Incalzire motor inainte de a pleca la drum, este ceea ce poate fi considerata o practica obisnuita (mai ales in lunile reci), dar este buna pentru motorul tau? Chiar si la masinile mai vechi, este mai usor sa obti o temperatura mai mare a motorului in timpul conducerii decat la ralanti. Desigur, daca te deplasezi incet, se permite timp motorului sa ajunga la temperatura optima.
Incalzire motor masina inainte de a conduce, care poate apare ca un mit sau o necesitate, mai ales ca multi soferi, inainte de a porni pe drum, asteapta cateva minute ca motorul sa se incalzeasca, dupa ce acesta este pornit. Acest aspect pare a fi necesar pentru a distribui mai bine uleiul in motor si, astfel, imbunatairea lubrifierii si reducerii rezistentei. In practica, insa, o astfel de actiune nu are sens. Acest articol auto are un raspuns care ti-ar putea schimba rutina matinala.
Mic istoric
In perioada anilor 1980 si 1990, industria auto a trecut de la motoarele cu carburator la cele cu injectia de combustibil. La un motor cu carburator, era necesar sa se incalzeasca masina cateva minute pentru a ajunge la o temperatura ideala de functionare. Daca nu s-ar fi procedat astfel, carburatorul nu putea sa obtina echilibrul potrivit de combustibil si aer.
Industria auto a introdus pe piata masini cu injectoare electronice de combustibil, care folosesc senzori pentru a atinge echilibrul corect intre combustibil si aer. Acesti senzori ajuta la reglarea si monitorizarea temperaturii motorului, eliminand astfel nevoia de a incalzi motorul masinii pentru mai mult de cateva secunde.
Incalzire motor inainte de a pleca la drum
In zilele actuale, nu este necesar sa incalzesti motorul masinii mai mult de 30 de secunde. Multi soferi cred, in mod eronat, ca uleiul trebuie incalzit la ralanti. Aceasta este o conceptie gresita, deoarece majoritatea uleiurilor de astazi pot functiona la temperaturi foarte scazute si foarte ridicate. De fapt, multe uleiuri pot functiona la temperaturi extrem de reci, care apar rar in majoritatea zonelor.
Cel mai bun mod de a regla temperatura motorului este conducerea masinii, printr-o viteza constanta si prin evitarea de turatia imediata a motorului. Procedand astfel, masina se va incalzi in jumatate din timp, fara riscurile asociate.
Daca totusi detii un vehicul mai vechi (de peste 30 de ani), poate fi necesar sa continui sa incalzesti motorul inainte de a conduce. Pentru modelele mai noi, abandoneaza aceasta practica pentru o mai buna sanatatea pe termen lung a motorului masini tale.
Pentru a obtine efectul satisfacator al incalzirii rapide a motorului, ar trebui sa conduci la turatia medie a motorului. Astfel, motorul se roteste cat este necesar pentru a atinge o turatie data, dar fara a avea o sarcină excesiva. Este bine sa mentii turatiile la aproximativ 2000-2500 rpm, timp de un minut sau doua dupa, inainte de inceperea deplasarii. Acest lucru va permite incalzirea mai repede nu numai a motorul in sine, ci si a uleiului.
Pornire la rece
Pornirea la rece este o sarcina mult mai mare pentru sistemul electric decat la temperaturi ridicate. Bateria rece trebuie sa furnizeze imediat mult curent electromotorului, cel care pune motorul in miscare. Aceasta, la randul sau, rece si fara o lubrifiere adecvata, porneste mai greu decat atunci cand este cald. Prin urmare, merita sa astepti un timp dupa ce pui contactul, inainte de a roti cheia, iar cand se sting majoritatea martorilor din bord, sa intorci cheia mai departe.
Acest lucru este deosebit de important in cazul motoarelor diesel, care sunt mai greu de propulsat decat motoarele pe benzina. Prin urmare, se folosesc sisteme de incalzire si baterii mai puternice. Dupa ce intri in masina pe perioada de iarna, roteste cheia suficient pentru a pune contactul. Cea mai importanta este afisarea despirala portocalie, care inseamna incalzirea bujiilor incandescente. Cand aceasta se stinge, motorul este gata de pornire, dar sa-l mai lasi cateva secunde inainte de start.
Cel mai bine este sa nu supraincarci bateria cu alte dispozitive, precum lumini sau sistemul audio, înainte de a porni vehiculul. Lasa-le sa fie oprite in momentul pornirii.
Ulei in motor
Uleiurile de motor moderne, in special uleiurile sintetice, au o vascozitate buna atat la temperaturi scazute, cat si la temperaturi ridicate. Prin urmare, atunci cand se schimba uleiul in mod regulat, nu trebuie sa te temi de distributia lui necorespunzatoare in interiorul motorului, indiferent de conditiile meteorologice de afara.
Desigur, atunci cand sunt temperaturi de inghet foarte severe, merita sa astepti cateva minute inainte de a demara, dar in alte situatii este complet inutil. Mai rau, o astfel de actiune contribuie la un consum mai mare de combustibil, la poluarea mediului si la deteriorarea mai rapida a componentelor motorului, avand in vedere ca stationarile lungi la ralanti scurteaza durata de viata a motorului.
Functionarea prelungita la ralanti este o problema neagreata de catre alternator, cel responsabil cu furnizarea de energie electrica tuturor consumatorilor din masina. Prin urmare, chiar si atunci cand stai intr-un ambuteiaj, sau in fata unei treceri de cale ferata care este inchisa mai mult de 2-3 minute, incearca si opreste motorul.
Schimbarea de viteze
Nu este necesar sa incalzesti motorul, dar atunci cand incepi sa conduci si trebuie sa bagi in viteza, trebuie avut in vedere ca o pornire brusca a unui motor rece poate duce la deteriorarea treptata a acestuia, ceea ce pe termen lung poate insemna reparatii auto costisitoare. Cand pornesti din treapta unu de viteza, lin, fara bruscari, si cresti treptat turatiile, motorul se incalzeste etapizat, ceea ce favorizeaza distributia optima a uleiului, iar printr-un condus incet, motorul se va incalzi mult mai repede decat atunci cand stationeaza, la ralanti.
Daca incepi deplasarea brusc, imediat dupa pornirea unei masini reci, pot aparea probleme cu arderea amestecului de carburant, ceea ce inseamna de obicei ca intra in exces carburant in ulei, sau in sistemul de evacuare. In plus, atunci cand uleiul este rece si incerci sa pornesti motorul la turatie mare, lubrifierea necorespunzatoare poate cauza componentelor motorului, inclusiv kitului de distributie.
Impact asupra costurilor de carburant
Nu numai ca este inutil sa incalzesti motorul masinii inainte de a pleca la drum, dar poate avea si un efect negativ asupra consumului de carburant si al portofelului. Probabil ai observat ca la pornirea masinii calculatorul afiseaza ca se consuma mult carburant. Asta poate insemna o pierdere inutila si ceva timp petrecut mergand la o benzinarie.
Intr-o lume in care consumul de carburant este o preocupare importanta pentru soferi, ia în considerare faptul ca la ralanti masina iti aduce zero kilometri pe litru. Prin incalzirea masinii dimineata, consumi suficient carburant care poate ajuta la parcurgerea a cativa kilometri. Poti lua in considerare potentialele economii lunare si anuale de carburant, doar prin reducerea acestui timp de inactivitate.
Variante
Exista multi soferi care isi incalzesc masinile pentru a dezgheta parbrizul. Conducerea cu vizibilitate redusa este o practica periculoasa, asa ca, in astfel de cazuri, este de inteles sa fie lasata masina la ralanti. Probabil ca nu trebuie sa se dezghete mai mult de cateva minute.
Functionarea in gol pentru a incalzi interiorul masinii este, de asemenea, o practica obisnuita. Cu toate acestea, probabil ai observat ca la ralanti nu se face mare lucru pentru a creste temperatura. In schimb, masina ta se va incalzi pe masura ce conduci. La temperaturi de inghet, cel mai bun mod de a incalzi interiorul este ca masina sa fie in miscare. Exista un articol in site dedicat acestei proceduri.
Multi soferi lasa masina la ralanti in zilele calde pentru a porni climatizarea. Este normal sa doresti sa patrunda aer rece in interior, dar un ralanti prea lung poate duce la deteriorarea motorului si la costuri mai mari ale carburantului. De fapt, este mai bine sa pornesti masina pentru o perioada scurta de timp, sa o opresti, apoi sa o repornesti cand esti gata de plecare. Procedand astfel, nu se va deteriora motorul sau bateria si nu se va folosi mai mult carburant decat la ralanti.
De final
Ca si concluzie, este mai bine sa nu incalzesti motorul cand masina este stationata. Obtinerea unei temperaturi potrivita mai repede, se realizeaza in timp ce conduci, decat atunci cand masina este stationata si functionează la turatii mici. Totusi, in conditii de inghet sever, merita sa astepti 2-3 minute inainte de a demara, pentru ca uleiul sa se raspandeasca. Te asiguri ca, (in sezonul rece parbrizul nu are gheata si zapada), incalzesti masina timp de 30 de secunde sau mai putin si demarezi. Motorul si portofelul iti vor multumi, in felul lor!
Pentru incalzire motor inainte de a pleca la drum, mereu au fost si sunt discutii contradictorii, asa ca, am creat un sondaj pentru a observa care este procedura multor soferi. Intrebarea referitoare la faptul ca incalzesti motorul pe loc, are 3 raspunsuri simple. Daca sunt persoane care doresc sa si argumenteze motivul votului, pagina noastra din Facebook, asteapta comentarii.