Despre recircularea gazelor de esapament, mai ales ca prin reglementarile stricte privind reducerea emisiilor de esapament inseamna ca producatorii trebuie sa caute noi solutii pentru a indeplini standardele. Acest lucru se aplica atat vehiculelor diesel, cat si pe benzina. Recircularea gazelor de eșapament, sau pe scurt EGR, este reintrarea gazelor de esapament in cilindru, pentru a reduce continutul de compusi nocivi din gazele de esapament. Procesul este gestionat de modulul de control si supapa de retur a gazelor de esapament, denumita in mod obisnuit supapa EGR.
De ce este necesar un sistem EGR
Necesitatea reducerii cantitatii de gaze de esapament este legata de standardul de emisii Euro 6, emis in baza Regulamentului Comisiei Europene din 2014. Acesta permite emisia de oxizi de azot in cantitate de 0,08 g/km pentru masinile cu motoare diesel si 0,06 g/km pentru masini cu motoare pe benzina. Vehiculele cu motor diesel trebuie sa fie echipate cu un filtru de particule diesel suplimentar, pentru a indeplini standardele.
Despre recircularea gazelor de esapament
Sistemul de recirculare a gazelor de esapament este format din mai multe componente. Prima, si cea mai importanta, este supapa de recirculare a gazelor de esapament. Supapa EGR conecteaza teava de evacuare la sistemul de admisie a aerului. In functie de actionare, supapa de recirculare a gazelor de esapament elibereaza deschiderea si permite gazelor de esapament sa curga in galeria de admisie. Sunt produse diferite variante de supape EGR: cu diafragma simpla si dubla, generand un semnal de pozitie, cu senzor de temperatura si, bineinteles, actionate electric.
O alta componenta este traductorul de presiune. Rolul traductoarelor este de a controla presiunea negativa ceruta de supapa de recirculare a gazelor de esapament. Consta in ajustarea vidului la sarcina curenta a motorului, pentru a mentine o rata de recirculare precis definita. Traductoarele pot fi controlate mecanic sau electric de computerul de bord al masinii.
Ultimul element sunt supapele termice. Rolul lor este similar cu cel al traductoarelor de presiune, dar functionarea lor depinde de temperatura.
Principiu de functionare
Sistemul EGR este conceput pentru a reduce continutul de hidrocarburi nearse si oxizi de azot din gazele de esapament eliberate in atmosfera. Motivul acestei actiuni este legat de proprietatile cancerigene ale ambilor compusi. Emisiile crescute de hidrocarburi apar atunci cand motorul functioneaza cu amestecuri puternic imbogatite (nu intra suficient oxigen in camera de ardere pentru a arde complet hidrocarburile, care sunt componenta principala a combustibililor).
La randul lor, oxizii de azot se formeaza atunci cand un amestec slab este ars. Exista prea mult oxigen intr-un astfel de amestec, combustibilul arde foarte repede, sau temperatura din camera de ardere creste semnificativ. Initial, recircularea gazelor de esapament era controlata de supape pneumatice, dar acestea nu au fost capabile sa dozeze doza exacta de gaze de esapament.
Cel mai important element al sistemului este supapa EGR, care nu functioneaza continuu. Incepe sa functioneze atunci cand sunt indeplinite conditiile potrivite, adica atunci cand motorul functioneaza in intervalul de turatie medie. In acest mod, este capabil sa recupereze de la 5 la 35% din gazele de evacuare din galeria de evacuare. EGR nu functioneaza la pornirea motorului, cand motorul este sub sarcina mare si la ralanti. De asemenea, EGR nu functioneaza cand un amestec bogat intra in motor, deoarece, atunci se produc prea putini oxizi de azot.
Cum se intampla? Gazele de evacuare sunt trecute prin radiator si apoi returnate in conducta de admisie (in spatele debitmetrului). Gazele de esapament sunt un fel de umplutura, datorita carora intra mai putin oxigen in cilindri, amestecul arde in conditii mai calme si la o temperatura mai scazuta. Ca rezultat, se formeaza mai putini compusi otravitori. Se estimeaza ca sistemul EGR poate reduce cantitatea de compusi nocivi cu pana la 60%.
Sistemul EGR este controlat de computerul motorului. Pentru a selecta gradul adecvat de deschidere a supapei EGR, calculatorul motorului trebuie sa obtina informatii din mai multe surse: debitmetrul de aer, senzorul de viteza de rotatie si senzorul de temperatura a lichidului de racire. Cand oricare dintre aceste componente este deteriorata sau are o defectiune, sistemul EGR nu va functiona corect.
Simptome de defectiune
La masinile conduse dinamic de soferi, supapa EGR rareori se defecteaza sau se infunda. Cand sistemul functioneaza corect, momentul admiterii gazelor de esapament in camera de ardere este imperceptibil. Cand EGR este defect, motorul functioneaza neregulat, turatiile fluctueaza si, uneori, motorul chiar se opreste. In timpul conducerii, soferul va experimenta scaderi constante sau bruste de putere. La masinile cu motor diesel, poate iesi fum negru din teava de esapament.
Posibile defectiuni ale sistemului
O supapa deschisa blocata, este cea mai comuna defectiune a sistemului de control al emisiilor. Face ca gazele de esapament sa intre constant in camera de ardere, apoi soferul poate avea probleme la pornirea motorului, iar puterea masinii scade si ea.
Supapa EGR se poate bloca si in pozitia inchis, iar atunci niciun gaz de esapament nu se intoarce in camera de ardere, motorul castigamd mai multa putere si performanțe mult mai bune. Cauza defectiunii este de obicei acumularea de impuritati sub forma de funingine si depozite de carbon in supapa. Solutia poate fi curatarea supapei cu substante speciale, sau inlocuirea acesteia cu una noua.
Controlerul supapei poate esua, ceea ce va bloca intregul element. In acest caz, intregul sistem EGR trebuie inlocuit. Se intampla ca pierderea etanseitatii racitorului EGR sa faca ca gazele de esapament sa intre in lichidul de racire. Cel mai adesea, motivul defectiunii este utilizarea combustibilului de calitate scazuta, a lichidului de racire uzat care nu mai are proprietati anticorozive sau a apei in sistemul de racire.
Reparare supapa EGR
Supapa EGR este o componenta mecanica, deci ar trebui sa fie reparabila. Practic, insa, poate fi doar curatat. Trebuie amintit ca o astfel de actiune va avea efectul dorit numai daca niciun element al sistemului nu a fost deteriorat mecanic si accesul la supapa nu este complicat.
La multe dintre cele mai recente modele de masini, accesul la supapa este atat de dificil, incat nu este rentabil sa fie demontata si curatata. In caz de defectiune, pur si simplu este inlocuita cu una noua.
Pentru a curata supapa, aceasta trebuie dezasamblata. Supapele unui motor diesel trebuie conectate la clapeta de acceleratie. Primul pas dupa desurubarea supapei este indepartarea mizeriei de ulei din acesta, care este rezultatul uleiului de la ventilator si turbocompresor. Apoi, folosind un agent de curatare special, sau benzina de extractie, se pulverizeaza elementul si indepartate impuritatile dizolvate cu o perie. Odata ce am demontat supapa, merita sa verificam starea etansarilor si a clemelor. Ca masura preventiva, pentru a evita inlocuirea intregului sistem, merita curatata la fiecare 60-80 de mii de kilometri.
Multi soferi, in cazul unei avarii, decid sa anuleze supapa. Cu toate acestea, acest lucru nu aduce intotdeauna efectul dorit. Trebuie avut in vedere controlerul motorului, care poate descarca si date EGR de la debitmetru, iar in acest caz datele vor fi incorecte. Acest lucru poate duce la o crestere a consumului de combustibil, sau la aprinderea martorului din bord „verifica motorul”. In plus, emisiile de gaze nocive din gazele de esapament vor creste.
Merita sa reamintim ca indepartarea completa a supapei EGR este impotriva normelor in viguare, deoarece atunci masina nu respecta standardele de emisie. In plus, pot aparea probleme cu motorul si computerul de bord (ledul „verificare motor” este aprins in mod constant si motorul este pus in modul de urgenta).
Cum sa ai grija de sistemul EGR
Supapa EGR, care de obicei esueaza, ar trebui sa dureze 100-150 de mii de kilometri. Desigur, depinde de modelul, designul si stilul de condus al soferului. Cu toate acestea, daca este curatata in mod regulat, nu ar trebui sa fie o problema. Multi mecanici sfatuiesc sa se pulverizeze preventiv elementul cu un preparat special, care va facilita indepartarea depunerilor, chiar si a celor dure.
Cand trebuie inlocuit EGR-ul, ar trebui facuta o programare la atelier nostru auto, care va instala o piesa nouă. Utilizarea elementelor regenerate este mai ieftina, dar se poate dovedi ca nu dupa 100.000 de kilometri, ci dupa mult mai putini, EGR-ul va fi potrivit pentru inlocuire.
Inspectiile tehnice regulate si inlocuirea pieselor uzate, asigura confort si siguranta, atat pentru sofer, cat si pentru alti utilizatori din trafic. Asa ca, daca consideri ca ai probleme cu masina, mai ales dupa cele afisate in acest articol, este bine sa faci o programare la un atelier auto pentru o constatate si o verificare in amanunt.