Semne ca trebuie verificate franele la masina, mai ales ca atunci cand conduci pe o autostrada, intr-o zi insorita, cu geamurile in jos si volumul radioului ridicat, este usor sa uiti ca te afli intr-o bucata masiva de otel si care se deplaseaza cu peste 100 km pe ora. La o astfel de viteza, daca trebuie sa te opresti brusc, pentru masina ta ar putea dura ceva timp si lungime pentru a se opri. Asta numai daca ai pastrat una dintre cele mai critice optiuni de siguranta, si anume sistemele de franare bine intretinute.
Frana poate sa nu fie cea mai frumoasa parte a unei masini, dar este cu siguranta este una dintre cele mai importante. Acordarea atentiei semnelor de avertizare, care indica nevoia de service, poate insemna diferenta dintre viata si moarte pe drum. Desigur, exista cateva semne evidente ca franele masinii tale au nevoie de service, cum ar fi lumina de frana care apare pe tabloul de bord al masinii, sau senzația ca masina dureaza mai mult sa se opreasca decat ar trebui.
Semne ca trebuie verificate franele la masina
In oricare dintre aceste cazuri, ar trebui sa vizitezi un atelier specializat pentru o verificare a franelor cat mai curand posibil. Dar sti care sunt celelalte semne care ar putea indica un sistem de franare defect? In acest articol auto, se afiseaza cateva aspecte care te pot ajuta sa eviti un accident grav in viitor.
Majoritatea masinilor folosesc ceea ce sunt cunoscute sub numele de frane pe disc. Acestea functioneaza aproape in acelasi mod ca franele unei biciclete cu mai multe viteze. Un sistem hidraulic, umplut cu lichid de frana, declanseaza unele sisteme cunoscute sub numele de etriere, in interiorul carora se afla placutele de frana, facandu-le sa se stranga impreuna pe un disc. Frecarea care apare intre placute si disc, opreste in cele din urma masina.
Uzura placute
In timp, dupa cum iti poti imagina, placutele vor incepe sa se uzeze, ceea ce inseamna ca vor deveni mai putin eficiente in incetinirea si oprirea masinii. Din fericire, verificarea grosimii placutelor de frana, este o procedura simpla. Tot ce trebuie sa faci este sa te uiti intre spitele rotii tale pentru a observa discul de metal din interior. Cand il observi, uita-te in jurul marginii exterioare, unde vei vedea etrierul metalic. Intre etrier si rotor, vei vedea placuțele. Va trebui sa estimezi, dar, in general, placutele ar trebui sa aiba o grosime de cel putin 0,5-0,6 cm. Daca sunt mai subtiri decat atat, este indicat sa le inlocuiesti.
Daca roata masinii tale nu este proiectata in asa fel incat sa poti vedea prin spite, va trebui sa o demontezi pentru a vedea discul si placutele. In ambele cazuri, in timp ce verifici, este, de asemenea, o idee buna sa inspectezi discul de franare in sine. Acesta trebui sa fie relativ neted. Daca vezi caneluri sau gropi adanci, ar putea fi timpul sa consulti un mecanic auto si sa le inlocuiesti.
Zgomote ciudate
Faptul ca unul dintre semnele de avertizare ca franele masinii au nevoie de service, poate veni de la un indicator mic din sistemul de franare care emite un scartait inalt atunci cand placutele de frana trebuie inlocuite. Acest sunet este suficient de puternic pentru a fi auzit chiar si atunci cand geamurile sunt ridicate.
Pe langa scartait, poti sa auzi si un sunet aspru, de frecat. Asta inseamna ca ai trecut complet prin placutele de frana si acum, cand actionezi franele, metalul etrierelor se zdrobeste pe metalul discurilor masinii. Nu numai ca aceasta este o modalitate ineficienta de a opri masina, dar sunt sanse mari sa deteriorezi si discurile, transformand astfel o lucrare relativ usoara si ieftina a placutelor, intr-o incercare mai costisitoare de refacere de suprafata sau inlocuire a discurilor.
Masina trage spre stanga sau spre dreapta
Daca se intampla astfel de lucruri, ar putea indica o problema cu sistemul de franare. Cauza acestei trageri ar putea fi un etrier blocat. Deoarece un astfel de scenariu ar provoca frecare pe o roata ai nu pe celelalte, masina ta poate trage in partea in care etrierul este blocat.
Alte doua scenarii legate de franare, care ar putea determina tragerea intr-o parte a unei masini, ar fi un furtun de frana prabusit, care ar face ca etrierele sa actioneze neuniform atunci cand actionezi frânele, sau placutele de frana neuniforme, care ar aplica, de asemenea, cantitati diferite de presiune pe diferite roti.
Masina carte trage spre stanga sau spre dreapta, insa, nu indica intotdeauna o problema cu franele. Cauza poate proveni si din anvelope umflate neuniform sau uzate, aliniere proasta, sau o problema cu suspensia masinii. Acesta este motivul pentru care, daca masina ta incepe sa traga intr-o parte, este bine sa te deplasezi la un atelier mecanic pentru o constatare si daca este nevoie, pentru o reparatie completa.
Vibratii
Daca vreodata ai efectuat o oprire de urgenta intr-o masină cu sistem frane antiblocare, atunci esti familiarizat cu tipul de pulsatie rapida a pedalei de frana, care provine de la actionarile rapide pe care sistemul le aplica discului de franare, pentru a incetini masina. Cu toate acestea, daca pedala de frana pulseaza in acest fel, in circumstante normale de franare, ai putea avea o problema.
In general, o pedala de frana care vibreaza indica discuri deformate. Suprafetele lor neuniforme vor lovi de placutele de frana si vei simti simptoma prin pedala de frana. De obicei, discurile se deformeaza doar atunci cand sunt supuse unui stres extrem, pentru o perioada lunga de timp. Caldura generata de frecare, cauzata de coborarea pe pante abrupte, sau de oprirea frecventa in timpul tractarii a ceva greu, de exemplu, poate determina schimbarea formei metalului discurilor.
Daca nu ai solicitat franele recent, dar inca simti vibratii in pedala, este posibil sa ai rotile nealiniate. In ambele cazuri, cel mai bine este sa consulti un mecanic auto din cadrul unei unitati service pentru diagnostic.
AutoDivers recomanda Simptome si cauze discuri de frana deformate
Pedala frana moale
Pe langa batai, pedala de frana poate sa ofere si alte indicii ca sistemul de franare al masinii ar putea avea nevoie de examinare. O pedala moale, una care ajunge practic pe podea inainte de a actiona franarea, ar putea indica placute uzate sau o problema cu sistemul hidraulic, cum ar fi aer in instalatie, o scurgere de aer sau o scurgere de lichid de frana. Pentru a verifica daca exista o scurgere de lichid, poti examina dimineata orice lichid care se aduna sub masina. Lichidul de frana este ceva clar si consistenta sa este ca aceea a uleiului de gatit.
Opusul unei pedale moale este acel aspect care face ca franele sa reactioneze imediat, la cea mai mica atingere. Acest lucru ar putea indica un disc uzat neuniform, lichid de frana murdar, sau contaminare a lichidului cu umiditate. Poti rezolva o astfel de problema cu o schimbare relativ ieftina de lichid, pe care ai putea-o face singur, sau ai putea-o realiza la un atelierul mecanic.
In cele din urma, daca oprirea masinii pare ca se produce cu dificultate, este posibil sa ai o obstructie a conductei de frana, sau o problema cu sistemul de vid. Ambele situatii ar face ca pedala de frana sa fie extrem de greu de manevrat si ar necesita o intretinere imediata.
De final
Este esential sa monitorizezi starea franelor masinii pentru a asigura siguranta ta si a celorlalti participanti la trafic. Daca observi oricare dintre aceste semne, este recomandat sa duci masina la un mecanic cu experienta, pentru o inspectie detaliata si pentru a efectua reparatiile necesare. Siguranta ta, a pasagerilor si a celor din trafic, este prioritara.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna informare si cunoastere.