Siguranta auto la un autovehicul, avand in vedere ca tehnologia auto se schimba mai mereu, iar factori care rezulta este bine sa fie aflati. Este important sa cunoastem nu numai ce face, ci si cum ne pot mentine in siguranta pe drum. Mai ales ca pentru a putea circula pe drumurile publice, un autoturism trebuie sa aiba in dotarea sa anumite sisteme de siguranta, menite sa protejeze atat soferul si pasagerii, cat si ceilalti participanti la trafic.
Sistemele de siguranta auto pot fi impartite in doua categorii, siguranta activa si siguranta pasiva. Siguranta activa este un termen folosit pentru toate sistemele si structurile tehnice prezente in si in jurul unui vehicul cu scopul de prevenire a ranilor și accidentelor.
Exemple de siguranta activa
Cand se discuta despre siguranta activa la masini și vehicule comerciale, de obicei se face referire la o enorma diversitate de tehnici si sisteme care pot fi integrate. De exemplu, anvelopele, suspensia rotilor si subansamblele directiei, sunt importante pentru tinuta de drum a vehiculului. Acest lucru afecteaza siguranta deoarece contactul cu drumul este de mare importanta.
Sistemul de franare este de asemenea important, sisteme precum franele de putere, sistemul de franare separat si sistemul de franare antiblocare (ABS), asigura cresterea sigurantei.
Un program electronic de stabilitate (ESP) mareste, de asemenea siguranța, la fel ca si servodirectia. De asemenea, iluminatul imbunatateste siguranta si previne accidentele. Iluminarea buna ofera soferului o vedere mai buna asupra traficului din jur. In plus, vehiculul este mai vizibil si pentru alti utilizatori ai traficului. O lumina de frana asigura ca vehiculele din spate pot vedea clar ca soferul calca frana. Acest lucru permite altor utilizatori ai drumului sa anticipeze in timp util.
De asemenea, se acorda atentie sigurantei active pentru motociclete. Sistemul de franare integral este, de asemenea important aici, la fel ca si sistemul de frâanare antiblocare. Oglinzile sunt de asemenea importante pentru vederea motociclistului. Iluminatul este foarte important si pentru motociclete, deoarece sunt vehicule relativ mici pe șosea.
De aceea trebuie sa fie clar vizibile pentru ceilalti utilizatori ai drumului. In plus, motocicletele pot fi echipate si cu un sistem de monitorizare a presiunii in anvelope, imobilizator, control al tractiunii si un ambreiaj de alunecare pentru a imbunatati siguranta.
Siguranta activa nu garanteaza împotriva accidentelor. In cele din urma, soferul masini va juca un rol decisiv in reducerea riscului de accidente. Siguranta incepe cu oamenii insisi. Ei trebuie sa utilizeze masinile in siguranta si sa le intretină in mod regulat. Intretinerea corespunzatoare asigura ca riscul de accidente ramane mic. De aceea a fost introdusa inspectia tehnica periodica pentru masini.
Siguranta pasiva este un termen colectiv pentru toate masurile constructive si tehnice, menite sa limiteze consecintele unui accident. In general, termenul de siguranta pasiva este folosit in industria vehiculelor, dar termenul apare si in ingineria mecanica. Siguranta pasiva vizeaza in principal limitarea consecintelor daunatoare ale unui accident, pe cand siguranta activă vizeaza prevenirea accidentelor.
Exemple de siguranta pasiva
Siguranta pasivă consta de obicei in ajustari tehnice la masini. De exemplu, masinile pot fi echipate cu o zona de ondulare care poate absoarbe in mare masura impactul unei coliziuni. Un tablou de bord moale poate reduce, de asemenea, riscul de ranire pentru ocupantii masinii. Centurile de siguranta apartin, de asemenea, sigurantei pasive, precum si airbag-urile. Eficacitatea acestor dispozitive de siguranta poate fi demonstrata numai dupa un accident.
Imbracamintea de protectie poate fi o forma de siguranta pasiva, incluzand o astfel de imbracaminte pentru motocicliști. Castile purtate de motociclisti se incadreaza si ele in siguranta pasiva, deoarece sunt menite să limiteze consecintele daunatoare ale unui accident pentru purtatorul acestor echipamente de protectie.
Siguranta activa
Tot ceea ce este furnizat pe si intr-un vehicul pentru a reduce riscul unui accident:
– ABS previne blocarea rotilor la franarea brusca;
– ASC (ASR, EDS, TCS) este un sistem anti-alunecare care asigura că rotile nu aluneca pe suprafete alunecoase;
– Sistemul de asistenta la franare (BAS) imbunatateste calitatea si performanta franelor in cazul unei opriri de urgenta;
– Sistemul de stabilitate ESP (DSC, EBS) intervine activ pentru a preveni derapajul sau rasturnarea
pentru o masina;
– Iluminatul modern foloseste cele mai noi tehnici (LED, Xenon), permitand o vizibilitate mai buna. In plus, exista si sisteme care regleaza automat intensitatea luminii pentru a evita orbirea traficului care se apropie.
– Farurile rotative pentru iluminarea în curbe (indiferent daca sunt sau nu controlate prin GPS) sunt in continuare alta optiune existenta;
– Sistemul de monitorizare a presiunii in anvelope asigura soferul ca anvelopele detin presiunea optima si astfel se reduce riscul de explozie, iar o presiune buna in anvelope va reduce si consumul;
– Sistemul Night Vision ofera posibilitatea de a vedea foarte departe si clar in intuneric cand se priveste inainte;
– Sistemele de avertizare pot atentiona șoferul despre un posibil pericol si chiar interventie daca este necesar, cum ar fi franarea pentru a evita o coliziune, sau evitarea unui un pieton;
– Anumite marci auto analizeaza constant comportamentul conducatorului auto si chiar indica cand este cel mai bine sa faca o pauza;
– BLIS (Blind Spot Information System) avertizeaza soferul cand un vehicul este în unghiul mort al soferului;
– Recunoasterea indicatoarelor rutiere, prin citirea semnelor de circulație, avertizand asupra vitezei excesive sau inadecvate.
Comportamentul defensiv al condusului are ca scop prevenirea accidentelor, iar daca toti soferii tuturor vehiculelor ar aplica intotdeauna principiile conducerii defensive peste tot, ar exista fara indoiala posibilitatea de a se intampla mult mai putine accidente (grave).
Siguranta pasiva
Siguranta pasiva se refera la tot ceea ce este montat pe sau intr-un vehicul pentru a preveni si limita consecintele unui accident. Iata cateva aspecte dedicate unei sigurante pasive:
– Este obligatoriu folosirea de centura de siguranta, deoarece importanta folosirii ei a fost dovedita de mai multe ori. Niciun alt sistem de securitate nu are mai multe vieti salvate.
– Airbag-urile sunt montate in diferite locuri, cum ar fi volanul, in drepta pentru pasager, la genunchi, stalp, etc. Sunt foarte eficiente si au deja vieti omenesti salvate.
– Plansele de bord sunt prevazute cu un strat de absorbtie a energiei, in caz de impact cu organismul uman, pentru a minimiza daunele.
– Suportul tetier activ va pivota inainte din spate in cazul unei coliziuni pentru a extinde distanta intre cap si tetiera.
– Protectia impotriva rasturnarii, la modele decapotabile, este activata atunci cand vehiculul se răstoarna si asigura ca ocupantii nu sunt striviti intre vehicul si sol.
– Clema de siguranta a bateriei se desprinde in caz de accident si deconecteaza alimentarea cu energie intre baterie si motor de pornire/alternator pentru a preveni scurtcircuitele. Alti consumatori raman alimentati.
– Sistemul care intrerupe automat alimentarea cu combustibil dupa un accident (lovitura), provocand oprirea motorului.
– Sistemul eCall trimite automat un apel de urgenta celui mai apropiat centru de alarma daca airbag-urile dintr-o masina sunt declansate. Cu ajutorul de a transmite informatii GPS despre locatia accidentului, serviciile de urgenta pot fi la fata locului cat mai rapid.
Toate acestea sunt cteva din sisteme de siguranta cu care sunt dotate majoritatea masinilor de generatii mai noi, care respecta gradul de siguranta auto si pe care un autovehicul poate sa-l ofere.
In aceasta categoria mai pot intra:
Avertizare pentru coliziune frontala
Avertismentul de coliziune frontala ofera soferului o atentionare atunci cand se detecteaza o potentiala coliziune. In functie de tipul de vehicul, aceasta tehnologie poate sa ofere o alerta de avertizare vizuala, sonora sau tactila, iar potrivit unui Institut de siguranta al autostrazilor din SUA, avertismentul de coliziune frontala a redus numarul de accidente din spate cu 27%.
Avertizare parasire a benzii
Iesirea din banda este un alt avertisment care atentioneaza soferul atunci cand acesta poate iesi neintentionat din banda. Lane Assist si Lane Departure Warning System pot ajuta soferul sa pastreze si sa mentina masina pe traiectoria corecta, pe trasee monotone lungi atunci cand concentrarea soferului scade prin aplicarea unei interventii corective a directiei sau a unui semnal de avertizare;
Este un avertisment care nu corecteaza vehiculul in sine, ci ofera o alerta pentru sofer, in sensul ca ajuta la impiedicarea soferului sa paraseasca banda neintentionat.
Camera video
Camera video este una din caracteristici cu care este posibil sa fim mai familiarizati, deoarece a devenit foarte comuna in randul autovehiculelor. Este un aspect care ajuta la prevenirea soferului sa poata vizualiza in spate un obiect, dar si, cel mai important, pietonii care s-ar putea deplasa sau sta in spatele vehiculului.
Franare automata de urgenta
O caracteristica similara cu avertismentul de coliziune frontala, aceasta franare automata de urgenta va detecta coliziunea iminenta si va completa franarea soferului pentru a evita coliziunea. Daca soferul nu este constient de coliziunea iminenta, sistemul de franare de urgenta poate actiona franele pentru a preveni accidentul, sau pentru a ajuta la diminuarea impactului accidentului.
Siguranta auto la un autovehicul
Din fericire, vehiculele de generatii noi vin cu mai multe caracteristici de siguranta, in comparatie cu cele standard. Mai mult, evolutiile nu stau pe loc si in prezent, producatorii de autoturisme ofera o gama intreaga de sisteme de siguranta.
Luand in considerare ca majoritatea oamenilor nu cunosc (inca) aceasta abundenta de sisteme, acestea nu sunt adesea retinute, dar poate cu o urmatoare achizitie ar trebui sa se gandeasca sa adauge putin mai mult, sa investeasca in siguranta si mai putin in lux. Ce este important, este faptul ca desi aceste caracteristici sunt utile in prevenirea accidentelor, nimic nu se compara cu un sofer atent si calculat la volan.
Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!! 😉