Sari la conținut

Conducere sau asteptare dupa pornire motor rece

  • Utile

Conducere sau asteptare dupa pornire motor rece, mai ales ca un motor modern, eficient din punct de vedere al consumului de combustibil, se incalzeste foarte lent in timpul functionarii fara sarcina (la relanti), consumand mult combustibil in astfel de situatii. Despre cat de repede se incalzeste interiorul masinii in conditii de ger, depinde de dimensiunea si tipul motorului si de echiparea masinii cu optiuni suplimentare de incalzire.

Acest articol auto, arata cum sa procedezi la pornirea motorului mai usor dimineata si cum obiceiurile proaste si invechite pot sa deterioreze starea masinii tale.

Pornirea motorului dimineata

Curatarea zapezii de pe masina si razuirea geamurilor dureaza aproximativ 10 minute. Exista posibilitatea ca motorul sa se poata incalzi, atunci cand functioneaza la ralanti in tot acest timp? Afla ca majoritatea motoarelor moderne nu o pot face! Mai mult de atat, la temperaturi severe de minus 10 grade Celsius, un motor diesel nu va atinge temperatura de functionare nici dupa o ora de mers in gol.

In timpul iernii, o mare parte a soferilor porneste mai intai motorul masinii si apoi incep sa curete zapada de pe acesta. Acest lucru se datoreaza conceptiei gresite ca deplasarea masinii imediat dupa pornirea ei la rece, pe o perioada mai mare de timp, expune motorul la deteriorare. Aceasta teorie a aparut cu ani in urma, cand uleiurile de motor mai putin avansate erau disponibile pe piata.


Din fericire, uleiurile de astazi se caracterizeaza printr-o compozitie mai buna, fapt ce avantajeaza distribuirea mai rapida la componentele individuale ale motorului. Daca esti obisnuit sa pornesti masina cu cateva minute inainte de a incepe sa conduci, poti abandona cu siguranta acest obicei invechit.

Totusi, trebuie luat in calcul ca multe depind de designul motorului. Motoarele mai vechi, in special cele pe benzina, „produceau” multa caldura si se incalzeau relativ repede. Motoarele moderne sunt mai eficiente si, prin urmare, mai putina energie obtinuta din arderea combustibilului este convertita in caldura, pe care motorul o produce singur si, de asemenea, sa incalzeasca si interiorul masinii.

Motoarele diesel moderne sunt cele mai eficiente, asa ca se incalzesc cel mai lent in relanti. Si inca ceva, acest aspect este legat de dimensiunea motorului. Cu cat capacitatea unitatii de antrenare este mai mare, cu atat mai multa caldura poate fi utilizata, de exemplu pentru a incalzi interiorul masinii.

In orice caz, pornind motorul la temperatura scazuta si lasandu-l la ralanti, il facem sa functioneze mult timp cu un amestec imbogatit. O parte din combustibil curge pe peretii cilindrilor in baia de ulei, un mod asemanator ca si in cazul motoarelor diesel atunci cand arde funingine de la filtrul de particule diesel. Iar, atunci cand se incalzeste masina la frig, acest lucru se aplica in mod egal la motoarele diesel si pe benzina.


Cu cat uleiul are mai mult combustibil, cu atat devine mai „subtire”si cu atat vascozitatea este mai mica si protejeaza mai putin motorul in timpul supraincarcarilor. Desigur, nu vor fi probleme grave ale motorului de acest fel pe parcursul unui sezon, dar repetand aceasta greseala in mod regulat, ducem la o uzura accelerata a acesteia. Cu cat porneste de mai multe ori la rece, se stationeaza mult timp si nu se pleaca de pe loc, cu atat devine mai grav.

Conducere sau asteptare dupa pornire motor rece

Asadar, este iarna si nu doresti sa pierzi mult in parcare, asigura-te ca esti vizibil. Geamurile, cel putin cele din fata si cele laterale, trebuie sa fie curatate de gheata sau zapada. Dupa care, inlatura zapada de pe plafon. Daca zapada de pe masina (uneori si gheata) cade peste cineva in timp ce conduci, poti avea probleme cu mult dincolo de amenda.

Ai curatat masina si totul este in regula, porneste motorul si condu. Cand sa incepi sa conduci? Daca masina este in regula si motorul nu scoate niciun zgomot nedorit, chiar imediat. In practica, la unele motoare, injectoarele purjeaza usor aer, iar la altele, sistemele hidraulice la supape dureaza cateva secunde pentru a se umple si inainte sa se intample acest lucru, ele vor bate. Nu dureaza mai mult de cateva secunde pentru ca uleiul sa ajunga la toate punctele de lubrifiere ale motorului, chiar daca nu este nou. Dupa acest timp, orice intarziere in inceperea deplasarii nu mai este justificata.


In diminetile geroase, merita sa eviti conducerea la turatii mici. In tot acest timp, sistemul de propulsie, motorul si chiar intreaga masina vibreaza, ceea ce este nefavorabil nu numai pentru componentele individuale ale masinii, ci si periculos pentru utilizatorii drumului. Cea mai buna solutie este sa folosesti turatii usor crescute la inceputul conducerii.

Cum sa incalzesti masina la frig

Pe vreme geroasa, dupa rotirea cheii, merita sa astepti cateva secunde pentru ca pompa de combustibil sa incarce sistemul si pentru ca motorul diesel sa incalzeasca bujiile incandescente la temperatura corespunzatoare. Abia dupa un timp se porneste motorul. Cu siguranta, masina ar trebui sa fie incalzita in timp ce conduci, iar pentru a face asta, merita sa urmezi cateva reguli:

– cand este frig, conducerea la turatii mici trebuie evitata, dar si turatii mari,apropiate de rotatiile maxime ale motorului. Se conduce primul kilometru sau doi, la o viteza usor crescuta de 3000 rpm, de exemplu in treapta a 3-a.

– pentru a accelera incalzirea motorului, acesta poate fi ajutat suplimentar prin pornirea optiunilor, cum ar fi incalzirea lunetei, oglinzilor, scaunelor sau volanului, din primele secunde de condus, iar cel putin o parte din fluxul de aer trebuie directionat catre parbriz. Cand se face mai tarziu, cand aerul fierbinte iese deja din grilajele de ventilatie, sticla inghetata este expusa unui soc termic.

– daca indicatorul de temperatura a lichidului de racire scade atunci cand se sta la semafor, acesta este un fenomen normal si rezulta din randamentul ridicat al motorului, care produce putina caldura. Incalzirea interioara absoarbe mai mai mult decat este capabil sa „produca motorul”, care sta si lucreaza fara sarcina, adica este in relanti.

De final

Merita sa verifici obiceiurile care te insotesc la pornirea masinii si la conducere in diminetile de iarna. Se poate dovedi ca unele dintre ele rezulta din practici care sunt acum depasite si nefondate. Primul pas al unui sofer responsabil ar trebui sa fie pregatirea completa a masinii pentru temperaturi scazute, inainte de sezonul de iarna. Click pe Conducere in siguranta pe perioada de iarna si vei gasi cateva sfaturi la ce aspecte merita sa fi atent.
conducere sau asteptare dupa pornire motor rece
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai multa cunoastere.

Distribuie prietenilor