Conducerea prin apa fara a deteriora masina, deoarece atunci cand ploaia este foarte abundenta, se formeaza balti pe asfalt, iar daca o astfel de ploaie te prinde pe o portiune de drum prost proiectat, atunci orice greseala minora poate fi destul de costisitoare.
Este posibil si firesc ca fiecare sofer sa fie nevoit, la un moment dat, sa conduca masina printr-o apa mai adanca. Acest lucru poate fi in siguranta atat timp cat conducatorul auto stie sa manevreze masina printr-o balta sau un poate un rau.
Fiecare masina este capabila sa depaseasca un obstacol care poate fi configurat ca si apa. Insa unul dintre factorii care descriu aceasta optiune este adancimea maxima a apei prin care se poate intra. Pentru SUV-uri, este adesea 30 – 50 cm, insa, pentru autoturisme, de obicei nu este data o cota. Trecand printr-o astfel de evaluare, soferul trebuie sa se bazeze pe cunostintele sale despre caroseria masinii, pentru ca nivelul apei sa nu treaca peste praguri.
Totusi, daca nu se poate estima adancimea unei astfel situatii, este mai bine sa nu fie parcursa zona respectiva. Daca apa urca peste pragurile masinii, apare riscul de deteriorare si mai ales, cresterea semnificativa a costurilor.
Conducerea prin apa fara a deteriora masina
In astfel de situatii, acest articol auto prezinta cateva sfaturi utile, mai ales ca o masina care traverseaza o zona inundata, prezinta un risc ridicat ca apa sa fie aspirata in motor. Nu trebuie uitat ca trebuie acordata atentie prizei de aer a motorului, dar si ventilatorului radiatorului, care poate provoca stropirea apei in jurul compartimentului motorului.
Daca decizi sa parcurgi o asemenea zona, pregateste-te dinainte, fiindca nu exista timp sa te gandesti dupa aceea. Planifica ruta de deplasare si cupleaza prima treapta de viteza. Este suficient aceasta procedura, pentru ca apa trebuie traversata cu viteza minima. Nu exista o regula standard de viteza, pentru ca ritmul trebuie ajustat la situatia de fata.
Cel mai bine este sa conduci prin apa incet, pentru a impinge valul din fata barei de protectie spre lateral, si sa nu treaca peste bara de protectie, grilaj fata si capota, pentru ca mai devreme sau mai tarziu va ajunge sa inunde partea electronica si motorul. Daca nu este necesar, nu opri, nu schimba viteza si urmeaza doar traseul planificat anterior. De retinut ca traseul cel mai scurt si cel mai evident nu este intotdeauna si cel mai bun.
O mare greseala a soferilor este sa conduca prea repede prin balti. In afara de riscul de acvaplanare, chiar si intr-o balta relativ mica, este posibil sa se distruga capacele rotilor, sa se ovalizeze discurile de frana (printr-o racire brusca) si, in cel mai rau caz, sa distruga motorul.
Totodata, in timpul conducerii pe un astfel de traseu, in interiorul convertorului catalitic, care de obicei se incalzeste pana la cateva sute de grade, este usor de imaginat ce se va intampla. Fiind ca si un cartus ceramic incandescent, atunci cand este racit brusc cu apa rece, va crapa si se va deteriora.
Dupa ce ai condus prin apa, este o idee buna sa apesi usor pedala de frana pentru a te asigura ca franele functioneaza complet si corect. Iar daca motorul se opreste in timpul traversarii prin apa, acesta nu trebuie repornit. Exista posibilitatea de absortie a apei, iar aceasta poate intra la cilindri, fapt ce va duce la un blocaj hidrostatic si astfel va opri cu usurinta activitatea pistoanelor. Motorul va ceda, iar bielele se vor indoi.
Daca ai parcurs o apa adanca si pe distanta lunga, merita sa faci o vizita la un mecanic pentru o verificare in amanunt. El este in masura sa observe daca apa a patruns pe undeva, deoarece prezenta ei deterioreaza proprietatile de lubrifiere, mai ales ale uleiului, ceea ce scurteaza durata de viata a sistemelor.
Inundarea motorului nu este singura problema pentru o masina inundata. Atunci cand masina este imobilizata, iar nivelul apei creste si apa patrunde in interior, inundand podeaua sau chiar puncte mai inalte, atunci nu se mai poate face mare lucru. Nu este de mirare ca masinile inundate nu sunt potrivite pentru condus si sunt adesea scoase la vanzare.
Concluzie
Una peste alta, conducerea prin apa fara a deteriora masina este o problema deloc de neglijat, iar o masina inundata nu este potrivita pentru conducere. Daca treci printr-o astfel de situatie, nu judeca singur prejudiciul, ci ai incredere in profesionisti. Si nu uita, dupa o inundare totala a unei masini, ea este de obicei vanduta unor cumparatori nestiutori.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.