Frana de parcare electrica, doar cu o simpla apasare de buton, este cea care ofera o reala comoditate servita soferilor. Producatorii de masini sunt foarte constienti de acest lucru. De exemplu, frana de mana electrica (EPB), inlocuieste din ce in ce mai mult frana de mana mecanica. In loc sa tragi de o parghie, o simpla apasare sau tragere a unui buton, impiedica masina sa se deplaseze.
Dar, in practica, o astfel de solutie nu promite intotdeauna mari beneficii pentru soferi. Sa incepem cu frana de parcare clasica. Avantajul este simplitatea designului. Dar „frana de mana” are si dezavantaje si sunt esentiale pentru un sofer incepator sau uituc. De exemplu, iarna, placutele franei de parcare ingheata, iar acest lucru va opri roata masinii sa se roteasca. Trebuie dezasamblat mecanismul, sau sa se apeleze un serviciu de tractare.
In ceea ce priveste frana de parcare electrica, exista doua tipuri. Unul dintre ele este asa-numitul electromecanic este similar cu solutia clasica. Pentru a-l porni, acestea folosesc si un cablu care prinde placutele de frana de pe rotile din spate. Singura diferenta fata de schema obisnuita este ca exista un buton instalat pe consola centrala, in loc de „parghie”. Apasand-ul sau tragand-ul, electronica da un semnal, iar mecanismul sisatemului actioneaza frana de mana. Dezavantajul este ca iarna, placutele de frana ingheata, iar intretinerea franei electromecanice este mai costisitoare.
A doilea tip este mult mai dificil. Acesta este un sistem complet electric, cu patru frane, in care sunt amplasate mici motoare electrice. Designul prevede un angrenaj melcat (arborele surub) care apasa pe discuri. Puterea este mare si poate mentine masina pe pante abrupte fara nicio problema.
O astfel de decizie a facut posibila introducerea unui sistem automat de retinere la unele modele de masini, care activeaza el insusi „frana de mana”, dupa ce masina se opreste. Acest lucru elimina necesitatea ca soferul sa tina piciorul pe pedala de frana in timpul opririlor scurte la intersectii, sau la semafoare.
Cum functioneaza frana de mana electronica
Cand frana de mana traditionala este trasa, un cablu este tensionat. Acest lucru forteaza placutele (sau sabotii) de frana impotriva discului de frana (sau a tamburului), tinand masina stationara si impiedicand-o sa se deplaseze. Etrierele franei de parcare electrice sunt echipate cu un ansamblu format dintr-un motor electric si un actuator. Acesta este actionat de un buton si stimuleaza frana prin deplasarea pistonului de frana in etrier, astfel incat placutele de frana sa fie apasate pe discul de frana. Deseori se aude un bazait usor, semn ca motoarele electrice isi fac treaba si nu trebuie sa exista ingrijorare.
EPB si acceleratie
Intr-o masina cu transmisie manuala, frana se elibereaza fie prin apasarea pedalei de frana si apasarea butonului, sau, atunci cand eliberezi ambreiajul si apesi acceleratia. Nu exista o regula stabilita pentru cat de mult sa apesi pedala de acceleratie: uneori este suficienta o mica apasare cu piciorul, iar la alte modele masini sunt necesare turatii putin mai mari. Un EPB intr-o masina manuala necesita ceva timp pentru a te obisnui. Frana de parcare electronica este mai usor de utilizat cu cutiile de viteze automate, deoarece, la acestea, se elibereaza imediat ce pedala de acceleratie este apasata.
Frana de parcare electrica
Integrarea franei de mana in electronica masinii are si o serie de avantaje in ceea ce priveste siguranta. Frana de parcare automata nu poate fi eliberata accidental, cand contactul este decuplat. Datorita tensiunii ridicate si mai ales constante a franei de mana electronice, masina poate fi parcata in siguranta chiar si pe pante foarte abrupte.
Detensionarea minima de franare a unei frane de mana poate fi realizata numai cu o frana de mana mecanica, de catre sofer, cu un efort considerabil. Pentru aceasta, mecanismul trebuie sa fie in stare tehnica perfecta. Adesea nu este cazul, mai ales cu masinile mai vechi. Aici, frana de parcare electrica ofera un avantaj important de siguranta.
Functie de franare de urgenta
Cand EPB este pornit in timpul deplasarii, unitatea de comanda interpreteaza acest lucru ca o actiune de franare de urgenta. Pentru a preveni derapajul masinii din cauza unei roti spate blocate, frana de parcare se deschide si se inchide la intervale – similar cu ABS. In acest fel, masina se opreste in siguranta.
Asistenta
Uzura sistemelor de transmisie la o frana de mana mecanica (cablu frana de mana, role de deviere, parghie, etc.), poate face ca materialele de frecare ale placutelor de frana, sau ale sabotilor, sa se apropie constant de discul sau tamburul de frana, iar acest lucru duce la uzura. Cablurile de frana de mana inghetate, rigide sau rupte si reparatiile asociate, sunt de domeniul trecutului cu frana de parcare electrica.
Franele de mana electrice, sunt mai putin susceptibile la defectiuni, mai ales daca detin o intretinere constanta. Tot mai multe masini, chiar si din segmentul de pret mediu, sunt acum echipate cu frana de parcare electrica. Frana de mana electrica joaca un rol important ca echipament de siguranta mult solicitat.
Dezavantaje frana de parcare electrica
Deschiderea etrierelor pentru a indeparta placutele de frana necesita un echipament avansat de diagnosticare. Executarea asa-zisului viraj cu frana de mana este, de asemenea, de domeniul trecutului, dar se stie ca un astfel de comportament de condus nu este recomandat.
Pe langa acel buton de tragere sau apasare, frana de mana electrica este formata din actuatoare existente pe etriere. Dupa un impuls electric, acestea blocheaza puntea din spate, astfel incat masina sa nu se poata deplasa, iar un defect aparut, face ca deplasarea sa nu mai fie posibila.
Un alt dezavantaj, de exemplu, daca bateria este descarcata, nu se poate elibera frana de parcare electrica. Trebuie eliberate franele manual, asa cum este descris in manualul masinii. Si mai exista si aspectul ca este necesar intretinerea in mod regulat pentru un astfel de sistem, deoarece reactivii imprastiati pe sosele si murdaria, reduc durabilitate mecanismelor.
Ca si concluzie, frana de mana electronica este in mod clar mai fiabila decat un sistem mecanic, mai ales ca elibereaza spatiu in consola centrala. Doar ca, este nevoie de ceva timp pentru a te obisnui cu o astfel de actionare. Dar nu toti soferii sunt multumiti de aceasta optiune. Uneori trebuie sa tragi pentru a debloca frana electronica, alteori sa impingi, uneori se deblocheaza automat cand vrei sa pleci si adio deplasare cu masina.