Sari la conținut

Simptome filtru de particule infundat

  • Utile

Simptome filtru de particule infundat, avand in vedere ca un filtru de particule diesel (DPF) este o caracteristica intalnita la majoritatea masinilor diesel noi, precum si la unele modele de masini pe benzina. Filtrul face parte din sistemul de evacuare al masinii si este responsabil pentru curatarea gazelor de esapament de particulele solide, in primul rand particulele de carbon nears.

Cu toate acestea, cartusul filtrului cu carbura monolit are o capacitate limitata si este fortat sa se infunde in timp. Pentru a afla care sunt simptomele acestui lucru, dar mai ales cu se poate evita infundarea unui filtru DPF, urmareste acest articol auto.

Proprietarii de masini echipate cu un motor diesel se tem cel mai adesea de o defectiune a filtrului de particule diesel, care este cel mai adesea o infundare a DPF. La multe modele de masini, pe tabloul de bord exista un martor indicator DPF, care atunci cand este aprins, indica faptul ca exista prea multa funingine si cenusa in filtru.

Simptome filtru de particule infundat

Elementul de baza al sistemelor de evacuare cu DPF este senzorul de presiune diferentiala situat chiar inainte si imediat după filtru. Cand diferenta de presiune a gazelor de esapament, inainte si dupa filtru este prea mare (conform standardului programat de producator), senzorul trimite un semnal catre computerul de bord al masinii si indicatorul DPF se aprinde pe bord.
martor aprins filtru dpf

Ocazional, unul dintre senzori, sau lumina in sine, pot fi defecte si soferul nu va primi o confirmare vizuala a cauzei problemei. In ciuda acestui fapt, un filtru de particule, in totalitate infundat, ofera semnale clare care pot fi recunoscute destul de usor. Simptomele tipice ale unui filtru infundat sunt atunci cand observi scaderi de performanta si functionarea lenta a motorului, in cazuri extreme defectiunea acestuia, iar la masinile mai noi, masina intra in modul de urgenta.

Un alt semn este cresterea necontrolata a turatiei motorului, fenomen ce apare atunci cand motorul primeste semnale incorecte trimise de filtrul DPF. Intr-o situatie in care filtrul DPF este preumplut, calculatorul motorului va initia procedura de ardere prea des. Aceasta presupune alimentarea cu o cantitate mai mare de combustibil.

Din pacate, atunci cand masina este utilizata doar pe distante scurte, nu este posibil sa se efectueze procesul de ardere a funinginei, ceea ce duce la infundarea filtrului. In consecinta, impuritatile infunda porii, ceea ce, la randul lor, impiedica evacuarea gazelor de esapament. Toate acestea afecteaza negativ functionarea si performanta motorului si cresterea consumului de combustibil.

Cum sa eviti infundarea filtrului de particule

Evita sa conduci numai pe distanțe scurte. Este recomandata parcurgerea o data pe luna a unui drum extraurban, avand in vedere regenerarea periodica a filtrului de particule, pentru a evita ajungerea in situatia de a considera operatiunea de eliminare a acestuia. Desi implica combustibil si timp pierdut, acest drum periodic va scuti sume considerabile de bani pe termen lung.


Accelerarea, la turatii reduse ale motorului, ar trebui pe cat posibil evitata, deoarece, acest lucru determina patrunderea combustibilului nears in sistemul de evacuare, unde se transforma in funinginea care infunda DPF. Daca ai un motor cu DPF, merită sa urmezi recomandarile producatorului si sa schimbi regulat uleiul de motor cu unul nou.

Durata de viata filtru DPF

Durata de viata a filtrului DPF depinde in mare masura de modul de functionare al masinii si de cat de mult este atent soferul la stilul de conducere, indiferent daca conduce in mod regulat pe distanțe mai mari, sau se deplaseaza doar in oras. Astfel, multe depind de masina si de motorul in sine.

O inlocuire a DPF se face la fiecare 120 000, 150 000 sau 180 000 de kilometri, in functie de modelul masinii. Cu toate acestea, se intampla ca unii soferi sa se planga de un filtru infundat dupa ce au condus doar cateva mii de kilometri. Costul inlocuirii filtrului de particule diesel este destul de mare, deci este cu siguranta mai bine sa se previna acest lucru decat sa sa fie regenerat sau, in cel mai rau caz, inlocuit.

Consecinte

Consecintele conducerii cu DPF infundat pot fi foarte grave, inclusiv blocarea motorului. Prin urmare, merita sa ai grija de filtru de particule si sa verifici din cand in cand starea acestuia. Cand este necesara arderea funinginei mai des (o data la 500 – 900 km este normal, iar in cazul conducerii urbane o data la 300 – 800 km), filtrul poate fi deja infundat cu cenusa, iar acestea nu pot fi arse. In aceasta situatie, o posibila ca si solutie, regenerarea, fapt ce va economisi multi bani.

Concluzie

De indata ce apar simptomele unui filtru infundat, merita sa mergi la un service auto care se ocupa de acest tip de regenerare. O indepartate definitiva a DPF este inutila, mai ales ca in astfel de cazuri, testarea noxelor in cadrul unei inspectii ITP nu va trece. Dupa ce elimini in totalitate filtrul, nu poti calatori din punct de vedere legal in anumite locuri din Europa. Politia de acolo este foarte restrictiva in ceea ce priveste protectia mediului (inclusiv cantitatea de gaze de esapament care sunt eliberate in atmosfera). Din pacate, exista mecanici care nu-ti vor spune despre asta, ceea ce te poate determina sa platesti scump amenzile.
simptome filtru de particule infundat

Distribuie prietenilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *