Sari la conținut

Cum si de ce se distruge turbo la masina

  • Utile

Cum si de ce se distruge turbo la masina, acea componenta importanta a sistemului de propulsie a unei masini, avand rolul de a creste puterea si eficienta motoarelor cu ardere interna. Numai ca, aceasta poate suferi diverse defectiuni, sau sa se deterioreze din mai multe motive.

Cum functioneaza un turbo

Sistemul turbo este compus dintr-o turbina si un compresor. Gazele de esapament generate in procesul de ardere a combustibilului sunt directionate catre turbina, care este amplasata in sistemul de evacuare din esapament.
Turbina este conectata printr-un arbore la compresor, iar gazele de esapament fac turbina sa se roteasca, iar rotirea este transmisa compresorului, cel care are rolul de a comprima aerul adus din exterior si de a-l impinge in cilindrii motorului. Prin comprimarea aerului, se creste cantitatea de oxigen disponibila pentru arderea combustibilului, ceea ce duce la cresterea puterii motorului.

Cum si de ce se distruge turbo la masina

Un sistem turbo de pe o masina poate suferi daune si poate fi distrus din mai multe motive, care pot duce la deteriorarea sau chiar distrugerea sa completa. Iata, in acest articol auto din site, cateva dintre cele mai posibile si comune cauze.

Supraincalzirea motorului
Atunci cand motorul functioneaza la temperaturi ridicate, uleiul care lubrifiaza si raceste turbocompresorul poate sa se deterioreze, ceea ce duce la uzura prematura a acestuia.

Lubrifiere insuficienta
– Daca sistemul de lubrifiere al motorului nu functioneaza corespunzator, componentele turbocompresorului pot suferi din cauza lipsei uleiului necesar pentru ungerea lor;
– Lipsa lubrifierii adecvate poate provoca frecare si supraincalzire, ceea ce duce in final la defectiuni;


Ulei insuficient sau murdar
Turbocompresorul are nevoie de o cantitate adecvata de ulei pentru a functiona corect. Daca nivelul de ulei este prea scazut, sau uleiul este murdar si contaminat, pot aparea probleme de functionare, iar turbina se poate deteriora.

Temperatura ridicata
– Functionarea la temperaturi ridicate poate provoca dilatarea excesiva a componentelor sistemului turbo, ceea ce poate duce la frecare si supraincalzire;
– In unele cazuri, temperatura prea mare a turbocompresorului poate cauza chiar topirea lagarului sau a paletelor de turbina;

Supraalimentare excesiva
– Daca turbocompresorul este fortat sa functioneze sub presiuni extreme, acesta poate fi suprasolicitat si poate ceda;
– Daca se conduce frecvent la viteze mari, sau se foloseste frecvent motorul la turatii ridicate, turbocompresorull poate suferi stres suplimentar si sa se deterioreze in timp;

Oprirea brusca a motorului
Oprirea brusca a motorului, in special in timp ce turbo functioneaza la viteze mari, poate provoca o acumulare brusca de caldura si pot deteriora componentele turbo.

Probleme ale sistemului de evacuare
Un sistem de evacuare necorespunzator, sau cu scurgeri, poate afecta presiunea gazelor de evacuare care alimenteaza turbocompresorul.

Defecte de fabricatie sau uzura naturala
La fel ca oricare alta componenta auto, turbocompresorul poate suferi de defecte de fabricatie, sau uzura in timp.

Alte cauze ale distrugerii turbo compresorului pot fi contaminarea cu particule de praf sau alte impuritati, utilizarea necorespunzatoare a masinii sau defectiuni la sistemul de alimentare cu aer sau la sistemul de evacuare. Este important sa se efectueze intretinerea regulata a masinii si sa se acorde atentie semnelor de avarie, precum zgomote anormale sau scaderea puterii motorului, pentru a preveni distrugerea turbo compresorului si pentru a asigura o durata de viata mai lunga a acestuia.

Prevenire distrugere turbocompresor

Pentru a preveni defectiunile si distrugerea acestui sistem turbo, este important acordarea de atentie mentenantei si respectarea a cateva principii de baza.

Respectarea programului de schimb al uleiului si a filtrelor
– Uleiul proaspat si filtrul de ulei curat, sunt cele care vor asigura lubrifierea adecvata a componentelor turbocompresorului.


Carburanti de calitate
– Carburantii de slaba calitate pot contine impuritati care pot deteriora componentele turbo.

Evitarea de acceleratii bruste si supraincarcarea motorului
– Utilizarea moderate a puterii si evitarea sarcinii excesive asupra turbocompresorului, pot preveni suprasolicitarea si defectiunile.

Efectuarea de inspectii periodice
– Verificarea regulatorul de presiune, a valvei de descarcare (cea care elibereaza aerul in atmosfera, in loc sa-l reintroduca în sistemul de admisie al masinii), dar si alte componente ale sistemului turbo, pentru a depista problemele in stadiu incipient.

Respectarea perioadei de incalzire a motorului
– Perioada de incalzire initiala, inainte de o folosire intensa, asigura lubrifierea si dilatarea uniforma a componentelor turbocompresorului.

De final

Turbocompresorul este o componenta esentiala, dar sensibila, din sistemul de propulsie al unei masini. Pentru a preveni distrugerea lui, trebuie acordata atentie mentenantei si sa urmarea celor cateva recomandari de baza. Pastrand turbocompresorul in stare buna de functionare, se poate beneficia de cresterea puterii si eficientei motorului.

Este esential intretinerea masinii in mod regulat, prin schimbari ale uleiul la intervalele recomandate si un condus cu atentie, pentru a se evita stresul excesiv al turbocompresorului. Daca observi orice semne de probleme sau defectiuni si consideri ca este necesara o verificare a acestor componente auto, recomandarea este sa consulti un profesionist in reparatii auto, deoarece acest lucru va preveni deteriorarile ulterioare.
Cum si de ce se distruge turbo la masinaDaca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna informare si cunoastere.

Distribuie prietenilor
Acasa
Articole
Adauga
Sondaje
Contact