Prescurtari auto folosite si ce inseamna, pe motiv ca multi am auzit, dar putini suntem cei care cunosc exact ce inseamna fiecare in parte. Si asta, datorita faptului ca exista in domeniul auto anumite cuvinte pe buzele multora, dar este posibil sa nu se cunoasca aceste prescurtari auto si provenienta lor.
In randurile care urmeaza in acest articol auto, se pot descoperii cateva din termeni existenti si abrevieri ale unor cunoscute cuvinte auto intalnite mai mereu. Este prima parte, in care se descopera semnificatiile celor mai populare abrevieri auto, de la A la H, inclusiv.
Prescurtari auto folosite si ce inseamna
ABS (Anti-lock Braking System)
Termenul ABS vine din engleza si inseamna Antilock Braking System, care in traducere romana inseamna un sistem de franare anti-blocare. Datorita acestuia, este asigurata stabilitatea la franare a unui autovehicul, in momentul in care un sofer apasa frana violent, rotile nu se vor bloca pe asfalt, ci se vor invarti sacadat, pentru a avea posibilitatea de manevrare si de schimbare a directiei in vederea evitarii unui impact.
ACC (Adaptive Cruise Control)
ACC este un sistem automat adaptiv de control al vitezei de deplasare a unui autovehicul. Prin ajutorul primit de la unii senzori, sistemul detecteaza apropierea de un alt autovehicul si determina reducerea vitezei pentru a evita o posibila coliziune. O data ce dispare acel vehicul din fata masinii, AAC accelereaza pana cand revine la viteza prestabilita.
AFL – sau Adaptive Forward Lighting
Acest sistem de iluminare avansat, include faruri care pot realiza viraje dinamice sau statice. Urmand miscarea volanului masinii, acestea lumineaza drumul. Cand volanul se roteste suficient, luminile statice de viraj pornesc. Rezultatul, este un fascicul de lumina care extinde vizibilitatea la distante mari.
Airbag
Este o componentă a unui sistem pasiv de siguranta pentru masini. Scopul sau este amortizarea impactului corpului impotriva elementelor vehiculului in timpul unui accident (in principal protectia capului). Declansarea airbag-ului este activata de senzori care sunt amplasati in diferite locuri ale masinii.
ASR – sau Anti Slip Regulation
Un sistem care este conceput pentru a preveni alunecarea rotilor la pornire sau accelerare. Cand o masina cu acest sistem este condusa pe o suprafata alunecoasa, si doar una dintre rotile motoare se invarte, limiteaza puterea motorului si apoi actioneaza partial frana pe roata care patineaza, astfel incat sistemul diferential transfera cuplul de antrenare la cealalta roata. In acest fel, sistemul ASR garanteaza propulsarea tuturor rotilor motrice atunci cand se conduce pe un drum alunecos.
AWD
AWD este termenul pentru tractiune integrala, unde puterea este alimentata către toate cele patru roti ale masinii. Poate fi AWD permanent (puterea este transmisa întotdeauna la toate cele patru roti), sau comutabila (puterea este transmisa la doua roti, cu exceptia cazurilor in care detecteaza alunecarea, cupland tractiunea si catre celelalte doua). Este cunoscut si ca 4×4 sau 4WD.
BA/BAS – adica Brake Assist
Este sistemul care permite franarea de urgenta si functioneaza impreuna cu ABS-ul, pentru a detecta cand soferul vrea sa franeze brusc. Pentru a maximiza forta de franare, creste presiunea sistemului de franare. Unele masini au lumini de avarie atasate la sistem, pentru a oferi avertismente in cazul franarii bruste.
DPF
DPF reprezinta filtru de particule diesel, un dispozitiv din linia de evacuare a unei masini cu motor diesel care capteaza particulele poluante si le arde la temperaturi ridicate. Se poate infunda si astfel motorul scade din performante.
DSC – sau control dinamic al stabilitatii
Un sistem de control dinamic al stabilitatii si este echivalentul ESP, care este utilizat la masinile BMW, de exemplu. Este responsabil pentru stabilizarea pistei de rulare, la fel ca ESP.
DSG
DSG este termenul folosit pentru cutie de viteze cu schimbare directa si care permite functionarea automata sau anularea manuala.
EBD – sau distribuitor electronic de frana
Acesta este modul in care este distribuita forta de franare, care este controlata electronic. Acest sistem controleaza automat forta de franare a rotilor din fata si din spate, pentru a scurta distanta de franare. EBD functioneaza destul de bine pentru a reduce distanta de oprire si a mentine stabilitatea, chiar si in situatiile in care se franeaza brusc, sau se decelereaza intr-un viraj.
EBS – sistemul electronic de franare
Este sistemul electronic de franare responsabil pentru scurtarea timpului de reactie al masinii la apasarea pedalei de frana si care are scopul de a scurta distanta de franare, asigurand siguranta.
ECC sau control electronic al climatizarii
Control electronic al aerului conditionat, este un sistem imbunatatit de control manual de baza al aerului conditionat. ECC poate fi impartit pe zone si permite setari complexe de racire interioara.
ECU
Unitate de control electronic sau unitate de control al motorului. Preia citiri de la o varietate de senzori din motor si ajusteaza amestecul aer-combustibil in momentul aprinderii si pastreaza turatia la ralanti pentru a asigura o functionare optima.
EGR
Recircularea gazelor de esapament, optiune de a reutiliza gazele din sistemul de evacuare al masinii pentru a dilua aerul care intra în motor, reducand emisiile nocive.
ESP (Electronic Stability Program)
ESP este un sistem electronic de control al stabilitatii unei masini si care mai multe denumiri prescurtate, ESC, Electronic stability control sau DSC, Dynamic Stability Control. Este acel sistem care intervine in momentul in care se detecteaza pierderea controlului asupra autovehiculului si stie care roata sa franeze pentru recuperare stabilitate.
FSI (Fuel Stratified Injection)
FSI este un sistem de injectie directa de combustibil dezvoltat si utilizat de Volkswagen AG, precum si de cei de la Audi. Folosind tehnici similare cu motoarele diesel, asigura o presiune mai mare de 100 de bari ceruta de o pompa de inalta presiune care pompeaza combustibilul catre un injector de combustibil electromagnetic situat in interiorul cilindrului.
FWD – tractiunea fata
Aceasta abreviere descrie un tip de transmisie care este utilizat pe puntea din fata a unui vehicul, modele la care motorul este pozitionat in fata.
ISOFIX
Isofix este un sistem standard de ancorare pentru scaunele pentru copii din masini. Acesta este sub forma unor cleme in spatarul scaunului masinii si cu o prindere în spatele scaunului, permitand montarea mai usoara a scaunelor pentru copii, decat cu centura de siguranta.
GPS (Global Positioning System)
Termenul GPS vine de la Global Positioning System si a aparut in perioada anilor 1980. Este un sistem conectat la un satelit si care identifica pozitia exacta a masinii, iar impreuna cu un sistem de navigatie, fac deplasarile sa devina drumuri fara mare stres.
GT – sau Gran Turismo, Grand Tourer
Asa sunt desemnate versiunile sport ale masinilor de serie. Coupe-urile sportive cu doua usi sunt asociate in principal cu masinile GT.
HBA – sau asistenta la franare hidraulica
Asistenta hidraulica ajuta la franarea in caz de urgenta. Analizand viteza pedalei de frana, se poate afla cand soferul are nevoie de o franare completa. Astfel, presiunea din sistemul de franare creste automat, scurtand distanta de franare.
HDC – sau Controlul coborare pante
Sistemul de control al coborarii in panta este conceput pentru a supraveghea cand masina se coboara in panta si limiteaza electronic viteza in functie de nivelul pantei.
Hibrid
Modelele de masini hibride sunt alimentate atat cu combustibil, cat si cu electricitate. Acest lucru are ca rezultat emisii mai mici si o economie mai buna.
HILL HOLDER – asistent de pornire in rampa
Sistemul de asistenta la pornirea din rampa impiedica temporar alunecarea in spate sau in fata, cand pornesti din panta. Sistemul functioneaza prin mentinerea presiunii la nivelul sistemului de franare pentru inca 2-3 secunde. Acest lucru oferă mai mult timp si control atunci cand se muta piciorul de pe pedala de frana pe cea de acceleratie.
De final
Aceasta este prima postare referitoare la prescurtari auto folosite si ce inseamna. Pentru a urmari si alti termeni auto, acceseaza Prescurtari auto folosite-partea a doua
Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!! 😉