Cercetari si partea negativa filtre de particule (DPF) , mai ales la masinile moderne, cele cu motoare cu ardere, nu suna intotdeauna foarte bine. Sunetul este parțial inabusit de turbo, dar filtrele de funingine din sistemele de evacuare atenueaza si sunetul. Aceste filtre de particule ar trebui sa reduca valorile emisiilor, dar un nou studiu arata ca aceste filtre nu sunt perfecte.
Anterior, filtrele de particule erau in principal in masinile diesel, dar in prezent, apar si in masinile cu motoare pe benzina. La fel si la masinile performante, precum Porsche 911 Turbo S. Aceasta masina germana se misca ca o racheta, la plecarea de pe loc, dar sunetul ramane putin in urma, in ceea ce privește intensitatea. Turbo-urile si filtrele sunt si ele vinovate aici. Dar aceste filtre ajuta cu adevarat impotriva emisiilor de funingine?
Cercetari si partea negativa filtre de particule
La intrebarea despre ce fac mai exact filtrele de particule, trebuie stiut ca gazele de esapament sunt trecute printr-un filtru, cunoscut si sub numele de filtru de particule, unde particulele mici sunt prinse si se acumuleaza. Gazele de esapament pot scapa prin fisuri mici si isi pot continua drumul catre tevile de evacuare.
Filtrele sunt obligatorii nu doar pentru motoarele diesel, ci si pentru motoarele pe benzina de cativa ani. Daca un filtru ajunge sa fie plin, funinginea acumulata este arsa. Masina face acest lucru injectand temporar mai mult combustibil pentru a creste temperatura gazelor de esapament. De altfel, acest proces se dovedeste a fi mult mai poluant decat era de asteptat.
Cercetari efectuate de cativa oameni de stiinta britanici, de la o universitate din Birmingham, asupra filtrelor de particule, arata ca particulele mici reusesc sa se strecoare. In datele folosite, cercetatorii au vazut ca numarul de particule mai mari de funingine din Londra a scăzut cu 81% intre 2014 si 2021. Acest lucru se datoreaza faptului ca filtrele au devenit o cerinta in acea perioada.
Cu toate acestea, filtrele de particule nu functioneaza intotdeauna la fel de bine. In timp ce filtrele reusesc sa tina afara particulele mai mari de funingine, particulele foarte fine inca par sa-si poata gasi drumul. Numarul particulelor mici de funingine a scazut cu doar 26 la suta in acea perioada. Este vorba despre bucati de funingine mai mici de o suta de nanometri. Adica o zece miime de milimetru. De fapt, numarul de particule de funingine mai mici de treizeci de nanometri nu a scazut deloc.
„Concentratiile mari de particule foarte mici de funingine devin o problema persistenta. Numarul de masini electrice va trebui sa creasca in pondere. In plus, sunt necesare masuri suplimentare pentru a limita emisiile de la masinile diesel”, spune un anume profesor Roy Harrison dupa studiu.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.