Cum functioneaza un filtru de particule (filtru de particule diesel, DPF), cel care este una dintre componentele sistemului de evacuare care reduc emisiile de particule nocive. Din 2011, filtrul de particule a fost obligatoriu in toate masinile diesel noi, dar Peugeot a instalat deja elementul pe Peugeot 607 in anii 1990. Aceasta a fost prima masina diesel din serie, care a fost echipata cu un filtru de particule.
Filtrul de particule este prezent si la motoarele pe benzina, in special cu injectie directa. Este o componenta care a devenit esentiala datorita standardelor de mediu in crestere.
Cum functioneaza un filtru de particule
Intr-un motor, arderea combustibilului elibereaza gaze poluante, dar si particule in suspensie (compuse dintr-un amestec de particule solide si picaturi de lichid). Acestea sunt cancerigene si sunt emise in principal de motoarele diesel, dar si de motoarele pe benzina cu injectie directa. Pentru a reduce cantitatea de particule emise in evacuare (si, prin urmare, fum negru), un filtru de particule diesel este incorporat in evacuare, intre catalizator si toba de esapament. Este alcatuit dintr-un element ceramic cu o structura de fagure, care retine particulele suspendate in gazele de esapament.
Regenerare filtrul de particule
Deoarece se depun particule in interiorul filtrului de particule diesel, acesta se poate infunda dupa aproximativ 1.000 km si isi poate pierde eficacitatea. Performanta motorului are de asemenea de suferit. De aceea este important sa fie regenerat la intervale regulate, care pot fi de pana la aproximativ 350 km.
Aceasta optine este activata electronic de calculatorul motorului. Combustibilul, adesea imbogatit cu un aditiv care contine cerina, este injectat in convertorul catalitic de evacuare. Aceasta scade temperatura de aprindere a particulelor de funingine de la 550 de grade Celsius la 450. Se poate injecta si motorina, care se aprinde la 650 de grade. Se aprinde pentru a creste foarte mult temperatura gazelor de esapament si pentru a arde funinginea stocata in filtrul de particule diesel.
Martor in bord
Un indicator luminos se poate aprinde pe tabloul de bord cu un simbol al filtrului de particule diesel. Cu toate acestea, uneori, acea lumina specifica nu exista, iar martorul de management al motorului indeplineste aceasta sarcina. Poti continua sa conduci cu un filtru de particule infundat, dar acest lucru nu este bun pentru functionarea motorului. Deoarece este intotdeauna clar de ce se aprinde martorul (acesta se poate aprinde si cu un senzor de presiune diferentiala defect), filtrul de funingine va fi adesea indicat ca fiind vinovat.
Distante scurte si viteza redusa
Cu toate acestea, regenerarea este necesara doar pentru motoarele diesel, deoarece gazele de esapament pe benzina sunt suficient de fierbinti pentru a curata continuu DPF. Intr-un motor diesel, regenerarea filtrului de particule poate avea loc numai daca motorul functioneaza la turatie mare timp de cateva minute. Acest lucru este bine sa se intample adesea pe o autostrada.
In practica, exista o problema reala cu masinile diesel utilizate in principal in oras, sau pentru deplasari mai scurte de 20 km, fiindca nu ating niciodata o turatie mare a motorului suficient de mult si, prin urmare, operatia de regenerare nu poate fi activata. Pe termen lung, asadar, DPF-ul risca sa se infunde si sa fie inlocuit… Pretul acestuia este mare, poate varia de la 500 € la 3.000 €, in functie de model. O firma specializata poate efectua o regenerare fortata, care poate costa si cateva sute de euro.
Alte solutii
Poti sa iei in considerare aditivii pe care sa-i adaugi la motorina, care asigura că arderea produce mai putina funingine. De acestia beneficiaza si turbo si supapa EGR. Dar pe langa toate acestea, cel mai bine este sa folosesti motorul diesel pentru ceea ce a fost proiectat in principiu si anume, pentru a parcurge multi kilometri, de preferinta constant pe autostrada. In urma acestor deplasari, sursa de alimentare va atinge temperatura de functionare in mod corespunzator. In aceste circumstante, nu trebuie sa-ti faci griji cu privire la un filtru de particule.
Daca consideri interesant acest articol auto, asteptam un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai multa cunoastere.