Incarcare anvelope cu azot sau aer, unul din aspecte care trebuie cunoscut si pentru care exista cateva avantaje care este bine sa fie aflate de catre un sofer. Exista intr-adevar un avantaj al utilizării de azot, si nu aer, la umflarea unei anvelope auto? Se observa o economie mai buna de combustibil, sau o durata mai lunga de viata a anvelopelor?
Sunt intrebari la care se pot afla si raspunsuri….
In mod normal, in majoritatea cazurilor, anvelopele auto sunt umplute cu aer comprimat.
Aerul este de 78% azot si putin sub 21% oxigen, iar restul sunt vapori de apa, CO2 si concentratii mici de gaze nobile, precum neonul si argonul. Mai nou, unii soferi prefera sa umple anvelopele masinii lor cu azot pur si exista destul de multe motive pentru a face acest lucru.
Incarcare anvelope cu azot sau aer
Toate anvelopele pierd o oarecare presiune in timp, iar gazele din interiorul lor patrund in cauciucul anvelopei. Oxigenul reactioneaza, de asemenea, cu cauciucul anvelopei pe masura ce patrunde prin el, ceea ce duce la un proces care degradeaza cauciucul in timp.
Apa, sub forma de vapori sau lichida si existenta in interiorul unei anvelope, cauzeaza foarte mult. Ea provoaca schimbari mari de presiune la temperaturi variabile si ajuta la corodarea jantei de otel sau aliaj. Aceste aspecte conduc la o crestere a uzurii benzii de rulare, la o scadere de siguranţa in trafic si confort a unui sofer si pasageri, dar mai ales la o crestere a consumului.
Numai ca, azotul pur face o treaba destul de buna, prin a mentine presiunea corecta a anvelopelor, fapt ce permite ca masina sa functioneze cat mai eficient posibil. Conform mai multor specialisti, azotul find un gaz stabil, face acest lucru cu 40% mai lent in comparatie cu aerul obisnuit, iar acest lucru are ca rezultat o presiune mai stabila a anvelopelor pe o perioada mai lunga de timp. Astfel, apa este mai putin preocupata de anvelopele umplute cu azot.
Umplerea anvelopelor cu azot implica umplerea și purjarea de mai multe ori succesiv pentru a dilua concentratia de oxigen din anvelope. Fapt ce duce la eliminarea de orice urma de apa. Cu azot, presiunile anvelopelor va ramane constanta, se va economisi o cantitate mica de combustibil si se reduc costurile de intretinere a anvelopelor. Motivul este ca in interiorul anvelopelor va fi mai putina umiditate, ceea ce inseamna si mai putina coroziune pentru roti.
Ce mai trebuie stiut este ca daca anvelopele au fost umplute cu azot (afisate de obicei cu capacel verde la valva) si prezinta o presiune scazuta, ele se pot umfla cu aer obisnuit, fara probleme, de catre sofer.
Azotul reduce riscul de explozie in anvelope si ofera un confort sporit unui sofer. Umflarea anvelopelor cu azot poate sa inseamne mai putine deplasari la vulcanizare, siguranta pe drum si chiar un consum mai mic de combustibil.
Pentru majoritatea masinilor, presiunile recomandate trebuie sa fie afisate pe interior la stalpul de mijloc usii, in interiorul capacului de la rezervor, sau in manualul de utilizare. O verificare corecta de presiunea in anvelope, cel putin o data pe luna, indiferent de azot sau aer din interior, este importanta pentru siguranta si performanta anvelopelor auto.
Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!! 😉