Lada supravietuieste datorita Chinei, producatorul rus AvtoVAZ fiind separat de parteneriatele occidentale din motive usor de inteles in perioada actuala. Supravietuirea fabricilor si a retelei sale, este asigurata datorita sprijinului unui brand auto chinez.
Ca un amanunt pentru cei care nu stiu, AvtoVAZ, compania mama a marcii Lada, a fost un partener privilegiat al aliantei Renault-Nissan, care a investit in dezvoltarea de noi produse si, de asemenea, a dezvoltat modele ale marcilor proprii, Renault si Dacia de exemplu, comercializata sub marca Lada. Dar, dupa cum se stie, razboiul din Ucraina a determinat marea majoritate a industriasilor occidentali sa-si retraga banii, ceea ce a facut si Renault. O lovitura grea pentru Lada, dar marca a gasit o modalitate de a reveni datorita Chinei.
Lada supravietuieste datorita Chinei
Aceeasi masina, dar cu ecuson diferit este Lada X-Cross 5, practic o copie exactă a FAW Bestune din China, dar cu sigle Lada. FAW Bestune a fost vandut in Rusia sub propria marca din 2018, iar publicul va putea acum alege daca sa cumpere versiunea „interna”. Lada nu va importa doar acest SUV, ci il si va produce si pe plan local, la Sankt Petersburg, intr-o fabrica pe care Nissan o detinea pana acum cateva luni.
Aceasta prima Lada din epoca „post-Renault” este doar un inceput, deoarece vor urma si alte modele. Producatorii chinezi sunt deja implicati in alte marci, cum ar fi Moskvitch, de exemplu, si ar putea reprezenta in curand 35% din vanzarile anuale de 800.000 de masini noi ale Rusiei.
Si Moskvitch continua cu ajutorul Chinei
Cand europenii au fost fortati sa paraseasca Rusia din cauza sanctiunilor comerciale in urma invaziei Ucrainei, Renault si-a vandut fabrica din Moscova autoritatilor locale pentru aproape nimic. Sapte luni mai tarziu, utilajele a fost puse nou in functiune pentru a reinvia marca Moskvitch.
Primarul din Moscova si-a anuntat intentia de a produce din nou masini sub marca Moskvitch, iar vointa lui este acum o realitate, pentru ca primul Moskvitch 3 a iesit de pe linia de productie pe 28 noiembrie 2022. SUV- ul Moskvitch 3 nu este nimic altceva decat un SUV chinezesc, JAC JS4 (vezi foto), dar cu un nou aspect. La Moscova are loc doar asamblarea finala a vehiculelor, toate piesele vin semi-asamblate din China.
Moskvitch vrea sa se dezvolte rapid, odata cu sosirea unui al doilea model in 2024, tot de la un producator partener si anume a unui model complet electric. In orice caz, atat Lada cat si Moskvitch, sunt o noua etapa in dezvoltarea masinilor chinezesti la scara globala.