Sari la conținut

Ce este bine sa faci cand ai o pana de cauciuc

  • Utile

Ce este bine sa faci cand ai o pana de cauciuc, mai ales ca penele de caucic sunt enervante, incomode si potential periculoase, ca sa nu mai vorbim de o adaugare nedorita la factura de intretinere a masinii tale. Totusi, este acel ceva cu care orice sofer se intalneste o data in viata la un moment dat, asa ca este bine sa stii ce sa faci daca ai intampinat o astfel de problema.

Prin randurile care urmeaza, autodivers arata ce trebuie sa faci atunci cand ai o pana, inclusiv masuri de urgenta, cateva sfaturi si despre greseli de evitat si legate de o pana de cauciuc.

Cele mai frecvente cauze ale unei pene de cauciuc

Deteriorari din cauza coliziunii cu o bordura
Indiferent daca iei o curba prea larga, sau parchezi putin prea stramt, o coliziune cu o bordura este desigur usoara.

Deteriorari cauzate de un obiect ascutit din anvelopa
Din pacate, in calitate de sofer nu poti vedea tot ce se afla pe suprafata drumului si un obiect ascutit, cum ar fi un cui, se poate infige in cauciucul tau. Anvelopa nu este intotdeauna sparta imediat, dar daca continui sa conduci, anvelopa se poate dezumfla incet si se poate rupe.

Presiunea in anvelope prea mica sau prea mare
Presiunea gresita in anvelope face ca ele sa se uzeze neuniform sau oblic mai repede. Citiți mai multe despre presiunea în anvelope în randurile de la finalul acestui articol auto.


Suprasarcina anvelopei
Cand o anvelopa este incarcata, nu vei observa imediat acest lucru, dar anvelopele afla ca anvelopele se uzeaza mai repede din cauza supraincarcarii si sansa unei explozii este considerabil mai mare. Prin urmare, este intelept sa nu depasesti greutatea maxima pe care o pot suporta anvelopele masinii.

Deteriorari sau explozii din cauza instalarii incorecte
Daca anvelopele nu sunt aliniate sau echilibrate corespunzator, anvelopele se pot uza. Daca profilul se uzeaza neuniform, este indicat sa mergi la un service auto dedicat.

Amortizoare uzate sau joc in rulmentii rotilor
Daca amortizoarele sunt uzate sau exista joc in rulmentii rotii, pozitia rotii va fi incorecta. Acest lucru duce de asemenea, la uzura oblica a profilului, ceea ce va inrautati aderenta pe drum.

Conducerea cu cauciucuri (prea) vechi
Daca conduci mult cu masina, anvelopele se vor uza in cele din urma si vor trebui inlocuite. Dar chiar si atunci, cand masina este parcata pentru o lunga perioada de timp, anvelopele pot prezenta semne de imbatranire, cum ar fi fisuri cauzate de mediu uscat. Poti vedea cat de vechi sunt anvelopele masinii tale urmarind codul DOT de pe peretele lateral al anvelopei.

Conducerea cu anvelopele gresite in sezonul nepotrivit
S-ar putea sa nu crezi, dar un sezon poate influenta si eventualele daune ale anvelopelor tale. Cauciucul mai moale al anvelopelor de iarna are uzura crescuta atunci cand este folosit vara. Cauciucul anvelopelor de vara in schimb, devine mai dur la temperaturile de iarna, ceea ce determina o uzura suplimentara si o siguranta redusa pe drum.

Ce este bine sa faci cand ai o pana de cauciuc

A avea o pana de cauciuc in timpul conducerii este ceva de care se teme orice sofer. Cunoscuta sub numele de „explozie”, intepatul unei roti la o masina in miscare poate fi alarmant, mai ales atunci cand te deplasezi cu viteza pe o autostrada.

Cu toate acestea, nu toate penele de cauciuc de pe drum sunt la fel de infricosatoare ca o explozie. Uneori s-ar putea sa nici nu observi ca o roata este desumflata, pana cand masina ta ramane stationara, situatie in care poti rezolva problema destul de usor acasa. Totusi, o pana de cauciuc se pot intampla atunci cand te astepți mai putin, asa ca este mai bine sa fii pregătit pentru ce e mai rau. Urmatorii pasi iti vor arata ce trebuie sa faci cand se intampla un astfel de eveniment nedorit.

Ridica piciorul de pe pedala de acceleratie

Modul in care incetinesti este important atunci cand ai o pana. Frana este primul tau instinct, dar ca si în cazul unor derapaje, acest lucru poate inrautati problema.

Elibereaza pedala de acceleratia si incetineste treptat. Tine ambele maini ferm pe volan, deoarece o desumflare brusca a unei anvelope ar putea afecta directia. Porneste luminile de avarie pentru a alerta pe altii ca ai o problema in trafic. Frana de motor te poate ajuta sa decelerezi mai repede, fara a utiliza franele.


Cauta un loc sigur pentru a opri

O data ce ai inceput sa incetinesti, urmatoarea ta prioritate este sa gasesti un loc sigur pentru a opri. Trebuie sa faci acest lucru cat mai repede posibil, altfel risti sa deteriorezi definitiv anvelopa, dar mai ales sa pierzi controlul masinii. Daca esti pe autostrada, ghideaza-ti masina folosind miscari scurte si line ale volanului, orientandu-te sa descoperi o zona de refugiu unde sa te poti opri in siguranta in afara fluxului de trafic.

Pe alte drumuri, lucrurile sunt mai putin dificile, fiindca ar trebui sa incepi sa incetinesti si sa aprinzi luminile de avarie, inainte de a gasi un loc potrivit pentru a te opri. Totul se rezuma la iesirea de pe strada, in afara traficului.

Asigura masina

Cu luminile de avarie lasate aprinse, acţioneaza frana de mana, opreste motorul si iesi din masina, rugand pasagerii sa se indeparteze de masina, de preferinta intr-un loc cat mai ferit.

Evalueaza anvelopa

Verifica anvelopa dezumflata pentru a-i evalua starea si observa daca exista semne majore de deteriorare a peretelui anvelopei sau a benzii de rulare. Daca observi daune semnificative, cauzate de obicei de o explozie completa, va trebui sa inlocuiesti cu o roata de rezerva, sau, daca sti ca nu te descurci, sa apelezi la o cunostinta apropiata pentru depanare.

Umflatul unei roti pe pana, sau montarea unei roti de rezerva pe marginea drumului este periculos si incomod, iar multe modele de masini mai noi nici macar nu vin cu o toata de rezerva, pentru a economisi spatiu.

Presiunea in anvelope

Verificarea anvelopelor si mentinerea presiunii ideale in ele sunt aspecte t pentru siguranta ta, a familiei si a celorlalti participanti in trafic. Exista diferite modele de masini care au presiuni in anvelope diferite, asa ca nu exista o norma unica a presiunii. Fiecare model auto are o presiune specifica pentru siguranta si performanta optima. Asigura-te ca sti presiunea ideala in anvelope pentru modelul tau de masina si verifica toate anvelopele in mod regulat.

Importanta presiunii in anvelope

Unul dintre cei mai mari factori in jurul presiunii in anvelope este siguranta. Conducerea cu prea putina (sau prea multa) presiune a aerului in anvelope este nesigura si poate duce la probleme serioase ale anvelopelor si la capacitatea de condus si siguranta a masinii.

Daca anvelopele sunt supraumflate, capacitatea de franare poate fi redusa drastic si determina ca o conducere pe drumuri ude si alunecoase sa fie deosebit de periculoasa. Ai o sansă mai mare de explozie si este mai probabil ca anvelopele sa se uzeze prematur pe zona centrala de profil.

O presiune insuficienta in anvelope, duce la uzură neuniforma si la o durata de viata mai scurta a anvelopei, precum si la afectarea directia si la stabilitatea masinii. Datorita rezistentei suplimentare la rulare a unei anvelope sub-umflate, vei folosi intotdeauna mai mult combustibil daca anvelopele nu sunt suficient de umflate.

Greseli de evitat si legate de o pana de cauciuc

Exista multi soferi care considera ca un astfel de moment mai putin placut nu-i va afecta si, din aceasta cauza, fac unele greseli care se pot transforma in probleme majore, chiar periculoase.

* Conducatorii auto mai puțin prevazatori continua sa conduca masina si după producerea penei de cauciuc, sperand sa ajunga pana la o vulcanizare. Aceasta este o mare greseala, pentru ca este reteta perfecta a distrugerii iremediabile a anvelopei, jantei si a altor elemente ale caii de rulare. Eroarea poate fi extrem de costisitoare, avand in vedere ca in urma distrugerii unei anvelope trebuie schimbate doua sau patru dintre acestea (in cazul masinilor cu tractiune integrala);

* Necontrolarea rotii de rezerva la anumite intervale de timp este o alta greșeala facuta frecvent de un conducator auto. In timp, aceasta se poate dezumfla, iar cand apare nevoia inlocuirii unei anvelope perforate, rezerva nu va putea fi folosita din aceasta cauza;

* Renuntarea la roata de rezerva prin inlocuirea acesteia cu un kit de reparare nu e o idee buna, deoarece pot apărea situatii in care echipamentul sa nu functioneze, ca de exemplu cand anvelopa are o problema pe partea laterala, sau cand spartura este prea mare pentru a se putea astupa cu solutia speciala de etansare;

In concluzie, pana de cauciuc poate fi rezolvata cu usurinta de persoanele prevazatoare, care stiu si incearca sa evite greselile frecvente, ce pot duce la aparitia unor mari probleme. Si in acest caz, este valabila ideea preventiei si a pregatirii din timp.
Ce este bine sa faci cand ai o pana de cauciuc
Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!!  😂

Distribuie prietenilor
Home
Articole
Adauga
Sondaje
Contact