Obiceiuri proaste ale unor soferi, prin modalitati folosite in timpul conducerii de ani de zile, pot avea un impact negativ asupra pieselor auto. Acestea pot sa includa si ceea ce se invata in cursurile de conducere alaturi de un instructor auto. Din pacate, in majoritatea cazurilor, nu se constientizeaza faptul ca se face ceva gresit.
Cand conducem o masina, nu ne gandim la multe activitati ale pieselor si componentelor acesteia, dar este important sa stim de ce apar anumite esecuri si cum pot fi prevenite. Exista multe obiceiuri de conducere care pot fi daunatoare masinii, pe care multi soferi cu experienta le spun, dar uneori, nu ne dam seama ca le practicam multi dintre noi. Acesta este motivul pentru care, acest articol auto afiseaza cateva dintre obiceiurile proaste care pot sa distruga masinile.
Obiceiuri proaste ale unor soferi
Verifica daca vreunul se aplica si pentru tine, si retine, ca acestea nu sunt toate greselile care pot fi facute…
Pozitia de condus incorecta
Din pacate, acest obicei incepe, uneori, in scolile de soferi. Sunt soferi care nu stau prea aproape, sau prea departe de volan, dar tin o mana cu nonsalanta pe varful volanului, atunci cand conduc. Un lucru comun intre aceste variante este ca nu va permite controlul masinii in cazul in care se intampla ceva neasteptat pe drum, ceea ce poate duce la pierderea aderentei, sau la o manevra brusca. In plus, pozitionarea prea aproape de volan, creste riscul de rani grave in cazul unei coliziuni (de exemplu, lovind genunchii de structuri ascunse sub bord, nu din cauza unui airbag).
Cu toate acestea, regulile generale pentru a ocupa locul de conducere potrivit, nu sunt dificile. In cazul unei masini cu transmisie manuala, este esential sa se tina piciorul usor indoit la genunchi, dupa ce se apesa pedala de ambreiaj. Intr-o masina cu transmisie automata, se incearca apasarea pedalei de frana, si nici in acest caz, piciorul nu poate fi indreptat. De ce este atat de semnificativ? Pentru ca poate aparea lipsa amortizarii suplimentare cand se indoaie picioarele la genunchi, atunci cand are loc un accident frontal.
De asemenea, atunci cand tinem volanul in pozitia „trei fara un sfert”, bratele ar trebui sa fie usor indoite la coate. Indiferent de manevra facuta, spatele trebuie sa fie mereu sprijinit pe toata lungimea sa.
Tot aici, se poate adauga si un comportament al pasagerilor, de la conducere fara a purta centurile de siguranta (mai ales pe bancheta din spate), pana la punerea picioarelor pe bord, pentru pasagerul din fata. Trebuie sa fie constient si el si soferul, ca daca airbag-ul explodeaza, cel din dreapta va fi transformat intr-un „acordeon”.
Pornire lunga
Nu porneste motorul? Nu se va da la automat in nestire! Se incearca o manevrarea a chei in contact, sau butonul Start/Stop, timp de 10 secunde, apoi lasate sa se raceasca. In astfel de situatii, durata de viata a bateriei scade. Ar trebui asteptat cateva secunde si reincercat din nou.
Conducerea cu mana pe schimbatorul de viteze
Maneta de schimbare a vitezelor, pare locul perfect pentru a pune mana acolo. Din pacate, nu este destinata acestui scop. Mai mult, aceasta practica provoaca deteriorarea cutiei de viteze. Din cauza acestei erori banale, sincroanele, furcile si selectorul au de suferit. Ambele maini ar trebui sa fie pe volan, iar una din maini ar trebui sa fie pe schimbator doar la schimbarea vitezei.
Conducerea frecventa pe rezerva
Masinile folosesc filtre de combustibil, pentru ca acesta nu este intotdeauna curat. In plus, murdaria din combustibil se aduna in rezervor. Pompa de combustibil, care colecteaza si impuritatile, se poate bloca dupa mult timp, daca se foloseste frecvent combustibilul aflat pe rezerva. Mai mult de atat, murdaria ajunsa in filtru, poate impiedica fluxul adecvat de combustibil si, uneori, poate deteriora sistemul de injectie al motorului (mai ales la diesel-urile moderne), iar acestea pot duce la cheltuieli considerabile.
Conducerea si deplasarea cu un nivel scazut de combustibil in rezervor nu este, de asemenea, recomandat pe perioada de iarna, deoarece, cu cat este mai putin combustibil in rezervor, cu atat este mai mare riscul ca apa sa se condenseze in interior, care apoi se scurge in combustibil si problemele pot aparea.
Conducere dinamica cu un motor rece
Un motor rece nu trebuie fortat. Daca motorul a fost pornit recent, se conduce incet si se evita turatiile mari si lasat sa se incalzeasca. Motorul fiind rece, toate componentele sale nu pot atinge parametri optimi atunci cand nu este lubrifiat suficient. Nu ar trebui sa se intample nimic rau, daca tratam un motor rece prea aspru uneori. Cu toate acestea, efectuarea acestuia in mod regulat, va duce la uzura prematura a diferitelor piese, la consumul excesiv de ulei si, in cele din urma, la probleme ale motorului.
Conducere continua cu un motor rece
Daca motorul masinii este întotdeauna rece, nu functioneaza corect. Temperatura lichidului de racire al fiecarui motor este de aproximativ 90 de grade Celsius, iar daca nu se ajunge la o astfel de temperatura, acest lucru provoaca o uzura mai rapida a componentelor motorului. Daca exista o defectiune a motorului care provoaca o subincalzire constanta, aceasta trebuie reparata cat mai repede posibil.
Conducere constanta la viteze mari
Utilizarea frecventa a intregului interval de turatii a motorului poate fi daunatoare unitatii de antrenare, cu exceptia cazului in care motorul este de inalta performanta. Primul semn al uzurii este un consum crescut de ulei. Utilizarea excesiva a motorului afecteaza segmentii, pistoane si cilindri acestora. Functionarea constanta in apropierea zonei rosii a turometrului din bord, este comparabila cu turatiile scazute care pot dauna motorului.
Plecatul de pe loc cu rotile virate
Este un aspect valabil atat pentru masinile cu tractiune fata, cat si pentru cele cu tractiune integrala. Prin pornirea de pe loc cu rotile virate la maxim, se exercita o presiune mare asupra articulatiilor. Acest lucru nu ar trebui facut, deoarece ar putea deteriora rapid partile sensibile ale suspensiei. Cu rotile drepte, pornirea cu demaraj nu ar trebui sa afecteze starea acesteia.
Conducerea la viteze mici
In aceste vremuri de preturi record la combustibil, conducerea economica este vitala. Cu toate acestea, economisirea trebuie sa fie moderata. In primul rand, conducerea obisnuita la viteza prea mica, poate provoca acumularea de depuneri de carbon in catalizator si, in cele din urma, la defectiuni cauzate de murdaria acumulata. Problema este ca turatiile prea scazute pot provoaca si deteriorarea sistemului de propulsie (de exemplu, volanta cu masa dubla) si reduc confortul de condus (masina tremura si nu poate accelera eficient).
O conducere la astfel de viteze, reduce doar aparent consumul de combustibil, deoarece fiecare acceleratie, care de obicei poate parea scurta, necesita mai mult combustibil. Totodata, exista riscul ca si cheltuielile sa creasca pentru reparatii mai frecvente, chiar daca se pot econimisi bani pe combustibil. Asadar, pare a fi o afacere foarte proasta.
Oprire rapida motor imediat dupa o deplasare lunga
Acesta este un aspect foarte important pentru proprietarii masinilor cu motoare turbo. Majoritatea masinilor moderne si aproape toate masinile cu motoare diesel, au motoare turbo. Dupa ce se conduce la viteze mari, cum ar fi pe autostrada, este bine sa nu se opreasca imediat motorul. In schimb, se poate asteapta un minut sau doua, cu motorul la ralanti. Acest lucru va raci turbocompresorul incalzit si va incetini partile sale mobile. In plus, la multe masini, oprirea motorului opreste alimentarea cu ulei la turbo, ceea ce poate face ca unele componente ale acestuia sa se blocheze.
Supraincarcare masina
In situatii de urgenta (precum evitarea unui obstacol sau franarea brusca), depasirea greutatii admise afecteaza grav suspensia si masina poate fi imprevizibila. In plus, caroseria in sine are potentialul de a se deteriora din cauza uzurii si chiar a craparii tablei pe termen lung, iar coroziunea poate aparea in zonele care sunt foarte solicitate.
Traversarea prin apa
Metalului fierbinte nu-i plac schimbarile bruste de temperatura, iar acest aspect are potentialul de a duce la o schimbare permanenta a formei obiectului. Asa se poate intampla si cu discurile de frana, cand se trece printr-o balta, mai ales ca acest lucru se poate intampla frecvent. Urmarile acestui lucru se pot observa prin pulsatia pedalei de frana in timpul franarii si, in cazurile extreme, prin vibratii ale caroseriei. In aceste situatii, de obicei, discurile trebuie inlocuite cu altele noi.
Neglijarea schimbului de ulei
Neglijarea schimbului de ulei intr-un vehicul poate avea un impact negativ atat asupra performantei motorului, cat si a sanatatii acestuia. Uleiul de motor indeplinește mai multe functii importante, iar neglijarea sa poate provoca probleme costisitoare. Rezolvarea unui schimb de ulei, poate calma mintea si asigura ca masina este intotdeauna pregatita de plecare, dar, si mai mult de atat, va reduce probabilitatea unui esec semnificativ.
Conducerea cu un nivel de ulei prea scazut
Daca nivelul uleiului este scazut, trebuie adaugat ulei. Cel mai rau lucru care poate afecta un motor este lipsa de ulei. Desi unele motoare pot tolera cantitati insuficiente de ulei, consumul lor de ulei va creste cu siguranta. Cu toate acestea, la unele motoare, chiar si o pierdere minora, sub nivel, poate duce rapid, in cele mai rele cazuri, chiar la blocare. Racirea si lubrifierea motorului sunt doua functii esențiale ale uleiului. Elementele metalice vor inceta rapid sa functioneze, atunci cand vor aramane fara lubrifiere.
Tractare necorespunzatoare
Tractarea nu este un proces simplu., mai ales cand se realizeaza cu o funie si nu cu o bara de tractare. Funia de remorcare ar trebui sa fie intotdeauna intinsa la remorcare, deoarece acest lucru este foarte important, mai ales la plecarea de pe loc. Masina care trage, ar trebui sa se miste intotdeauna foarte usor si lin, altfel, poate chiar deteriora elementele structurale ale masinii, ceea ce duce la denaturarea geometriei rotilor, adica asa numita nealiniere.
Trebuie amintit ca masinile cu transmisie automata nu sunt intotdeauna bune pentru remorcare. Deoarece masinile cu transmisie automata au anumite caracteristici tehnice, tractarea folosind o masina cu transmisie automata este putin diferita de tractarea cu masina cu transmisie manuala. Tractarea pe distante lungi poate provoca daune transmisiei. Este mai bine sa se limiteze tractarea la distante scurte si la viteze mici.
Pornire masina prin impingere
Aceasta a fost si mai poate fi o tehnica foarte populara pentru a porni o masina cu o baterie descarcata. Este mai bine sa existe atentie la astfel de practici, deoarece acestea pot provoca schimbari in orice moment. Acest lucru este valabil atat pentru pornirea cu cablu de remorcare, cat si pentru pornirea prin impingere. Daca nu exista alta optiune si se folosesc astfel de practici, cel mai bine este sa se incerce pornirea in treapta a 2-a. Cu toate acestea, in general, nu se recomanda pornirea motorul in acest fel.
Virare maxima volan
Un aspect valabil pentru masinile care au asistenta hidraulica. Este posibil ca sistemul de servodirectie sa se uzeze mai repede daca volanul este mentinut in pozitia de rotire maxima. Cand se vireaza volanul in poziția maximă, este important sa fie ascultata pompa de servo. De cele mai multe ori incepe să functioneze mult mai tare. In astfel de situatii, este mai bine sa se renunte usor la virari spre maxim ale volanului.
Stationare pe iarba
Problema parcarii si stationarii pe iarba este umiditatea. Desigur, parcarea masinii in acest fel, nu va fi niciodata o problema, dar dupa perioade lungi de parcare, iarba va coroda tabla mai repede decat la masinile parcate pe suprafete dure. Este valabil si pentru parcarea pe nisip sau pietris. Este bine ca masina sa fie pastrata pe beton sau asfalt.
Neglijare stare roti
Insuficient aer in anvelope si dezechilibrarea rotilor, sunt probleme firesti, dar daca se neglijeaza si nu se echilibreaza rotile, pot aparea probleme cu suspensia, cu rulmentii, sau chiar cu anvelopele. Se cunoaste aspectul ca anvelopele se uzeaza rapid daca presiunea in ele este prea mica, dar nu trebuie neglijata si verificarea de benzi de rulare si starea cauciucului din anvelopa. Mai ales ca acesta nu trebuie sa fie crapat.
Neglijarea stratului de vopsea
Mici lovituri si zgarieturi pot sa apara in timpul utilizării masinii nu pot fi prevenite intotdeauna. Cu toate acestea, aceste mici defecte pot fi remediate, iar efortul de a face acest lucru merita. In caz contrar, un asopect atat de mic poate provoca o coroziune care, in timp, va distruge tabla caroseriei.
In timpul iernii, este o idee buna ca masina sa fie spalata cu regularitate, in special pragurile, sasiul si pasajele rotilor. Totodata, se evita parcarea masinii prea mult timp, deoarece sarea creste oxidarea tablei.
Ignorarea defectelor
Exista defecte cu care se poate trai si carora se pate face fata. De exemplu, cu exceptia cazurilor in care compresorul de AC se defecteaza, sau cureaua de accesorii se rupe, o defectiune a aerului conditionat, desi suparatoare, de obicei nu afecteaza mobilitatea masinii. Cu toate acestea, daca cineva ignora involuntar defectiuni precum iluminarea, airbag-urile, ABS sau motorul, poate ar trebui sa se gandeasca mai mult. Nu numai ca problemele care nu au fost remediate se pot agrava rapid, dar aceste probleme afecteaza adesea siguranta proprietarului maainii, a pasagerilor, dar si a celorlalti participanti la trafic.
AutoDivers recomanda: Cand trebuie un sofer sa fie deosebit de atent
De final
Toate acestea, precum si multe altele, nu sunt probleme care necesita pregatire pe termen lung sau cheltuiti multi bani pentru a se schimba. Unele defectiuni nu se datoreaza unui proces al masinii sau uzurii componentelor. Uneori cauza problemelor cu masina se dovedeste a fi chiar proprietarul acesteia. Mai ales ca, obiceiurile soferului, sau excesul de zel, se dovedesc a fi mai mereu daunatoare pentru masina.
Daca consideri ca ai ceva de adaugat la acest articol auto, te asteptam cu comentarii si un like pe pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.