Diferente faruri cu Halogen Xenon si LED, stiind ca tehnologia farurilor a evoluat rapid in ultimii ani. Farurile cu halogen si xenon au fost urmate de tehnologia LED si laser, oferind lumina mai clara si precisa si imbunatatind siguranta rutiera.
A trecut mult timp decand, in zilele de pionierat ale automobilului, de la sfarsitul secolului al XIX-lea, lumina lumanarilor, lampilor cu kerosen si carbura, erau singurele surse de iluminare pentru faruri. Primul far electric cu generator (dinamul) de la Bosch a inlocuit, cu 110 de ani in urma, acea tehnologie complexa si extrem de inflamabila.
Becul bilux a lui Osram a fost un alt punct culminant. Becul cu incandescenta cu doua fire, combina faza scurta si faza lunga in 1925. Producatorii au creat primele faruri cu halogen la mijlocul anilor 1960. Astazi, oamenii inca folosesc faruri halogen cu becuri H4 sau H7, care au o lumina puternica de aproximativ 1.500 de lumeni.
Diferente faruri cu Halogen Xenon si LED
Lumina farurilor cu xenon este de aproximativ de doua ori mai intensa. La inceputul anilor 1990, au aparut becurile cu descarcare in gaz (un bec cu vapori de mercur care foloseste un arc electric prin mercur vaporizat pentru a produce lumina). Aproximativ 3.000 de lumeni sunt produsi de acestea ca o lumina foarte alba.
Farurile cu xenon consuma mai putina energie decat farurile cu halogen. In acelasi timp, becurile cu xenon sunt mai durabile si mai putin sensibile la socuri decat becurile cu halogen. Totusi, in conditii de umezeala, becurile lumineaza asfaltul intunecat mai bine decat luminile halogen conventionale. Cu toate acestea, becurile cu halogen sunt mai putin rezistente si mai sensibile la socuri decat becurile cu xenon. De exemplu, nu inchide capota cand sunt aprinse farurile cu halogen.
Dezavantajul tehnologiei xenon este ca este mai complexa. De exemplu, becurile cu xenon necesita putere electronica, ceea ce necesita costuri mai mari pentru tehnologie. In plus, desi farurile cu xenon dureaza de obicei putin mai mult decat farurile cu halogen, becurile se uzeaza dupa mii de ore.
Luminozitatea farurilor LED cu lumina xenon moderna este aproximativ identica. Diodele mai mici sunt totusi mai ieftine si dureaza de obicei cateva zeci de mii de ore, fara a-si pierde performanta. Un alt avantaj al tehnologiei LED este ca substantele periculoase precum mercurul (gasit in becurile cu xenon) nu sunt utilizate. In plus, becurile cu diode (LED) sunt foarte eficiente si folosesc mult mai putina energie electrica decat alte tipuri de becuri.
Tehnologia LED
Farurile LED cu matrix, mai complexe, sunt de obicei optionale si constau din mai multe LED-uri individuale care pot fi controlate independent unul de celalalt. Acest lucru inseamna ca pot fi activate si dezactivate in mod independent, precum si ca luminozitatea lor poate fi ajustata individual. In consecinta, riscul de orbire, ca urmare a traficului care se apropie, poate fi redus. Acest lucru este realizat de senzori precum camerele care detecteaza traficul care se apropie.
Desi LED-urile au inlocuit xenonul, farurile cu halogen raman. Datorita numeroaselor sale beneficii, dupa doua decenii, lumina LED a inlocuit aproape complet farurile cu xenon in vehiculele noi. Farurile LED sunt acum standard chiar si pe unele masini mici. Deoarece sunt foarte ieftine si ofera o putere de lumina rezonabila, farurile cu halogen raman inca disponibile pe piata.
In schimb, vehiculele de lux au faruri LED cu functii extinse de iluminare. Ele au capacitatea de a crea avertismente si linii directoare de navigare la sol. Pe drumurile ingustate, unele faruri tip proiectoare, emit automat markeri care fac vizibila latimea masinii la sol pentru sofer, dar cu siguranta, nu este ultima inovatie de iluminat in tehnologia auto.
Halogen | Xenon | LED |
---|---|---|
Durata de viata mai scurta | Durata de viata mai lunga | Durata de viata foarte lunga |
Poti inlocui singur becurile | Becurile cu xenon pot fi înlocuite | Comenzi complexe si siguranta suplimentara posibila |
Consum mare de energie | Lumina semnificativ mai stralucitoare in comparatie cu halogenul | Putere ridicata a luminii |
Tehnologie simpla - economiseste spatiu | Tehnologie mai complexa | Nu se incalzesc |
Iesire de lumina relativ slaba | Intretinere si inlocuire numai cu cunostinte de specialitate | In cazul de defect, este necesara inlocuirea completa |
Sensibil la murdarie si impact | Confort sporit de condus | Temperatura scazuta aduce umezeala in carcasa |
Intretinere si inlocuire farurilor cu Halogen, Xenon si LED
In principiu, poti inlocui singur becurile cu halogen (H4 si H7), chiar daca uneori este inghesuiala in compartimentul motor. Nu atinge niciodata sticla becului. Grasimea de pe mana poate arde si poate cauza decolorarea sau spargerea sticlei mai repede. Nu inchide capota cand luminile sunt aprinse. Filamentul care arde in lampile cu halogen este deosebit de sensibil la vibratii.
Becurile cu xenon pot fi, de asemenea, inlocuite de unul singur. Dar atentie, deoarece becurile cu descarcare in gaz functioneaza la maxim 25 000 de volti. Trebuie sa te asiguri ca nu exista tensiune. Inainte de a inlocui becul, deconecteaza bateria si scoate cheia din contact. Cel mai usor, pentru o inlocuire a becului, este atunci cand farul si intreaga carcasa, au fost demontate (se aplica si becurilor cu halogen).
In situatia farurilor cu LED, trebuie sa inlocuiesti intreaga unitate de faruri, in cazul unei defectiuni, iar aceasta poate costa extrem de mult. Daca discutam de faruri cu LED-uri matrix, asta devine rapid si mai scump. Dar, acum exista si moduri de inlocuire mai ieftine pentru unele modele, avand in vedere ca unele firmele specializate fac posibile reparatii.
De final
O vizibilitate buna pe drum este esentiala. pentru tine si, desigur, pentru ceilalti participanti la trafic. Din acest motiv, este o idee buna sa inlocuiti rapid un bec de masina ars cu unul nou. In timp ce farurile cu xenon sau cu LED-uri au o durata de viata foarte lunga, becurile cu halogen au de obicei doar o durata de functionare de aproximativ 250 pana la 400 de ore.
Ca urmare, acestea trebuie inlocuite mai des decat alte tipuri de becuri. Cu toate acestea, deoarece becurile sunt foarte ieftine de cumparat si de obicei nu este necesara o vizita la un atelier auto pentru a le inlocui, inlocuirea este totusi mai ieftina decat inlocuirea unui bec cu xenon sau LED, chiar si pe termen foarte lung.