Functionare si utilizare sistem ESP, sistemul care ajuta la stabilizarea directiei in caz de derapaj, o solutie care a fost pusa in practica pentru prima data in 1995, un proiect dezvoltat de inginerii de la Bosch. Astazi, un astfel de sistem este un standard printre solutiile utilizate pe piata auto. In ciuda trecerii timpului, multi soferi inca nu stiu ce este ESP si ce functii indeplineste intr-o masina. Acest articol auto afiseaza despre ce trebuie stiut cum functionează si cum sa se comporte soferul atunci cand sistemul functioneaza.
Ce este ESP
Programul electronic de stabilitate (prescurtare de la Electronic Stability Program) este tradus in limba romana ca un sistem de control electronic al stabilitatii. Este cel care ofera un control mai bun al masinii in timpul unui derapaj lateral si evită astfel multe situatii periculoase pe traseu. Sistemul ESP si-a facut debutul in anii 1990 la modelul Mercedes S600, iar la scurt timp dupa aceea si-a facut aparitia si la marcile Lexus, BMW si Cadillac. Sistemul a fost precedat de debutul sistemului ABS, care previne derapajul rotilor la franare, doar ca, spre deosebire de ABS, ESP este mult mai puternic si efectueaza mult mai multe calcule.
Sistemul ESP este format din trei componente principale:
– pompa hidraulica;
– sistem de control;
– retele de senzori precum: senzor de viteza, senzor de unghi al volanului, sau senzor de viteza a rotii;
Sistemul este conceput pentru a asigura cresterea sigurantei soferului si a pasagerilor, atunci cand vehiculul pierde controlul ales de sofer. Cel mai adesea, astfel de situatii apar pe suprafete inghetate iarna, dar este util si in oricare alt sezon. De asemenea, sistemul ESP permite soferului sa controleze mai bine traiectoria atunci cand se efectueaza o manevra brusca, de exemplu pentru a evita un obstacol aparut instantaneu pe drum
Functionare si utilizare sistem ESP
Referitor la functionare ESP, daca vreuna dintre roti derapeaza in timpul mersului, controlul tractiunii este activat, acel sistem care impiedica derapajul rotilor motoare. Chiar si atunci cand este detectată o derapare in totalitate a masinii, sistemul ESP este activat automat.
Pe baza semnalelor din reteaua de senzori, inclusiv senzorul de unghi al volanului si senzorul de viteza al vehiculului, traseul dorit (teoretic) va fi determinat de sofer. Apoi sistemul va determina traseul real pe baza informatiilor de la senzorii care masoara acceleratia si viteza rotii. Daca exista diferente de rulare a rotilor, procedurile vor fi activate pentru corectarea traseului.
Pentru a afla ca sistemul functioneaza, un indicatorul galben ESP se va aprinde pe tabloul de bord, iar sistemul franeaza rotile si reduce cuplul motorului. Odata ce vehiculul s-a stabilizat, sistemul se va opri singur, astfel incat soferul sa aiba din nou controlul deplin al masinii.
Utilizare sistem ESP
Pentru a sti cum sa se comporte soferul in cazul unui derapaj si activarea sistemului ESP, trebuie cunoscut ca sistemul functioneaza indiferent de ceea ce face respectivul sofer. In caz de derapare si indicatorul ESP se aprinde, cel mai important lucru este rotirea volanului in directia corecta. De fapt, soferul nu are mare lucru de facut atunci cand ESP este activat, deoarece programul ruleaza indiferent de ceea ce face soferul.
Faptul ca un vehicul este echipat cu sistem ESP, nu il scuteste pe sofer de datoria sa de a fi precaut la drum. Sistemul stabilizeaza pista, dar nu este intotdeauna suficient pentru a evita un accident.
Oprire ESP
Sistemul de stabilizare ESP este de mare importanta din perspectiva asigurarii sigurantei soferului si pasagerilor. De aceea, din 2014, fiecare masina trebuie sa fie echipata cu acest sistem pentru a imbunatati conditiile de drum in caz de derapare. Cu toate acestea, exista soferi, care vor sa limiteze functionarea acestui sistem la masină. Producatorii de vehicule permit rareori oprirea completa a ESP-ului, insa o buna practica este sa se selecteze modul ESP, astfel incat sistemul sa porneasca in momente de situatii periculoase.
Concluzie
Sistemul ESP analizeaza vitezele de rotatie ale fiecarei roti, gradul de rotire a volanului, suprasarcinile laterale sau unghiul clapetei de acceleratie. Dupa analizarea datelor, unitatea electronică de control ESP stie daca masina merge in directia comandata de sofer, sau daca incepe sa se abata de la traseul asumat. In acest din urma caz, ESP intra in actiune, prin limitarea cuplului motor si actionarea franelor rotilor selectate, prin incercarea de aliniere a traiectoriei de condus dorita de sofer.