Deplasare si functionare cu motor in relanti, pentru simplul fapt ca unul dintre cele mai populare mituri care circula printre soferi este cel de mers in gol. In urma cu zeci de ani, cand masinile cu carburator stapaneau drumurile, punerea lor „pe liber” permitea reducerea consumului de combustibil. In ciuda schimbarilor in tehnologia de lucru si designul motorului, care astazi sunt echipate cu injectie electrica de combustibil, aceasta practica este inca folosita de multi soferi. Urmareste acest articol auto si afla ce este motorul la ralanti si care sunt consecintele ralantiului.
Mentinerea turatiei motorului cat mai scazuta este baza unui condus ecologic si economic. Acesta este momentul in care masina polueaza cel mai putin. Dar mersul in ralanti iti permite sa conduci in siguranta? Afla ca nu neaparat. La urma urmei, o masina este echipata cu o cutie de viteze pentru un motiv. In unele situatii, o astfel de conducere la relanti poate fi foarte periculoasa. Prin urmare, mersul in gol ar trebui utilizat numai atunci cand situatia o impune. Asa ca, merită sa afli, pentru ca vei fi mai constient de cum sa ai grija de motorul masinii tale.
Ce inseamna functionarea la ralanti
Probabil ca ai auzit mai des cuvintele „las-o pe liber”, decat „pune-o in ralanti”. Cu toate acestea, trebuie sa sti ca este una si aceiasi actiune. Functionarea in gol nu este altceva decat cea mai mica turatie a motorului de la masina si la care nu se opreste. Pentru a-l cupla, schimbatorul cutiei de viteze ar trebui sa fie în pozitia neutra. Mentinerea vitezei de ralanti in masina este sustinuta de mecanisme care regleaza debitul amestecului de combustibil catre cilindri.
Turatia corecta de ralanti ar trebui sa fie intre 700 si 900. Deci sunt foarte mici si reduc la minimum consumul de combustibil al masinii. Conducerea optima si economica nu trebuie sa depaseasca aproximativ 1500 de rotatii, asa ca aceasta solutie poate fi tentanta daca mergi doar in coborare, sau vrei sa incetinesti pe un drum parcurs. Cu toate acestea, valorile de mai sus sunt estimari, mai ales ca mult depind de tipul de motor, anul de fabricatie si chiar de kilometrajul masinii.
De asemenea, merita stiut ce nu este motorul la ralanti. Multi soferi il confunda in primul rand cu franarea de motor, desi in acest caz, turatia la ralanti este cea care mentine masina in miscare.
Deplasarea pe liber
Exista multe aspecte in jurul rularii libere. Unii soferi practica de bunăvoie acest mod de a conduce, in timp ce altii, de teama deteriorarii motorului si de propria lor siguranta, renunta la o astfel de posibilitate. Este de remarcat faptul ca, in unele situatii, utilizarea deplasarii pe liber poate fi justificata. Totusi, depinde mult de viteza de conducere si de conditiile drumului.
Intr-o situatie in care trebuie sa se accelereze brusc, mersul in gol poate fi deosebit de periculos. Va dura mai mult ca soferul sa treaca in treapta de viteza si sa atinga viteza corecta, decat atunci cand conduce deja intr-o treapta de viteza. De asemenea, merita amintit ca rularea libera pune mai multa presiune pe placute si discurile de frana. Ca urmare, aceste elemente ale sistemului de franare se uzeaza mai repede.
Functionare la ralanti si frana de motor
O alternativa la ralanti este asa-numita frana de motor, care consta in continuarea conducerii in viteza, dar fara a apasa pedala de acceleratie si ambreiajul. In acest caz, masina isi pierde treptat viteza, ceea ce face mai usor de oprit (de exemplu, la semafoare). Frana de motor este o tehnica de conducere sigura. AutoDivers a dedicat un articol auto pe acest subiect. De cativa zeci de ani, in masini sunt instalate controlere speciale care intrerup alimentarea cu combustibil in timpul acestui tip de condus, ceea ce permite reducerea semnificativa a consumului de combustibil, in special in ciclul urban.
Deplasare si functionare cu motor in relanti
Deplasarea si functionarea in gol nu sunt recomandate in timpul conducerii standard pe sosea. Cu toate acestea, exista situatii in care utilizarea lor pot fi cu adevarat utile. De exemplu, sunt adesea folosite in timpul diagnosticarii masinii. Mersul la ralanti, este cel care permite verificarea daca masina se miscă lin. Acest aspect faciliteaza detectarea varfurilor bruste de rotatie si a smucirilor. Turatia scazuta a motorului masinii, intr-o astfel de situatie, se face printr-o metoda destul de sigura. Asa ca, nu fi surprins daca mecanicul tau iti cere sa conduci cativa metri in acest fel.
De final
Cu multi ani in urma, rularea „pe liber” (neutru) a cutiei de viteze era o tehnica frecvent utilizata, chiar recomandata de multi instructori. Soferii au fost invatati sa foloseasca mersul la ralanti cat mai des posibil, ceea ce urma sa aduca beneficii economice masurabile, sub forma unui consum mai mic de combustibil. Multi soferi inca folosesc această metoda pana in prezent si pun pe punctul neutru atunci cand franeaza sau conduc in jos pe o panta, permitand masinii sa ruleze fara activitatea motorului. Acest lucru nu doar ca este inutil, ci si descurajat de majoritatea mecanicilor.
Conducerea intr-o treapta de viteza este o problema de siguranta. Pe traseu, nu este greu sa intalnesti un pericol neasteptat care te va forta sa accelerezi brusc, pentru a evita o coliziune. Daca te deplasezi in relanti, timpul de raspuns poate fi prea lung.