Sari la conținut

Despre tipurile de iluminat auto


Despre tipurile de iluminat auto, totul despre culoare lumini fata si spate, lumini de zi, faza scurta si faza lunga, deoarece iluminatul auto in combinatie cu legislatia auto este un element fierbinte. Fiindca exista, din pacate, multe neintelegeri cu privire la legislația privind iluminatul auto, regulile sunt urmatoarele:

– Toate luminile orientate spre inainte trebuie sa fie galbene sau albe;
– Toate luminile din spate trebuie să fie rosii;
– Doar lumina de marsarier poate straluci in galben sau alb;
– Lumina intermitenta din spate trebuie sa fie portocalie sau rosie;
– Iluminarea suplimentara si iluminarea sub masina sunt interzise;

Despre tipurile de iluminat auto

Nu se stie cine a fost primul care a decis ca lumina lampilor din spate sa fie rosu. Ce se stie este ca la o Convenție de la Geneva din 1949 privind traficul rutier, s-a prevazut ca luminile din fata trebuie sa fie albe, iar cele din spate rosii (sursa).

Albul si rosu sunt cele mai izbitoare culori in intuneric. Le putem vedea si distinge mult mai bine de negru, sau de celelalte culori (comparativ cu albastru si maro și verde și violet). De asemenea, galbenul se poate observa foarte bine, motiv pentru care exista culoarea galbena a semnalizarii la unele masini.

Mai mult, este de asemenea important sa se foloseasca doua culori care difera suficient de mult una de cealalta, deoarece in calitate de utilizator al drumului vrei sa stii daca vehiculul in miscare se apropie de tine, sau se indeparteaza.


Luminile din spate ale masinii sunt rosii

De ce sunt rosii aceste lumini? Deoarece, in primul rand, din punct de vedere optic, lumina rosie este cea mai lunga banda de transmisie din spectru, asa ca putem vedea obiecte rosii de departe, iar pentru ca lumina rosie are o putere de penetrare puternica, este la fel si pe ceata si pe ploaie.

In al doilea rand, din punct de vedere psihologic, rosul are un efect de atentionare si poate forma urme de avertizare in creierul uman, facand mai usor ca oamenii sa fie vigilenti. Prin urmare, nu numai stopurile din spate ale masinilor, ci si multe semne de avertizare sau de interdictie, sunt toate rosii.

Intr-o fraza, motivul pentru care lampile din spate sunt facute rosii, este pentru a le permite soferilor de vehicule din spate sa perceapa mai usor vehiculele din fata, precum si pentru a genera vigilenta si a imbunatati gradul de constientizare a sigurantei.

Semnalizarea este galbena

De ce majoritatea masinilor au lampile de semnalizare pe culoare galbena? Motivul este ca lumina galbena este lumina cu putere de penetrare puternica, asa ca se exclude posibilitatea sa fie invizibila pe vreme ploioasa si ceata. La urma urmei, indicatorul de schimbare a sensului de mers este un instrument important pentru intentia de deplasare a vehiculului.

In al doilea rand, aceasta culoare are de-a face cu reglementarile pentru productia de masini din diferite locuri. In ceea ce priveste culoarea luminii a semnalizatorului din spate, rosu sau portocaliu (galben) este permis pentru masinile americane, iar galbenul este obligatoriu pentru masinile europene. Practic, la fel ca si reglementările europene, galbenul se aplica unei game mai largi de reglementari, asa ca majoritatea masinilor folosesc semnalizatoare galbene.

Luminile de zi albe

Luminile de zi au devenit un nou tip de iluminat auto in ultimii ani. Functia principala nu este de a ilumina, ci de a oferi vehiculelor o vizibilitate mai buna in timpul zilei, reducand numarul de accidente de circulatie.

Fiecare masina care a aparut pe piata dupa 2010 le are, iar acest tip de iluminat relativ nou are scopul nu atat de a infrumuseta masinile, cat de a le face mai vizibile in timpul zilei. Spre deosebire de majoritatea farurilor de drum, aceste lumini cu LED-uri folosesc foarte putina putere, astfel incat aceste lumini in timpul zilei au un efect nul asupra consumului.

O plangere comuna este ca la multe masini luminile de zi se aprind doar in fata. Cand intri intr-un tunel, tu, ca sofer, ai putea crede ca esti clar vizibil, cand in realitate ai doar lumini in fata. Acest lucru nu modifica faptul ca, in calitate de sofer, trebuie sa aprinzi farurile pe faza de intalnire atunci cand situatia o cere, de exemplu intr-un tunel, pe vreme rea sau in intuneric. Luminile de zi ar trebui sa fie de culoare alba si trebuie sa se stinga sau sa se schimbe pe luminile laterale cand faza scurta este aprinsa.

Luminile de zi sunt obligatorii

Legea actuala prevede ca luminile de zi sunt obligatorii, dar nu prevede ca este obligatoriu ca luminile din spate sa se aprinda automat. Daca luminile din spate nu se aprind automat, trebuie sa existe un semnal care sa informeze soferul ca luminile din spate nu sunt aprinse. In plus, se precizeaza ca si lampile spate nu trebuie sa fie aprinse daca din iluminarea bordului reiese clar ca setul de faze scurte (luminile fata si spate) trebuie aprins.


Faza scurta

Faza scurta este iluminarea standard care ar trebui sa fie utilizata cand este întuneric. Daca vizibilitatea este ingreunată de ceata, ploaie sau zapada, este de asteptat sa se faca acest lucru si in timpul zilei. Functia faza scurta este dubla: te face vizibil pentru ceilalti participanti la drum si iti ofera o vedere mai buna asupra drumului. Acest lucru este in contrast cu luminile de zi, a caror stralucire este prea slaba pentru a ilumina drumul din fata.

Cand faza scurta este aprinsa, farurile, stopurile si iluminarea placutei de inmatriculare sunt aprinse. Faza scurta isi datoreaza numele faptului ca nu ar trebui sa-i deranjeze pe alti participanti in trafic. In comparatie cu faza lunga mai luminoasa si orbitoare, aceasta lumina este, prin urmare, estompata. Farurile pe faza scurta lumineaza in principal zona direct din fata masinii si marginea din dreapta si nu partea stangă a drumului, pentru a nu orbi traficul din sens opus.

Reglare faza scurta

Pentru a evita orbirea altor utilizatori ai drumului cu farurile tale, ele pot fi reglate. Acest lucru se facea inainte cu suruburi de reglare direct pe unitatea farului, in prezent masinile sunt echipate cu reglarea automata sau manuala a fazei scurte.

In primul caz, masina controleaza automat inaltimea fasciculului farurilor. Daca masina ta este echipata cu reglare manuala, exista de obicei o rotita de comanda in tabloul de bord, in stanga volanului, cu simbolul faza scurta, cu o sageata in sus si in jos. Daca sageata face parte din simbolul farului, atunci masina are reglare automata.

Reglarea fazei scurte este necesara atunci cand partea din spate a masinii se pozitioneaza in jos mai mult decat în ​​mod normal, din cauza unei sarcini grele. Masina se apleaca usor pe spate si ca urmare, lumina farurilor se ridica prea mult. Cu această rotita de reglare poti regla faza farurilor in jos, astfel incat sa nu orbesti pe alti participanți la drum cu faza scurta. Mai exista varianta ca la masinile mici, ajustarea poate fi deja necesara atunci cand iei pasagerii pe bancheta din spate sau pui multe bagaje in spate.

Faza lunga

Faza lunga asigura iluminarea maxima a drumului din fata masinii. Spre deosebire de faza scurta, faza lunga de lumina este orbitoare pentru alti utilizatori din trafic. Prin urmare, ar trebui sa aprinzi faza lunga numai noaptea, cand nu exista alt vehicul in zona.

Masinile moderne au uneori faze lungi „automate”. Aceasta iluminare impiedica soferii, care se apropie, de a fi orbiti de un sistem cu reflectoare in faruri. De indata ce calculatorul detecteaza un vehicul care se apropie, se reduce din fasciculul luminos, iar farurile trec temporar inapoi la faza scurta.

In calitate de sofer, nu trebuie sa iei nicio masura si te poti bucura in continuare de avantajul fazei lungi pe o buna parte a drumului. Cand vehiculul care se apropie a trecut, luminile revin la modul de faza lunga. Daca detii o masina cu faza lunga automata, simbolul faza lunga are un A.

Lumina de ceata

O lampa de ceata produce lumina foarte stralucitoare, menita sa fie vizibila chiar si intr-o zona de ceata. Este normal sa nu utilizezi aceste lumini in alte situatii, deoarece sunt deranjante pentru alti participanti din trafic. Daca sunt folosite in alte conditii decat pe timp de ceata, conducatorul auto va fi sanctionat cu amenda contraventionala si puncte de penalizare.

Lampile de ceata din partea din fata a masinii produc un fascicul larg, fara orbire, care cade spre jos pentru a ilumina drumul de sub bancul de ceata. In timpul cetii dense, faza lunga este de obicei inutilizabila, deoarece ceata reflecta lumina si te poate deranja destul de mult la vizibilitate.

Lampa de ceata spate poate fi aprinsa numai cand vizibilitatea este mai mica de 50 de metri din cauza cetii sau zapezii si nu poate fi folosita pe ploaie abundenta.
Despre tipurile de iluminat auto

Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!!  😉

Distribuie prietenilor
Acasa
Articole
Adauga
Sondaje
Contact