Functionare si defectiuni senzor presiune ulei, mai ales ca senzorul de presiune a uleiului de motor este un element mic, dar in acelasi timp foarte important pentru sistemului de lubrifiere a motorului. Presiunea corecta a uleiului de motor, furnizata de sistemul de lubrifiere, este cruciala in protejarea motorului impotriva uzurii accelerate si a griparii. Daca presiunea uleiului de motor este prea scazuta, pe tabloul de bord se aprinde un martor cu lumina rosie caracteristica.
Ce este un senzor de presiune a uleiului
Pentru ca un motor sa functioneze corect, intre partile metalice ale acestuia trebuie sa existe o pelicula subtire de ulei, cunoscuta si sub denumirea de pelicula de ulei. Cu toate acestea, pentru ca uleiul de motor sa fie distribuit si sa patrunda in toate zonele, acesta trebuie alimentat cu presiunea potrivita. Acest lucru este asigurat de pompa de ulei, care aspira uleiul din baia de ulei.
Presiunea uleiului este masurata de un mic senzor insurubat in blocul motor, pe langa baia de ulei. Unele motoare folosesc si un al doilea senzor, situat langa filtrul de ulei. Cand senzorii detecteaza o scadere a presiunii uleiului sub valoarea de referinta, pe ecranul tabloului de bord apare simbolul de presiune scazută a uleiului. Aceasta pictograma seamana cu o lampa cu o picatura.
Importanta masurare presiune ulei
Presiunea uleiului de motor permite verificarea generala eficienta a sistemului de lubrifiere a motorului si trebuie sa se incadreze in valorile specificate la turatia specificata a motorului. Ca si exemplu, pentru un anumit model de motor, presiunea uleiului de motor ar trebui sa fie de 0,8 bari la ralanti si de 1,4 – 2,0 bari la 2000 rpm.
Functionare si defectiuni senzor presiune ulei
Mai multe scenarii pot provoca aprinderea martorului din bord al luminii de ulei. Cel mai comun dintre acestea este pur si simplu un nivel prea scazut de ulei. Prin urmare, ar trebui sa te opresti cat mai curand posibil pe marginea drumului si sa verifici nivelul uleiului de pe joja. Ar trebui sa fie intre min si max, mai aproape de valoarea superioara. O scurgere de ulei, un filtru de ulei infundat sau un tip gresit de ulei motor pot cauza, de asemenea, aprinderea indicatorului din bord de presiune a uleiului. In multe cazuri, presiunea prea scazuta a uleiului este cauzata de o pompa uzata. In aceste situatii, totusi, senzorul de ulei functioneaza corect, dar indica o presiune prea scazuta.
Cu toate acestea, o defectiune a senzorului de presiune a uleiului poate fi suspectata dacă ledul ramane aprins chiar si atunci cand nivelul uleiului este corect. Daca martorul din bord apare doar la ralanti, de exemplu la semafoare, motivul obisnuit este o scurgere de ulei. Dupa o accelerare, presiunea din sistem creste si indicatorul se stinge. Cea mai periculoasa varianta de defectiune este lipsa notificarii de presiune scazuta. Din acest motiv, de indata ce motorul este pornit, lampa de control al uleiului apare pe tabloul de bord si dispare dupa câteva secunde.
Aprindere martor presiune a uleiului in timpul conducerii
Daca ledul rosu de presiune a uleiului de pe tabloul de bord se aprinde in timpul conducerii, trebuie oprita masina (cat mai curand posibil, dar in sigurana) si oprit motorul. Se asteapta aproximativ 30 de minute pentru ca motorul sa se raceasca. Urmatorul pas este deschiderea capotei si verificat nivelul uleiului de motor cu joja din dotare.
Daca in sistem exista prea putin ulei de motor (putin sub nivelul de MIN), se completeaza nivelul uleiului de motor pana la valorile corecte, folosind uleiul specificat de producatorul masinii. Dupa completarea nivelului de ulei, motorul poate fi pornit. Daca lumina rosie de pe bord s-a stins dupa pornirea motorului, se poate continua deplasarea. De asemenea, merita verificat daca uleiul de motor curge de sub motor. Daca are scurgeri, se cheama un vehicul de remorcare.
O scurgere mare de ulei (indicata de senzorul de presiune a uleiului prin lipsa uleiului) este foarte periculoasa. Conducerea unei astfel de masini ameninta sa blocheze motorul si sa imprastie uleuil pe asfalt, ceea ce poate determina derapajul altor masini.
Verificare functionare senzor ulei
Cand atat uleiul de motor, cat si filtrul de ulei sunt in regula, merita sa verifici starea senzorului. Defectiunea se vede la prima vedere. Daca senzorul este acoperit cu ulei sau uleiul curge de sub senzor, cel mai probabil exista o lipsa de etansare. Daca nu exista semne de scurgere, verifica presiunea sistemului cu un manometru.
Cu un manometru conectat, dupa desurubarea senzorului de presiune a uleiului, trebuie comparate valorile presiunii uleiului cu datele din fabrica, masurandu-le la diferite turatii ale motorului. Daca indicatiile senzorului de presiune a uleiului coincid cu indicatiile manometrului, senzorul functioneaza. Daca nu, rezulta ca este deteriorat si trebuie inlocuit.
Inlocuire senzor de presiune a uleiului
Inlocuirea senzorului de presiune a uleiului cu unul nou este foarte simpla si nu necesita abilitati complicate. Doar decuplat cablajul si apoi desurubat senzorul cu o cheie. Un pic de ulei se scurge intotdeauna cand se slabeste surubul, asa ca trebuie pus imediat o bucata de carpa sub el. Insurubat noul senzor in locul celui vechi si conectate firele.
De final
Simptomele unui senzor de nivel de ulei deteriorat nu trebuie cu siguranta ignorate. Conducerea cu un senzor defect poate duce la o situatie in care nu se observa o defectiune foarte grava a motorului, ducand la deteriorarea completa a acestuia. Senzorul este conceput pentru a diagnostica o stare critica, in care cantitatea de ulei din motorul masinii este prea mica pentru functionarea eficienta si sigura a acestuia.