De ce minte vitezometrul, avand in vedere ca viteza indicata pe bordul din masina difera de obicei de cea oferita de sistemul de navigatie, chiar daca acest lucru este justificat. Afla din acest articol auto de ce minte vitezometrul.
Exista suficienti de multi soferi care folosesc sistemul de navigatia prin satelit in masina lor si care au observat probabil ca citirile vitezometrului difera de obicei de valorile furnizate de aparatul GPS. Mai mult, aproape intotdeauna afisajul din bord este cel care supraestimeaza viteza, iar inversul este foarte rar. Cu toate acestea, trebuie inteles ca acesta nu este un semn al vreunui defect, ci o actiune intentionata a producatorilor auto.
Despre vitezometru
Inainte de inventarea vitezometrului, viteza maxima a primei masini din lume era de 16 km/ora. Pe de o parte, nu era o valoare impresionanta nici macar dupa standardele din 1886, avand in vedere ca locomotivele cu abur au depasit mult mai devreme bariera de 100 km/ora. Pe de alta parte, vehiculul patentat al lui Carl Benz inca atingea de doua ori viteza unui pieton. Nu avea vitezometru, pentru ca nu avea nevoie de el, mai ales ca nu existau limite de viteza la acele vremuri.
Cu toate acestea, odata cu cresterea popularitatii automobilelor, vitezometrele au devenit disponibile ca echipamente suplimentare. Se credea ca masinile bune sunt masini rapide, iar toata lumea dorea sa stie cat de „bun” este vehiculul lor. Pe masura ce vehiculele au devenit din ce in ce mai rapide, au inceput sa apara primele limite de viteza. Din 1909, in zonele construite de pe intregul teritoriu german, viteza cea mai mare a fost de 15 km/ora, echivalenta cu viteza unui cal care alearga la trap. Incepand de atunci, soferii de vehicule nu trebuiau doar sa urmareasca situatia drumului, ci si sa-si controleze viteza de deplasare.
Timp de zeci de ani, vitezometrele au fost in mare parte analogice, prin cadrane cu indicatori. In anii 1980 au inceput sa apara primele vitezometre digitale. Astazi, din ce in ce mai des, functia afisarii de instrumente dintr-o masina este indeplinita de un afisaj de inalta rezolutie. Numai ca, indiferent de solutie, vitezometrele indica intotdeauna o valoare putin mai mare decat viteza reala de deplasare.
De ce minte vitezometrul
Asadar, dupa cum sugereaza si numele, vitezometrele ar trebui sa fie cele care ne ajuta sa controlam viteza cu care ne miscam, asa ca, de ce ne arata valori nereale? Motivul este ca viteza supraestimata de pe ceasul de bord din masina, este rezultatul reglementarilor europene si este una dintre cerintele pentru obtinerea omologarii si pentru a permite vanzarea masinii in Europa.
Desigur, este vorba despre imbunatatirea sigurantei rutiere, astfel incat soferul, observand ca acul vitezometrului deja depaseste limita de viteza, ia instinctiv piciorul de pe acceleratie, fapt cel determina sa conduca mai incet. In plus, supraestimarea indicatiilor de catre vitezometru permite sa elimine posibila eroare de masurare a vitezei, facuta in timpul unei fotografii, cu un aparat radar.
Reglementarile UE indica faptul ca viteza indicata de contorul de viteza (V 1), ar trebui sa fie egala sau mai mare decat viteza reala a masinii (V 2). Acest principiu a fost exprimat intr-o formula matematica speciala, a carei rezolvare este una dintre conditiile pentru obtinerea omologarii in UE: 0 ≤ V 1 – V 2 ≤ (V 2 /10) + 4 km/ora.
Totusi, nu trebuie uitat ca citirile incorecte ale vitezometrului pot rezulta si dintr-o alta cauza. De exemplu, eroarea vitezometrului poate fi afectata si de dimensiunea jantelor si anvelopelor, deoarece totul depinde de diametrul rotilor, fiindca, daca este mai mic decat cel din fabrica, vitezometrul va supraestima viteza si, daca este mai mare, acesta va fi subestimata. Uzura anvelopelor este la fel de importanta, deoarece, cu anvelopele mai uzate si cu benzi de rulare mai joase, masina se va deplasa „mai repede” decat cu cele noi.
Concluzie
Daca ai citit acest articol auto si stiai ca vitezometreul te pacaleste, afla ca ai citit bine. Vitezometrele insala soferii, dar o fac doar pentru ca este vointa autoritatilor europene. O masina, care nu supraestimeaza viteza indicata pe ceasuri, nu va trece testele de omologare. Prin urmare, nu va putea ajunge pe piata auto europeana de vanzari. Trebuie stiut ca acesta, astazi, nu mai este un secret.