Sari la conținut

Ce inseamna frana de motor si cand se foloseste


Ce inseamna frana de motor si cand se foloseste, acea tehnica de franare folosita nu numai la coborari de pante, dar mai ales in conducerea unei masini de zi cu zi. Merita intradevar folosirea acestei metode? Ce beneficii poate aduce franarea de motor? Sunt intrebari la care acest articol auto incearca sa raspunda.

Despre aceasta tehnica de franare

Metoda este simpla. Cand piciorul este ridicat de pe pedala de acceleratie, se inchide circuitul de carburant si nu mai intra nimic in camera de ardere. In același timp, in cilindri se creeaza un vid, pe care pistoanele trebuie sa-l depaseasca. Cu toate acestea, deoarece sunt conectate la rotile masinii prin intermediul unui ambreiaj si cutie de viteze, rezistenta le este transferata si viteza de rotatie a acestora este redusa. In plus, pistoanele incetinesc din cauza lipsei de carburant. Daca masina este echipata cu turbocompresor, efectul este si mai mare, deoarece paletele rotorului creeaza o rezistenta pe care motorul trebuie sa o invinga.

Ce inseamna frana de motor si cand se foloseste

Cel mai simplu si mai evident mod de a incetini sau opri masina este sa apesi pedala de frana. Toti soferii stiu asta, chiar si persoanele fara permis de conducere. Frana de picior este instrumentul de baza pentru reducerea vitezei si, in acelasi timp, cel mai eficient in caz de urgenta. Facand parte din trafic, oricare sofer il foloseste aproape constant.

Cu toate acestea, merita sa afli ca poti incetini masina la fel de eficient prin franarea motorului, fiindca aceasta metoda nu este aplicabila numai atunci cand conduci pe drumuri de munte. Prin randurile care urmeaza, acest articol auto arata ce este si cand merita sa se foloseasca aceasta metoda.

Ce este frana de motor

Frana de motor este o metoda de decelerare care nu necesita folosirea pedalei de frana. Procedura consta in eliberarea pedalei de acceleratie si, in acelasi timp, lasarea masinii in miscare in treapta de viteza. Dupa ce s-a atins turatia minima pentru un anumit raport de transmisie, trebuie trecut la o treapta inferioara, motiv pentru care va creste forta de franare a motorului, iar masina va incetini in mod controlat, prin reducerea treptata.


Cand se foloseste

Franarea motorului este mai eficienta cu cat este cuplata o treapta de viteza mai joasa. Trucul este sa fie reglata treapta de viteza la viteza actuala a masinii. Este mai ales o chestiune de senzatie, dar franarea depinde si de unii factori precum numarul de trepte din cutia de viteze si panta drumului.

Tehnica franei de motor se dovedeste a fi deosebit de importanta pe drumurile situate in panta, unde portiuni lungi de trasee pot necesita o franare constanta. Mentinerea in permanenta a piciorului pe pedala de frana poate supraincălzi sistemul, ducand la pierderea fortei de franare, aspect care poate duce usor catre un accident auto. Frana de motor previne supraincarcarea sistemului de franare si poate fi sigura atunci cand se coboara pante.

Un alt aspect important este ca aceasta metoda de franare poate fi folosită cu succes si in conducerea de zi cu zi. De exemplu, in situatia in care ne apropiem de o intersectie semaforizata, atunci cand semaforul emite lumina rosie. In loc sa fie apasata imediat pedala de frana, este o idee buna apropierea incet de intersecție, reducand viteza prin lasarea masini in treapta de viteza.

Reducerea vitezei nu trebuie sa fie asociata cu o oprire completa, fiindca atunci cand se aprinde lumina verde in timp ce te apropii de dispozitivul de semnalizare, te poti deplasa mai departe cu mai putina forta.

Ca si concluzie la acest exemplu, cand observi o lumina rosie a semaforului in departare, mai intai ar trebui sa reduci din viteza prin franarea motorului si sa utilizezi franele traditionale in imediata apropiere a intersectiei semaforizate.

Beneficiile franei de motor

Aceasta tehnica de folosire este profitabila in primul rand pentru reducerea consumului, stiind ca motoarele moderne nu ard carburant in timpul franarii motorului. Masinile vechi, echipate cu carburatoare, sunt o exceptie, deoarece in cazul unei frane de motor nu va fi nicio economie. In plus, utilizarea regulata a acestei tehnici permite prelungirea duratei de viata a placutelor si discurilor de frana, printr-o uzare mai lenta.

Frana de motor are si avantajul ca, in cazul unei situatii neprevazute, se poate reactiona mai rapid prin folosirea rapida a acceleratiei. Prin urmare, este o metoda mult mai sigura decat rularea masinii intr-o maniera relaxata.

Concluzie

Franarea motorului nu va cauza nicio deteriorare nici motoarelor pe benzină, nici motoarelor diesel. Dimpotriva, are multe avantaje. Primul este clar, economia de combustibil, chiar daca nu este semnificativ, totusi conteaza. De asemenea, salveaza franele masinii, stiind ca ele sunt folosite pentru a incetini. Dar la o coborare abrupta, le poti deteriora complet folosindu-le intens. Franarea motorului inseamna uzura zero a placutelor de frana.

De asemenea, frana de motor inseamna o deplasare mai lina, iar soferul poate controla mai usor viteza masinii, mai ales iarna. La masinile mai vechi, fara sistem ABS si gadgeturi similare, aceasta este si o modalitate de a incetini si de a nu a bloca rotile. Soferul detine astfel controlul masinii, dar in acelasi timp si franeaza.


Totusi, intr-o situatie de criza, nu se pot evita franele. Cu toate acestea, daca se conduce in mod regulat pe un traseu care necesita coborare, ar trebui sa fie folosita, mai ales ca economiseste combustibil si placute de frana.
Ce inseamna frana de motor si cand se foloseste
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.

Distribuie prietenilor
Home
Articole
Adauga
Sondaje
Contact