Prelungire durata de viata turbocompresor, mai ales ca, aproape toate masinile moderne au motoare supraalimentate, iar un stil de condus adecvat, poate prelungi durata de viata a turbocompresorului si poate economisi si ceva bani. Prelungirea duratei de viata a unui turbocompresor este un aspect esential, deoarece aceasta componenta este expusa la un stres constant si la temperaturi ridicate. Pentru a asigura o functionare optima si o durabilitate crescuta a turbocompresorului, este necesar sa se acorde o atentie deosebita intretinerii si lubrifierii adecvate.
Utilizarea unui ulei de calitate si efectuarea schimburilor regulate de ulei, sunt esentiale pentru a reduce frecarea si uzura componentelor interne ale turbocompresorului. De asemenea, este important sa se evite supraincalzirea motorului, deoarece aceasta poate duce la deteriorarea sau defectarea turbocompresorului. In plus, efectuarea unor revizii periodice si verificarea presiunii de lucru a turbocompresorului pot contribui la prelungirea duratei de viata a acestei componente cheie a sistemului de propulsie al vehiculului.
In trecut, un turbocompresor era o caracteristica distinctiva a masinilor cu adevarat sportive. masini legendare precum BMW 2002 Turbo, Porsche 911 Turbo si Subaru Impreza GT, cunoscute si sub numele de Turbo 2000, continua sa inspire imaginatia pasionatilor de masini. Dorinta de a obtine performante tot mai bune de la motoare, in timp ce se reduce consumul de combustibil, a determinat inginerii sa reduca capacitatea motorului, iar acest lucru a fost compensat prin utilizarea unui turbo care furnizeaza o cantitate mare de aer in camerele de ardere.
Prelungire durata de viata turbocompresor
Turbocompresorul este conceput intr-un mod simplu, bazandu-se in principal pe doua rotoare montate pe o axa, lagare, corp si elemente care regleaza presiunea de supraalimentare sau debitul gazelor de esapament. Unele solutii mai recente includ si echipamente electronice. Cu toate acestea, problema este ca elementele turbo functioneaza in conditii foarte nefavorabile. Rotorul se roteste cu o viteza extrem de mare, intre 100 si 200 de mii de rotatii pe minut, iar elementele sunt expuse la temperaturi extreme, ajungand la 800-1000 de grade Celsius. In plus, daca motorul nu functioneaza corect, aceste elemente pot fi acoperite cu particule de funingine.
Daca se intalnesc cumva erori de proiectare, cum ar fi conductele obstructionate care furnizeaza ulei la turbocompresor, sau daca intervalele dintre schimbarile ulterioare de ulei sunt prea lungi, sau chiar daca soferul trateaza motorul in mod necorespunzator, cum ar fi fortarea acestuia in timpul pornirii la rece, este posibil ca turbocompresorul sa nu reziste mai mult de 100.000 de kilometri. Cu toate acestea, in absenta acestor factori nefavorabili, turbocompresorul ar trebui sa fie un component complet fiabil, avand o durata de viata similara cu cea a motorului, sau, de ce nu, a intregii masini.
Asadar, vand folosesti o masina echipata cu turbo, merita sa sti ce sa faci pentru a prelungi durata de viata a turbocompresorului.
Nu forta motorul cand este rece
Turbocompresorul este una dintre componentele motorului cele mai indepartate de pompa de ulei. Ca urmare, nu este bine lubrifiat imediat dupa pornire. Uleiul, relativ gros, care ajunge la el mai tarziu, nu ofera nici o protectie adecvata. Aceasta devine o problema presanta atunci cand soferul apasa puternic pedala de acceleratie. De acea este recomandat pornirea motorului fara a apasa pedala de acceleratie. Electronica va asigura livrarea dozei optime de combustibil, iar evitarea deschiderii inutile a clapetei de acceleratie va impiedica turbo-ul sa atinga turatii mari inainte ca uleiul sa ajunga
La turbocompresoarele moderne mici, apasarea profunda a gazului face ca rotorul turbinei sa accelereze pana la 200-250 de mii de rpm. La astfel de valori, este supus unor sarcini enorme, care, combinate cu temperaturi ridicate ale gazelor de esapament, accelereaza rata de distrugere a turbo. Prin urmare, merita sa actionezi usor acceleratia, pana cand motorul ajunge la temperatura de functionare, stiind ca nu este obtinuta doar de incalzirea lichidului la aproximativ 90 de grade Celsius, ci si a uleiului, care la multe motoare necesita aproximativ 10 km.
Nu opri motorul imediat dupa o conducere dinamica
In timpul unei conduceri dinamice si chiar pe termen lung, la viteze mari, componentele turbocompresorului pot ajunge la temperaturi de cateva sute de grade Celsius. Daca oprim motorul, lubrifierea se opreste si uleiul poate incepe sa se carbonizeze atunci cand piesele sunt incinse. Racirea nu se intrerupe complet intotdeauna, deoarece masinile moderne sunt echipate cu pompe electrice de apa si turbocompresor care sunt conectate la sistemul de racire. In orice caz, oprirea imediata a motorului dupa o conducere intensa nu este benefica. Este mai bine sa conduci mai incet inainte de oprire, iar dupa ce ai parcat, asteapta cel putin 90 de secunde inainte de a opri motorul.
Nu rula cu motorul prea bland
Motor, turbocompresorul si alte accesorii, nu le place sa ruleze cu pedala de acceleratie in podea. Dar si tratamentul prea bland se dovedeste, de asemenea, a fi daunator, mai ales daca este combinat numai cu conducerea in oras. Un motor utilizat in acest mod, are dificultati in atingerea temperaturii de functionare. Gazele de esapament au, de asemenea, energie si temperatura relativ scazute si nu pot arde depunerile care s-au acumulat in sectiunea initiala a sistemului de evacuare, inclusiv in turbina.
Daca motorul este utilizat sub sarcina mica si intr-un interval limitat de viteze de rotatie, nici ghidajul gazelor de esapament, adica sistemul cu geometrie variabila a turbinei, nu functioneaza. Pentru a restabili eficienta turbinei, poate fi necesara efectuarea aplicarii unei regenerari complete. Riscul unor astfel de probleme poate fi minimizat prin utilizarea masinii la intervalul de viteza maxima si cu diferite sarcini. La masinile cu geometrie turbo variabila, merita facut un traseu mai lung, la o viteza mai mare, cel putin o data la doua saptamani (de exemplu, conducerea pe o autostrada), timp in care sistemul va avea timp sa se incalzeasca si sa arda depozitele de carbon. Filtrele de particule diesel (DPF) au nevoie de exact acelasi lucru.
Folosirea de uleiuri bune si schimbul in mod regulat
La motoarele turbo, uleiul trebuie schimbat dupa 15-20 mii km cel mult. Extinderea intervalelor la 30.000 km, mai ales la o masina folosita doar in oras, este destul de riscant. Merita sa sti ca, in special la motoarele diesel, nivelul uleiului poate ramane constant ridicat . Acest lucru nu inseamna ca motorul nu foloseste deloc lubrifiant. La o masina care circula pe distante scurte, combustibilul nears si uleiul sunt amestecate. La motoarele cu DPF, aceasta tendinta este intensificata de dozele crescute de combustibil pentru a permite arderea funinginei din filtru. Daca motorul nu atinge temperatura de functionare, uleiul nu se poate evapora, iar amestecul ulei-combustibil nu asigura o lubrifiere optima.
Aceasta nu este singura problema. In timpul intervalelor lungi de service, uleiul devine saturat cu particule de carbon produse in timpul arderii sale. Drept urmare, in loc sa protejeze pelicula de lubrifiant, acesta acopera elementele care se freaca unele de altele cu ceva similar ca un abraziv.
AutoDivers recomanda: Importanta schimb de ulei motor si filtru
Nu folosi filtre de ulei ieftine
Din punctul de vedere al unei porniri usoare, este important sa folosesti ulei de inalta calitate si un filtru de ulei de marca, cu un material filtrant cu o structura adecvata sau o supapa de retinere, care sa asigure ca, dupa oprirea motorului, uleiul acumulat in filtrul si sistemul de lubrifiere nu se revarsa in baia de ulei, ceea ce asigura o lubrifiere rapida a rotorului. turbinei si a altor elemente, dupa urmatoarea pornire.
Trebuie sa respectate cu strictete recomandarile producatorului auto si cu privire la inlocuirea filtrului de aer si, bineinteles, utilizarea de filtre originale sau de marca. Impuritatile care cad prin filtru, deterioreaza rotorul compresorului. Inlocuirea filtrului este simpla, mai ales ca o poti face de unul singur.
Verificare nivel ulei
Nivelul corect al uleiului este esential, mai ales daca esti un sofer care prefera un stil de condus dinamic. Uleiul este responsabil nu numai de lubrifiere, ci si de racirea componentelor cheie ale motorului sau turbo. Nu este deloc un impediment ca un sofer sa pastreaze intotdeauna nivelul uleiului cat mai aproape de nivelul maxim posibil.
De final
Ca si concluzie, extinderea duratei de viata a unui turbocompresor este un aspect esential al mentinerii performantei generale si eficientei unei masini. Urmand practicile de intretinere adecvate, cum ar fi schimbarea regulata a uleiului, utilizarea lubrifiantilor de inalta calitate si permitand un timp suficient de racire dupa conducere, longevitatea unui turbocompresor poate creste semnificativ. In plus, acordarea atentiei semnelor de avertizare ale problemelor potentiale si rezolvarea lor prompta, poate preveni daune ulterioare si reparatii costisitoare. Asa ca, a investi timp si efort in prelungirea duratei de viata a unui turbocompresor, nu numai ca asigura buna functionare a masinii, dar se si economisesc bani pe termen lung.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna informare si cunoastere.