluid de operare, precum si noroiul cu sare de pe drum, poate deteriora acest dispozitiv. Dupa cum s-a mentionat anterior, alternatorul se uzeaza si in timp. Fisuri in carcasa alternatorului, perii de carbune uzate, cabluri sau rulmenti defecti, dar si un regulator de tensiune cu probleme, sunt printre cele mai frecvente defectiuni care pot aparea.
Arderea statorului, cauzata de sarcina excesiva a alternatorului, este o alta problema care poate aparea. Poate provoaca un scurtcircuit si o temperatura excesiva, care dauneaza complet statorului. Daca alternatorul masinii tale este vechi, asigura-te ca bateria este in stare buna si evita sa supraincarci sistemul electric.
Diagnoza alternativa
Deteriorarile alternatorului la masinile generatii noi sunt aproape inexistente. Cu toate acestea, majoritatea soferilor conduc masini mai vechi, care sunt de obicei de peste cincisprezece ani. Atunci cand folosesti o masina pentru o perioada lunga de timp, precum si atunci cand cumperi una second hand, este important este sa-ti amintesti despre optiunile alternative si sa sti ce simptome de deteriorare provoaca.
Astfel, este recomandat sa se efectueze o diagnoza alternativa, mai ales ca, daca diagnosticarea alternatorului este efectuata corect, poti repara sau inlocui alternatorul, fara a te confrunta cu o problema neplacuta cand masina se opreste si nu mai porneste. Aminteste-ti sa nu conduci cu un alternator cu urme de defecte. Acest lucru se poate termina cu o oprire in locul si timpul cel mai nepotrivit.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.