Sari la conținut

Citire marcaje ulei de motor


Citire marcaje ulei de motor, mai ales ca, uleiul de motor este unul dintre cele mai importante fluide folosite la masini.  Un motor nu va functiona mult timp daca nu are uleiul potrivit. Cand uleiul trebuie schimbat sau completat, apare o problema si anume, ce ulei sa alegi. Cei neinitiati, nu vor intelege usor marcajele de pe ambalaj, motiv pentru care, acest articol auto afiseaza cum sa fie citite.

Inainte de toate, trebuie scris ca pentru motoarele mai vechi, uleiurile moderne, cu rezistenta scazuta, nu sunt potrivite pentru lubrifiere, iar in cazul masinilor mai noi, merita urmate standardele producatorului in primul rand, avand in vedere ca selectarea uleiului, numai in functie de vascozitatea acestuia (de exemplu, 5W-30 sau 0W-20), nu este suficienta. Intotdeauna, atunci cand alegi un ulei, marca conteaza doar in ceea ce priveste increderea intr-un anumit producator, iar parametrii uleiului sunt cei care conteaza pentru motor.

Ulei de motor – tipuri de baza

In zilele noastre, piata auto ne ofera o gama larga de zeci de tipuri diferite de uleiuri de motor, specifice pentru fiecare tip de motor, iar pentru unii soferi, alegerea uleiului potrivit dintr-o larga varietate de optiuni, poate duce catre o dezorientare. Totusi, un sofer are capacitatea de a gestiona doua tipuri diferite de uleiuri:

Ulei sintetic
Din punct de vedere tehnologic, uleiurile sintetice sunt cel mai sofisticat tip de ulei pentru motor. Sunt produse prin sinteza chimica a hidrocarburilor si se caracterizeaza prin rezistenta la temperaturi ridicate si vascozitate scazuta. Ca urmare, ele functioneaza bine atat la sarcina maxima a motorului, cat si la temperaturi scazute, protejand bine acele componentele ale motorului, care sunt in miscare.

Ulei mineral
Acest tip de ulei este produs dintr-o baza minerala care este creat prin procesul de rafinare a titeiului si rafinarea acestuia in fazele ulterioare ale procesului de productie. Prezenta sulfului si a hidrocarburilor in compozitie, este rezultatul acestei metode, care are cea mai mare vascozitate dintre toate tipurile de uleiuri. Din acest motiv, uleiurile minerale sunt recomandate pentru motoarele care au de efectuat un numar mare de kilometri.


Citire marcaje ulei de motor

Dupa cum s-a mentionat, exista o varietate larga de uleiuri de motor, sunt disponibile pentru cumparare, doar ca, caracteristicile tehnice, pretul si calitatea le diferentiază. Cand alegi uleiul potrivit, trebuie multe lucruri luate în considerare: tipul masinii, tipul de combustibil folosit, conditiile meteorologice si stilul de condus. In ciuda faptului ca etichetele de pe ambalajul uleiului de motor pot parea greu de priceput la prima vedere, acestea nu sunt chiar atat de dificile de inteles.

Cel mai important parametru, pentru care trebuie acordata atentie, este vascozitatea uleiului de motor. Acesta stabileste temperatura ideala pentru ulei. Vascozitatea scazuta reduce rezistenta uleiului la pornire si functionare.

SAE, Societatea Inginerilor Auto, a stabilit o clasificare a vascozitatii pentru uleiurile de motor, pentru a ajuta la determinarea grosimii peliculei de ulei. SAE clasifica 14 clase de vascozitate astfel: 6 clase de iarna au un numar inainte de litera W (0W, 5W, 10W, 15W, 20W si 25W), iar 8 clase de vara au un numar dupa litera W (W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50 si W60).

Litera „W”, care inseamna „winter”(iarna), indica fluiditatea uleiului la temperaturi scazute. Cand numarul este mai mic, temperatura atmosferica la care uleiul poate functiona, este mai scazuta. De exemplu, uleiurile cu simboluri 0W, 5W si 10W, garanteaza pornirea rapida a motorului si lubrifierea rapida a componentelor vitale, chiar si la temperaturi foarte scazute.

In schimb, cifrele de langa W, de 40, 50 sau 60, arata vascozitatea uleiului la temperatura ridicata. Cu cat acest numar este mai mare, cu atat uleiul poate functiona optim la temperaturi ambientale mai ridicate, fara a-si pierde proprietatile de lubrifiere.

Un alt aspect despre care ne vorbesc etichetele de pe ambalajul uleiului de motor, este clasa lor de calitate. Acestea sunt descrise in conformitate cu standardele ACEA (Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile) sau API (Institutul American de Petrol).  API, a creat o clasificare a calitatii uleiurilor de motor. Aici, clasificarea de baza se aplica motoarelor pe benzina (uleiuri marcate cu litera „S”) si motoarelor diesel („C”).

Conform clasificarii API, o a doua litera care urmeaza prima litera, indica tipul de motor specific si indica standardul corespunzator al fluidului de operare. Important este ca, cu cat litera alfabetului este mai departe, cu atat standardul de ulei este mai inalt si mai nou si, prin urmare, clasa sa este mai buna, de exemplu SN > SL, SL > SG, CI > CS, etc. In cazul uleiurilor dedicate pentru motoarele diesel, exista si substandarde, care apar dupa o combinatie de litere si sunt specificate in cifre, de exemplu CF-2, CH-4, CJ-4.

Schimbul de ulei de un standard mai scazut (parametri mai slabi) poate duce, totusi, la o uzura mai rapida, sau chiar la deteriorarea motorului. Un efect similar, poate fi obtinut atunci cand se adauga uleiuri care indeplinesc noile standarde la motoare mai vechi, de exemplu ulei SN in loc de SG.

Clase calitate uleiuri pentru motoare benzina

– SG – in principal pentru masinile fabricate inainte de anul 1993, garanteaza parametrii buni in ceea ce priveste rezistenta la abraziune, durabilitate si protectie impotriva contaminarii;
– SH – clasa standard introdusa in 1993, in principal pentru masinile fabricate inainte de 1996, cu valori apropiate de standardul SG;
– SJ – introdusa in 1996 si necesita un continut mai scazut de fosfor si o evaporare mai mica, in comparatie cu clasa SH;


– SL – introdusa in 2001, pentru autoturisme cu motoare fabricate inainte de 2004, cu limite mai mari pentru depuneri atunci cand functioneaza la temperaturi mai ridicate decat in ​​standardul clasei SJ;
– SM – standard introdus in 2004, cu parametri mai buni de rezistenta la oxidare si previne depunerea impuritatilor, cu performanta de lubrifiere mai buna la temperaturi scazute;
– SN – introdus in 2010, ofera o mai buna protectie a turbocompresorului si a pistoanelor la temperaturi ridicate;

Clase calitate uleiuri motoarele diesel

– CC – pentru motoarele diesel usoare, previne acumularea impuritatilor produse in timpul functionarii la temperaturi ridicate;
– CD – pentru motoarele diesel in patru timpi foarte utilizate, cu aditivi anti-abraziune;
– CD-II – pentru motoarele diesel in doi timpi;
– CE – pentru motoarele de clase inferioare care lucreaza sub sarcina mare;
– CF-4 – Standard mai bun, decat CE, in ceea ce priveste uzura si murdarirea pistonului;
– CF-2 – pentru motoarele diesel in doi timpi, in loc de uleiuri cu clasa CD-II;
– CF – reprezinta inlocuirea standardului CD pentru motoarele care utilizeaza combustibil de proasta calitate;

– CG-4 – pentru motoarele cu emisii reduse de esapament, inlocuind clasele CD, CE si CF-4, clasa care indeplineste cerintele privind emisiile din 1994;
– CH-4 – pentru diesel-urile americane care emit o cantitate mica de gaze toxice si respecta cerintele privind emisiile de evacuare din 1998, ca si inlocuitor pentru clasa CD, CE, CF-4 si CG-4, si care a fost introdusa in 1998;

– CI-4 – pentru motoare care produc cantitati mici de gaze de esapament (în special pentru motoarele cu recirculare a gazelor de esapament EGR), clasa care respecta cerintele privind emisiile din 2004, fiind un inlocuitor pentru clasa CD, CE, CF-4, CG-4 si CH-4 si introdusa in 2002;
– CJ-4 – pentru motoarele diesel cu puritate crescuta a gazelor de esapament cu filtru de particule DPF sau sistem EGR, in loc de clasa CI-4 si introdusa in 2006;

Reguli alegere ulei de motor potrivit

Pentru a alege uleiul de motor corect, trebuie tinut cont de cateva reguli esentiale.
1. Se respecta intotdeauna punctul de vedere al producatorului. El este cel care stie cel mai bine ce tip de ulei va fi potrivit pentru o anumita marca de masina. Cu toate acestea, merita cerut sfatul unui mecanic auto cu experienta, daca exista cumva motive de indoiala. El va alege produsul potrivit pentru motor, in functie de marcaje ale uleiului de motor de la alti producatori.

2. Alege uleiul de motor in functie de kilometraj si uzura masinii. Daca masina a parcurs deja un numar mare de kilometri, ar trebui luata in considerare schimbarea uleiului. Acest lucru va proteja motorul si va extinde durata de viata a acestuia. Uleiurile cu vascozitate mai mica, nu trebuie folosite daca un ulei cu vascozitate mai mare a fost turnat anterior in motor. Deoarece fiecare brand de ulei de motor are aditivii lor si pot aparea reactii nedorite, nu este recomandata amestecarea mai multor tipuri de ulei de motor.

3. Desi marcajele uleiului sunt importante,nu trebuie neglijata frecventa adecvata schimb de ulei, care este la fel de importanta. Se recomanda schimbarea uleiului de motor o data pe an, sau dupa aproximativ 10.000 de kilometri.

Concluzie

Marcajele uleiului de motor ofera soferului informatii despre proprietatile sale la temperaturi de functionare scazute si ridicate. Eticheta nu ar trebui sa fie singurul ghid atunci cand se alege produsul potrivit. Mai mult de atat, este esential solicitarea de sfaturi de la profesionisti. In plus, se pot descoperii descrieri detaliate a fiecarui marcaj de ulei de motor pe internet, iar opiniile pe acest subiect, ulei de motor, pot fi de ajutor.
Citire marcaje ulei de motor
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.

Distribuie prietenilor
Acasa
Articole
Adauga
Sondaje
Contact