Sari la conținut

Conducerea pe zapada si controlul tractiunii

  • Utile

Conducerea pe zapada si controlul tractiunii, mai ales ca exista soferi care se comporta diferit pe drumuri cu zapada, iar in unele situatii, micile trucuri pot sa ajute. Cand conduci pe un drum alunecos, doar luat piciorul de pe pedala de acceleratie nu este intotdeauna suficient pentru a ajunge in siguranta la destinatie. Acest articol auto arata la ce sa fii atent in conditii dificile.

Nici cele mai bune anvelope si sistemele avansate de siguranta cu care este dotata masina, nu vor schimba legile fizicii. Soferul care circula iarna trebuie sa retina ca distanta de franare, la o viteza de 50 km/ora pe asfalt uscat, este de aproximativ 10 m, pe zapada este chiar de patru ori mai mare, iar pe o suprafata inghetata se poate extinde la peste 100 m.

Conducerea pe zapada si controlul tractiunii

Masina ta are ABS, asistenta la franare, control al tractiunii sau control al stabilitatii? Atunci cand conduci pe zapada, aceste sisteme sofisticate se pot comporta uneori in moduri foarte neobisnuite. Asadar, invata sa anticipezi comportamentul lor pentru a nu fi cumva surprins, mai ales ca sistemele de asistenta controleaza motorul si franele, pentru a ajuta soferul sa mentina controlul masinii in situatii de urgenta.

ABS – sistem de franare antiblocare

In timpul franarii puternice, senzorul ABS (Anti-Lock Breaking System) detecteaza blocarea rotilor de la masina si reduce imediat presiunea de franare pe roata. Acest lucru permite oprirea blocarii rotii si, ca urmare, derapajul necontrolat al masinii. Functionarea sistemului ABS poate fi usor detectata prin vibratia pedalei de frana. Intr-o astfel de situatie, totusi, distanta de franare poate fi extinsa. Pe o suprafata inzapezita sau inghetata, poate fi de pana la două sau trei ori mai lunga.

Uneori, sistemul ABS poate reactiona si pe neasteptate, atunci cand „nu intelege” o situatie complicata de condus, de exemplu, diferenta de aderenta dintre roata din dreapta si cea din stanga la conducerea pe un drum accidentat, sau un drum acoperit doar partial de zapada. Ca si recomandare, cand conduci pe zapada, redu viteza si incearca sa franezi cat mai devreme posibil.
Citeste mai multe accesand Ce inseamna indicatorul ABS


ESP – sistem de stabilitate

Sistemul ESP (Electronic Stability Program) este activat atunci cand senzorul corespunzator detecteaza instabilitatea masinii. Intr-o astfel de situatie, sistemul corecteaza traiectoria actionand franele si reducand debitul de combustibil in motor, ceea ce reduce capacitatea de a accelera. Cand conduci o masina echipata cu ESP, ar trebui sa ti cont de potentialele pierderi de viteza generate de sistem, cu usoare abateri de la traiectorie.
Afla mai multe citind Functionare si utilizare sistem ESP

BAS – asistenta la franarea de urgenta

In situatii de urgenta, se poate intampla ca pedala de frana sa nu fie apasata suficient de tare, sau putin prea incet. Sistemul BAS (Breke Assist System) este conceput pentru a corecta aceste deficiente. Masoara viteza cu care este apasata pedala si creste presiunea in frane, ceea ce permite obtinerea de puterea maxima de franare aproape instantaneu.

ASR – sistem de control al tractiunii

Sistemul de control al tractiunii ASR (Acceleration Slip Regulation), previne alunecarea rotilor motrice la accelerare. Este util mai ales atunci cand deplasarea se face, in special, pe zapada sau gheata. Cand o roata motrice incepe sa patineze (alunece), sistemul reduce puterea, dar nu o transfera pe cealalta roata (cu exceptia anumitor sisteme cu un diferential special conceput). Daca si cealalta roata motrice incepe sa patineze, sistemul ASR va continua sa reduca puterea motorului pana cand ambele roti isi vor recapata tractiunea.

Sunt situatii cand, pe o suprafata alunecoasa cum ar fi un drum inzapezit sau inghetat, sistemul ASR poate reduce uneori puterea motorului intr-o asemenea masura incat masina nu se va putea misca. In astfel de cazuri exista o singura cale de rezolvare, oprirea temporara a sistemului. Iar daca puterea motorului este prea slaba la o deplasare in sus pe drumuri inzapezite sau inghetate, se opreste sistemul ASR si se reporneste cand tractiunea este recapatata.

Cum sa franezi si cum sa conduci pe zapada

Nu este recomandata franarea in viraje, deoarece poti derapa si masina va fi „aruncata” de pe partea carosabila. Redu viteza in linie dreapta, deoarece asa poti sa simti cum se comporta masina pe gheata sau zapada si poti ajusta distanta de franare in functie de abilitatile tale si de parametrii masinii.

Acelasi lucru este valabil si pentru apasarea pedalei de acceleratie in curbe pe o sosea acoperita cu zapada sau gheata. O astfel de manevra poate duce la pierderea tractiunii, iar in functie de condus, masina poate intra in subvirare sau supravirare.

Cand conduci pe zapada sau pe un drum acoperit cu gheata sau polei, nu schimba brusc directia. Este important ca miscarile pe volan sa fie line. Nu se fac franari sau accelerari bruste. La franare, mai ales la coborare, foloseste frana de motor, prin trecerea intr-o treapta inferioara prin eliberarea usoara a pedalei de ambreiaj, fapt prin care se evita blocarea rotilor si, astfel, intrarea intr-un derapaj.

De final

Indiferent de sistemele de asistenta folosite de masina ta, atunci cand conduci pe zapada, aminteste-ti intotdeauna sa reglezi viteza si sa pastrezi o distanta sigura fata de alte masini, mai ales in cazul unei franari bruste. Chiar si cea mai buna tehnica de conducere nu va fi de niciun folos daca masina nu este pregatita corespunzator pentru a conduce pe zapada si gheata, mai ales cu anvelope bune de iarna sau toate anotimpurile, care sunt esentiale.
Conducerea pe zapada si controlul tractiunii
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.
[democracy id=”11″]

Distribuie prietenilor
Acasa
Articole
Adauga
Sondaje
Contact