Sari la conținut

Cum functioneaza tipul de motor OHC


Cum functioneaza tipul de motor OHC, stiind ca motorul OHC (Overhead Camshaft) este un tip de motor in care arborele cu came si supapele de admisie si evacuare sunt amplasate in partea superioara a blocului motor, deasupra pistoanelor. Acest design permite controlul mai precis al supapelor si permite o distributie mai eficienta a admisiei si evacuarii gazelor.

Acest tip de motor dispune de un singur arbore cu came sau mai multe, asezate deasupra culbutorilor si supapelor, in loc sa fie amplasate in blocul motor, cum ar fi cazul motoarelor cu came in bloc („SOHC” sau „Single OverHead Camshaft”).

Motorul OHC

– OHC este prescurtarea de la „Overhead Camshaft”, ceea ce inseamna ca axa cu came este amplasata in partea superioara a blocului motor.
– Intr-un motor OHC, sistemul de distributie este inlocuit de o axa cu came, care controleaza deschiderea si inchiderea supapelor.
– Arborele cu came, in partea superioara a motorului, permite supapelor sa fie actionate direct, fara sa fie necesara o alta componenta intermediara, cum ar fi tachetul.
– Prin pozitionarea arborelui cu came in partea superioara a motorului, se reduce masa in miscare si se optimizeaza functionarea motorului, permitandu-i sa atinga turatii mai mari si sa dezvolte o putere mai mare.

– Motorul OHC este mai compact si mai usor decat alte tipuri de motoare, datorita eliminarii componentelor suplimentare necesare pentru actionarea supapelor.
– Supapele din motorul OHC pot fi actionate direct de catre axa cu came, sau prin intermediul tachetilor hidraulici, care reduc frecarea si zgomotul.
– Motorul OHC poate fi echipat cu un numar variabil de supape, in functie de specificatiile si configuratia motorului.
– Datorita designului sau simplu si eficient, motorul OHC este utilizat in mod frecvent in industria auto pentru o varietate de aplicatii, de la autoturisme, la masini sport si motoarele de curse.

Ce marci de masini folosesc motorul OHC

Motorul OHC este utilizat intr-o varietate de marci de masini, deoarece ofera performante si eficienta superioare. Aceasta tehnologie, cunoscuta si ca „axa cu came in cap” (overhead camshaft), are avantajul suplimentar al unui design compact, care permite o distributie mai buna a greutatii si un centru de greutate mai scazut pentru masina.

Printre marcile de masini care utilizeaza motorul OHC se numara Honda, Toyota, Ford, Nissan, Mazda, Volkswagen si multe altele. Aceste marci au ales sa utilizeze aceasta tehnologie datorita multiplelor sale beneficii. Motorul OHC ofera o putere mai mare si o eficienta crescuta in comparatie cu motorul cu arbori cu came in bloc (OHV), care este mai vechi si mai putin sofisticat.

Cum functioneaza tipul de motor OHC

Dupa cum s-a mentionat, motorul OHC (Overhead Camshaft) este un tip de motor cu axa cu came amplasata deasupra capului de cilindri. Acest tip de constructie permite o deschidere mai eficienta a supapelor, ceea ce duce la un flux mai bun al aerului si combustibilului in camera de ardere, printr-un control mai precis si eficient al valvelor de admisie si evacuare.

Principiul de functionare al motorului OHC se bazeaza pe utilizarea unei axe cu came care opereaza direct supapele de admisie si evacuare. Aceasta axa cu came este amplasata in partea superioara a motorului, intr-o carcasa speciala, si este actionata in mod sincron cu miscarea pistoanelor din cilindri.

Intr-un motor OHC, axa cu came este actionata printr-un sistem de curele sau lanturi de distributie, care preiau miscarea de la arborele cotit. Acest sistem de distributie este conceput pentru a asigura o sincronizare precisa intre miscarea pistoanelor si deschiderea/inchiderea valvelor.

Tipuri de sisteme OHC

Motorul OHC cu ax cu came unic
Acest tip de motor utilizeaza un singur ax cu came amplasat deasupra supapelor si actionat direct de catre arborele cotit al motorului. Acest design simplu permite un control precis al supapelor, asigurand o deschidere si inchidere rapida si eficienta a acestora.

Motorul OHC cu doua axe cu came
Acest motor utilizeaza doua axe cu came, una pentru supapele de admisie si una pentru supapele de evacuare. Aceasta configurare permite un control mai precis al momentului de deschidere si inchidere a supapelor, ceea ce duce la o performanta si o eficienta imbunatatite a motorului.

Motorul OHC cu cuplaj hidraulic
Acest tip de motor utilizeaza un cuplaj hidraulic intre arborele cu came si supape. Cuplajul hidraulic asigura o deschidere si inchidere mai lina a supapelor, reducand zgomotul si vibratiile. De asemenea, acest sistem permite o reglare automata a jocului supapelor in functie de temperatura si de uzura.

Motorul OHC cu distributie variabila
Acest motor utilizeaza o tehnologie avansata care permite modificarea momentului de deschidere si inchidere a supapelor in functie de cerintele de performanta ale motorului. Aceasta distributie variabila optimizeaza fluxul de aer in cilindru, imbunatatind puterea si eficienta motorului.

Motorul OHC cu actionare cu lant
Acest tip de motor utilizeaza un lant pentru a transmite miscarea de la arborele cu came la supape. Aceasta actionare cu lant este mai durabila si mai rezistenta in comparatie cu alte sisteme, precum curelele de transmisie. De asemenea, actionarea cu lant permite o distributie mai precisa a miscarii axului cu came catre supape.

Acestea sunt doar cateva exemple de sisteme OHC, fiecare avand propriile sale avantaje si caracteristici unice. Indiferent de tipul de sistem utilizat, motoarele OHC sunt apreciate pentru performanta lor si pentru capacitatea lor de a oferi o conducere mai eficienta si mai ecologica.

Avantaje si dezavantaje motor OHC

Ca orice tehnologie, sistemul de axa cu came OHC are marile sale avantaje, dar si dezavantaje semnificative.

Avantajele OHC

Turatie mai mare a motorului
Motoarele OHC sunt de obicei capabile de turatii mai mari decat motoarele OHV (Supape deasupra capului), ceea ce poate contribui la o eficienta si performanta mai bune.

Consum mai mic de combustibil
Cu un control mai bun asupra procesului de ardere, motoarele OHC pot fi mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil.

Design mai usor
Designul motorului OHC poate fi mai usor, contribuind la o mai buna distributie a greutatii vehiculului.

Control mai bun asupra timpului
Plasarea axei cu came deasupra chiulasei permite un control mai precis asupra deschiderii si inchiderii supapelor, ceea ce poate imbunatati eficienta arderii.

Mai putina pierdere de energie
Motoarele OHC pot genera mai putine pierderi de energie pentru piston si biele, ceea ce poate afecta eficienta motorului.

Mai multa putere
Datorita unui control mai bun asupra procesului de ardere si a unor revolutii mai mari, motoarele OHC pot genera mai multa putere in comparatie cu alte modele.

Dezavantajele OHC

Design complicat
Motoarele OHC sunt de obicei mai complexe decat alte tipuri de motoare, ceea ce poate afecta costurile de productie, intretinere si reparatii.

Consum mai mare de combustibil la turatii mai mici
In comparatie cu unele motoare OHV, motoarele OHC pot fi mai putin eficiente in intervalele de turatii mai mici.

Costuri mai mari de reparatii
Reparatiile motoarelor OHC pot fi mai costisitoare datorita structurii lor mai complicate si accesului mai dificil la unele componente.

Risc mai mare de defectare a curelei de distributie
Motoarele OHC folosesc adesea o curea de distributie, care poate fi necesara inlocuita in mod regulat. Daca cureaua se rupe, motorul poate fi deteriorat grav.

Necesita intretinere precisa
Motoarele OHC necesita intretinere precisa si schimburi regulate de ulei, ceea ce poate afecta costurile de intretinere a vehiculului.

De final

OHC este un sistem avansat de sincronizare a supapelor care este folosit la motoarele cu ardere interna si functioneaza prin utilizarea unei axe cu came situata deasupra blocului motor. Aceasta configuratie permite un mai bun control al supapelor si al distributiei combustibilului, conducand la o eficienta si performanta sporita a motorului. Este un tip de motor cu avantaje si dezavantaje, iar alegerea depinde in principal de cerintele si obiectivele specifice ale designului motorului.

De asemenea, motorul OHC este mai silentios si mai putin predispus la uzura, datorita faptului ca axa cu came este separata de arborele cu piston. Cu toate acestea, motorul OHC poate fi mai complex si mai costisitor de fabricat, dar, beneficiile sale in termeni de performanta si fiabilitate, il fac ca si o alegere populara pentru multe modele de masini.
Cum functioneaza tipul de motor OHC
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai multa cunoastere.

Acasa
Articole
Adauga
Sondaje
Contact