Exces de ulei in motorul masinii, stiind ca uleiul este responsabil de racirea si lubrifierea motorului si este posibil ca motorul sa fie deteriorat daca nivelul este prea mic. Totusi, este important sa ne amintim si faptul ca uleiul in exces nu este benefic.
In motorul fiecarei masini circula cativa litri de ulei. Producatorii marcheaza nivelurile cu MIN si MAX pe jojele de ulei, sau pe jojele electronice. Nivelul uleiului dintre ele este acceptabil, dar pentru binele motorului merita sa fie mentinut nivelul uleiului cat mai aproape de maximul permis. Cand adaugi ulei sau il inlocuiesti singur, ai grija sa nu adaugi prea mult. Cea mai buna metoda este sa torni volume mai mici si sa controlezi mereu nivelul.
Scopul uleiului de motor
In primul rand, uleiul de motor asigura lubrifierea partilor in miscare ale motorului. Pe masura ce motorul functioneaza, numeroase componente metalice, cum ar fi pistoanele, supapele si arborii cu came, se misca la viteze mari si genereaza frecare. Uleiul de motor formeaza o pelicula subtire intre aceste parti, reducand frecarea directa si uzura. Aceasta lubrifiere previne contactul metal pe metal, minimizand deteriorarea si prelungind durata de viata a motorului.
Un alt scop, este ca uleiul de motor ajuta la racirea motorului. Pe masura ce uleiul circula prin motor, acesta absoarbe caldura generata de procesul de ardere si o transporta in baia de ulei. Acest efect de racire previne supraincalzirea si asigura functionarea motorului in intervalul optim de temperatura. Fara ulei adecvat, motorul se poate supraincalzi, ducand la daune grave si la o potentiala defectiune.
In plus, uleiul de motor actioneaza ca un agent de curatare. Contine aditivi care ajuta la mentinerea curata a motorului prin prevenirea acumularii de murdarie, mizerii si resturi. Acesti contaminanti pot impiedica buna functionare a componentelor motorului si pot scadea performanta. Uleiul capteaza aceste particule si le filtreaza, impiedicandu-le sa se depuna si sa provoace blocaje sau daune.
In cele din urma, uleiul de motor actioneaza ca un etansant si protector. Formeaza o bariera de protectie pe suprafete, prevenind coroziunea si ruginirea cauzate de expunerea la umiditate si alte elemente daunatoare. De asemenea, ajuta la crearea unei etansari etanse intre componente, cum ar fi segmentele pistonului si peretii cilindrilor, prevenind scurgerea gazelor de ardere si sporind eficienta motorului.
Intelegerea scopului uleiului de motor evidentiaza importanta acestuia in mentinerea sanatatii si a performantei motorului masinii. Cu toate acestea, este esential de retinut ca utilizarea cantitatii corecte de ulei este la fel de importanta. Umplerea excesiva a motorului cu ulei poate duce la o serie de probleme, asa cum reiese din randurile urmatoare.
Exces de ulei in motorul masinii
Nivelul maxim de ulei nu trebuie depasit. De ce asa?
Motivul este simplu: inscriptiile pe capacele de umplere a uleiului ne amintesc adesea ca excesul de ulei este si daunator. Distrugerea catalizatorului este unul dintre cele mai rele scenarii in cazul in care motorul este cu ulei peste nivel. Acest lucru se datoreaza faptului ca uleiul in exces patrunde in camerele de ardere si, ocazional, prin alte cai.
Dar uleiul nu arde la fel de bine ca benzina sau motorina. Acesta genereaza cantitati mari de fum si cateodata cenusa. Toate acestea au potentialul de a infunda rapid filtrul de particule, sau convertizorul catalitic. In consecinta, costurile de reparatie vor fi de mii de lei. Gazele de esapament cu cantitati mari de funingine pot deteriora turbocompresoare cu geometrie variabila, precum si supapele EGR si sistemul de recirculare a gazelor de esapament in sine. O regula veche, conform careia excesul de ulei nu este o problema, deoarece motorul il va arde, nu se mai aplica cu masinile mai noi.
Incalzirea uleiului si a motorului in sine, precum si modificarea volumului lubrifiantului, sunt cruciale. Daca exista o cantitate excesiva de ulei in interiorul motorului, presiunea din interiorul carterului poate creste peste ceea ce proiectantii vehiculului si-au propus. Acest lucru se datoreaza faptului ca uleiul incalzit functioneaza la presiune foarte mare, prin urmare excesul sau va provoca o presiune foarte mare pe peretii motorului, ducand in cele din urma la scurgerea acestuia.
In motoarele diesel cu filtru de particule, uleiul in exces poate patrunde in baia de ulei impreuna cu combustibilul nears. Uleiul de motor diluat isi pierde functiile de racire, etansare si lubrifiere, ceea ce duce la un motor care functioneaza la temperaturi mai ridicate si se blocheaza.
La motoarele diesel, uleiul in exces poate duce la asa-numita depasire a motorului. Aceasta este o crestere necontrolata a rotatiilor cauzata de cantitatea excesiva de ulei care intra in camera de ardere. Acest fenomen este extrem de periculos si nedorit. In astfel de situatii, poate imobiliza masina si poate distruge complet motorul, iar in cazuri extreme, poate duce chiar la un incendiu.
Cum poti scapi de excesul de ulei din motor
Exista multe moduri diferite de a elimina excesul de ulei din motor. Desurubarea usoara a dopului de scurgere de la baia de ulei, permite scurgerea excesul de ulei. Acest lucru necesita un canal, o rampa, sau un elevator. Se mai poate incerca extragerea excesului, folosind o seringa cu un furtun lung si subtire.
Verificare si mentinere nivel corect al uleiului de motor
Mentinerea nivelului corect al uleiului de motor este cruciala pentru sanatatea generala si performanta masinii. Dupa cum s-a putut observa in acest articol auto, umplerea excesiva a uleiului de motor poate avea consecinte, asa ca, este important sa sti cum sa verifici si sa menti nivelul optim.
Pentru inceput, parcheaza masina pe o suprafata plana si asigura-te ca motorul este oprit si racit. Localizeaza joja, care este de obicei un maner galben sau portocaliu pozitionat langa blocul motor. Scoate-l cu grija si sterge orice exces de ulei cu o carpa curata, sau un prosop de hartie. Apoi, reintrodu joja pana la capat in tubul respectiv, asigurandu-te ca este bine asezata. Scoate-o din nou si observa nivelul uleiului. Joja are de obicei marcaje care indica intervalul recomandat de nivel al uleiului. In mod ideal, nivelul uleiului ar trebui sa fie in acest interval, nici prea scazut, nici prea ridicat.
Daca nivelul uleiului este sub marcajul minim, este esential sa adaugi cantitatea adecvata de ulei, asteapta cateva momente si verifica din nou nivelul. Repeta acest proces pana cand nivelul uleiului atinge interval recomandat. Pe de alta parte, daca nivelul uleiului este peste marcajul maxim, inseamna ca motorul a fost supraumplut. Daca descoperi ca ai umplut excesiv cu ulei de motor, este esential sa golesti imediat excesul de ulei.
Verificarea si mentinerea regulata a nivelului corect al uleiului de motor este o sarcina simpla, dar vitala, care poate ajuta la prevenirea reparatiilor costisitoare si poate asigura longevitatea motorului masinii. Urmand acesti pasi si ramanand vigilent, poti evita pericolele umplerii excesive si poti mentine motorul sa functioneze fara probleme.
AutoDivers recomanda Importanta schimb de ulei motor si filtru
De final
Uleiul de motor este esential pentru functionarea motorului. Este cel care unge componentele individuale, fapt ce duce la reducerea uzurii acestora. In plus, raceste elementele de lucru prin eliminarea caldurii din ele. Lipsa uleiului din motor este o mare problema, dar si excesul este o mare complicatie pentru proprietarul masinii. Din acest motiv, este esential sa verifici nivelul de ulei cel putin o data pe luna. Masinile moderne au componente electronice care monitorizeaza nivelul de ulei, dar chiar si asa, merita verificarea manuala.
Daca iei decizia sa schimbi singur uleiul din motor, ar trebui sa te asiguri intotdeauna care este capacitatea baii de ulei de la masina. Cataloagele online ale producatorilor de ulei auto contin aceste informatii si poti afla cantitatea de ulei pe care ar trebui sa o torni, pentru a nu depasi nivelul recomandat.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai multa informare si cunoastere.