
Ce se intampla cand circuli cu putin combustibil, mai ales ca multi soferi ignora martorul de combustibil aprins si aleg sa mai parcurga cativa kilometri „pe rezerva”. Insa mersul frecvent masina si cu rezervorul aproape gol, poate duce la probleme costisitoare, chiar daca pe moment pare o economie.
Iata ce se poate intampla
Defectarea pompei de combustibil – pompa se raceste si lubrifiaza cu ajutorul carburantului; un nivel scazut o poate suprasolicita.
Depuneri aspirate in motor – impuritatile depuse pe fundul rezervorului pot ajunge in sistemul de alimentare, afectand injectoarele sau filtrul de combustibil.
Porniri greoaie – presiunea redusa in sistem poate duce la porniri mai dificile sau chiar la oprirea motorului in mers.
Ce se intampla cand circuli cu putin combustibil
Pentru a evita aceste probleme, pastreaza un nivel minim de siguranta in rezervor si nu amana alimentarea. Daca ai observat simptome ale unui sistem de alimentare afectat, du-te la un control rapid intr-un service auto.
Descopera mai multe detalii in articolul Probleme deplasare cu rezervor aproape gol
Intrebari frecvente
E daunator sa circuli frecvent cu rezervorul aproape gol?
Da. Pompa de combustibil (de obicei imersata in rezervor) se raceste si se lubrifiaza cu carburant. Nivelul scazut favorizeaza supraincalzirea si uzura prematura a pompei, poate reduce presiunea pe rampa si duce la rateuri.
Pot ajunge impuritati in sistem cand nivelul este mic?
Da. Un nivel scazut poate antrena depuneri/sedimente de pe fundul rezervorului catre filtru, conducte si injectoare, crescand riscul de colmatare si functionare neregulata.
De ce este mai riscant iarna sa mergi cu „rezerva aprinsa”?
Volumele mari de aer in rezervor favorizeaza condensul; apa rezultata poate provoca corodare, inghet in conducte si dificultati la pornire, mai ales la diesel.
Ce simptome pot aparea cand ramane putin carburant?
Deplasare la ralanti, pierdere de putere, aprinderea martorului „Check Engine”, ezitari la accelerare, porniri grele sau oprirea motorului in sarcina/viraje.
Exista diferente intre benzina si diesel la mersul cu putin combustibil?
La diesel, riscul de aer in instalatie si afectarea pompei de inalta presiune este mai sensibil; repornirea poate necesita amorsare. La benzina, pompa din rezervor sufera in special prin lipsa racirii.
Poti „strica” catalizatorul/DPF din cauza nivelului mic?
Indirect, da. Rateurile si arderile incomplete datorate presiunii scazute pot duce la amestec necorespunzator, crescand temperaturile pe evacuare si stresand elementele de post‑tratare.
Cat carburant e prudent sa pastrezi minim in rezervor?
Recomandabil este sa alimentezi la 1/4 din rezervor. Evita sa cobori sub rezerva; martorul este un avertisment, nu o zona „normala” de utilizare.
Ce fac daca s‑a aprins martorul de rezerva?
Redu ritmul, evita accelerarile puternice, alimenteaza cat mai curand (ideal in urmatorii 20–30 km in oras, mai devreme in afara localitatii) si, daca e posibil, nu opri motorul pana la benzinarie.