Obiceiuri proaste care dauneaza masinii, avand in vedere ca unele avarii nu rezulta din defectiunea masinii sau din uzura componentelor, ci cauza problemelor se dovedește a fi proprietarul acesteia. Acest articol auto afiseaza cateva cauze rezultate dintr-un stil de conducere nerecomandat.
Este de inteles ca defectiunile masinii sunt mai mereu legate de defectare piese auto sau de neglijenta intretinerii in sine. Numai ca, obiceiurile soferului, sau excesul de zel, se dovedesc a fi la fel de daunatoare pentru masina. De exemplu, utilizarea frecventa a unei spalatorii automate poate deteriora vopseaua, deoarece periile prea dure sau uzate pot zgaria caroseria. Prin randurile de mai jos, apar cateva greseli frecvente facute de soferi si care afecteaza negativ starea masinii.
Tolerare scurgeri
Ignorarea scurgerilor de fluide de la masina are de multe ori consecinte negative. Pe langa pete de ulei pe locul de parcare, apar si motive de aspect estetic (motor sau carcasa cutiei de viteze murdare). In plus, daca scurgerile motorului sunt din zona distributiei, ar trebui tinut cont si de riscul de deteriorare a curelei dintate, care este fabricată din cauciuc si care sufera o imbatranire accelerata dupa contactul cu uleiul.
Completare ulei la un motor fierbinte
Daca devine necesara completarea cu ulei de motor in timpul unei deplasari, nu trebuie facut acest lucru imediat dupa oprire, ci mai intai asteptat cel putin 15 minute. Acest lucru este important in special la masinile cu motoare cu 5 si 6 cilindri in linie. In caz contrar, ca urmare a contactului uleiului rece cu un motor fierbinte, poate aparea un soc termic, care poate duce la craparea chiulasei.
Turatii mari la rece
La temperaturi scazute, uleiul se ingroasa, ceea ce il face sa se raspandeasca mai incet prin motor si să aiba nevoie de ceva timp pentru a ajunge la toate componentele sale. De aceea, dupa o pornire la rece, nu trebuie mentinut motorul la turatii mari si abtinerea de la un condus dinamic pana cand motorul nu ajunge la temperatura de functionare optima. In caz contrar, se risca chiar blocarea motorului, iar în cazul masinilor cu turbo, deteriorarea turbinei.
Mana permanent pe maneta schimbator
Unii soferi au obiceiul de a-si sprijini mana pe maneta de viteze in timpul conducerii. In timp ce in cazul masinilor cu transmisie automata nu este atat de important, la masinile cu transmisie manuala, un astfel de comportament poate duce la deteriorarea mecanismului de schimbare a vitezelor. Ca urmare, la un moment dat, la manevrarea schimbatorului de viteze pot incepe sa apara cate un zgomot de rontait, iar în cele din urma va fi necesara repararea angrenajului.
Pornire motor cu luminile aprinse
La pornire, tensiunea bateriei scade brusc, fapt ce duce la asa-numita excitare a alternatorului, acesta din urma incearcand sa compenseze prin a da curent maxim. Acest lucru se face prin cresterea temporara a tensiunii, ceea ce becurilor nu le place foarte mult. Prin urmare, se merita aprinderea luminilor la doar cateva secunde dupa pornirea motorului, cand tensiunea se stabilizeaza.
Conducere cu viteza mica
O modalitate de a reduce consumul de combustibil este schombarea treptelor de viteze mai devreme, astfel incat ca masina sa fie in cea mai mare treapta posibila pentru o anumită viteza. Aceasta se poate dovedi a fi doar o economie aparenta, deoarece va duce la probleme de reparatii costisitoare. Conducerea la turatii prea mici (sub 1500 rpm) provoaca supraincarcare excesiva a sistemului de alimentare pe piston si poate duce, de asemenea, la uzura accelerata a volantei cu masa dubla (daca bineinteles masina este echipata cu acesta).
Acces peste o bordura
O coliziune violenta cu o bordura se termina de obicei, cu o avarie a anvelopei, sau formarea unei bule caracteristice pe partea cu care s-a actionat, ceea ce indica o deteriorare interna. Mai mult de atat, in cazul anvelopelor cu profil redus, janta poate fi de asemenea deteriorata.
Traversare rapida zona cu apa
Conducerea rapida printr-o balta formata pe asfalt, provoaca o stropire instantanee, permitand soferului sa se simta ca intr-un format de raliu, dar poate fi dezastruos pentru masina. Deoarece, ca urmare a contactului brusc al discurilor de frana fierbinti cu apa rece, acestea se pot deforma. Ca urmare, in timpul franarii pot apare batai neplacute in volan, iar solutia este ca discurile sa fie rulate sau Inlocuite cu altele noi. Totodata, traversarea rapida a unei zone cu apa, poate deteriora catalizatorul, fapt ce duce la desprinderea ceramicii din interiorul acestuia.
Conducere rapida pe un drum cu gropi
Unii soferi considera ca mergand mai repede vor „zbura” peste denivelari. Cu toate acestea, nu este atat de simplu. deoarece elementele de suspensie sunt supuse unei uzuri mai rapide pe un drum cu gropi (cel mai adesea acestea sunt bucsele bratelor oscilant si cauciucul barilor stabilizatoare, iar în cazuri extreme poate chiar rupe arcul) si exista si un risc ridicat de deteriorare a anvelopelor. Prin urmare, cel mai bine este ca denivelarile sa se traverseze incet, alegand cu atentie calea de condus.
Presiune incorecta in anvelope
Adesea se neglijeaza de controlul presiunii in anvelope, dar este unul dintre cei mai importanti factori atunci cand vine vorba de confort si siguranta la volan. Presiunea incorecta poate duce la cresterea consumului de combustibil si la o manevrabilitate slaba. Nu este rea echiparea cu un manometru propriu, de buna calitate, deoarece indicatiile dispozitivelor de la benzinarii sunt adesea distorsionate.
Conducere frecventa cu rezervor pe minim
In aproape fiecare rezervor de masina, mizeriile se acumuleaza in partea de jos dupa ceva timp. Daca conduce cu combustibilul la minim, riscul ca acestea sa fie aspirate in sistemul de injectie creste. La motoarele pe benzina, pompa de combustibil se defecteaza cel mai adesea, iar la motoarele diesel cu common rail – injectoare.
Obiceiuri proaste care dauneaza masinii
Multe neglijente aparent nevinovate pot scurta semnificativ durata de viata a unei masini. Cele afisate sunt doar câteva dintre greselile pe care soferii le fac cel mai des. Asa ca, daca iti place de masina ta si nu vrei sa o duci des la un mecanic, trebuie sa te feresti de a face astfel de greseli. Este bine sa fie urmate recomandarile producatorului, dar si folosirea cu bun simt, pentru ca masina sa poata fi utila multi ani.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai multa cunoastere.