Simptome si cauze catalizator infundat, prin cateva randuri despre acea piesa care face parte din sistemul de evacuare al masinilor. Scopul principal al acestuia este de a transforma gazele de esapament precum monoxidul de carbon si hidrocarburile, care sunt daunatoare sanatatii si mediului, in produse secundare mai putin daunatoare, cum ar fi dioxidul de carbon si azotul gazos.
Catalizatorul, cunoscut tehnic ca si convertor catalitic, are o functie la masina, similara cu cea a ficatului uman. Ficatul este conceput pentru a rezista o viata intreaga, dar poate esua daca este bombardat cu alimente nesanatoase. Asa se intampla si cu convertizoarele catalitice, care sunt proiectate sa reziste pentru cativa ani, dar se pot defecta daca se infunda, afectand performata masinii.
Convertizoarele catalitice contin structuri asemanatoare fagurelor cu pori mici care sunt acoperite cu platina, rodiu sau paladiu, in functie de model catalizator. Daca acesti pori se infunda, gazele de esapament nu pot trece.
Asta inseamna ca acele gaze nu pot ajunge la iesire si nici prin partea din fata, provocand in cele din urma mari probleme motorului, deoarece nu exista un amestec adecvat de carburant si aer. Practic, convertizorul catalitic nu reuseste sa-si faca treaba pentru ceea ce a fost proiectat. Astfel, este posibil sa apara intrebarea despre cum iti dai seama ca poate fi infundat, iar, pe langa o tinta foarte comuna a furtului de catalizatoare pentru care multi soferi pot sa sufere, acest articol auto iti prezinta cateva simptome ale unui convertor catalitic defect.
Simptome si cauze catalizator infundat
Cele mai frecvente semne ale convertorului catalitic infundat sunt: masina porneste greu, performanta limitata peste o anumita viteza sau pierderea performantei, functionarea neregulata a motorului, miros neobisnuit de gaze de esapament, consum de carburant, martorul de verificare a motorului aprins in bord.
Simptome acceleratie
Atunci cand catalizatorul este infundat, masina nu va mai accelera asa cum ar trebui, atunci cand se apesa pedala, acest aspect fiind unul dintre primele simptomele de care trebuie tinut cont. Dupa atingerea unei anumite turatii, performanta motorului va scadea din cauza blocarii cresterii gazelor de esapament in instalatie. Nici macar apasarea completa a pedalei de acceleratie nu va ajuta, in schimb, poate cauza motorul sa pulverizeze mai mult carburant.
Oprire motor
Atunci cand catalizatorul este înfundat, ar putea exista un blocaj partial sau un blocaj complet al motorului. Cand exista un blocaj complet, in interiorul instalatiei de esapament va exista o puternica de contrapresiune care pur si simplu va distruge motorul. Asta pentru ca nu exista un flux adecvat al gazelor de esapament. Cu cat obstructia este mai mare, cu atat aceasta problema va fi si mai grava.
Caldura in podea
O alta simptoma a convertorului catalitic infundat este situatia in care se observa caldura care vine de la podeaua masinii, deoarece, cand vine vorba de un astfel de aspect in care catalizatorul este înfundat, lucrurile din jurul lui se vor încinge foarte tare. In aceasta situatie, masina va radia caldura din tunelul de transmisie si din bord. Cu cat obstructionarea iesirii de gaze este mai mica, cu atat mai multa căldura va fi in habitaclu. Vara va fi aproape imposibil de condus.
Cauzele defectare catalizator
Cand apare o discutie despre convertoare catalitice, procesul de diagnosticare poate fi destul de complex, iar cea mai sigura sursa de diagnosticare sunt in principal simptomele. Toate convertizoarele catalitice se defecteaza intr-un final, deoarece sunt o piesa de schimb, mai ales daca masina a acumulat o multime de kilometri.
Exista o intreaga varietate de factori care-i pot afecta durata de viata, dar de obicei convertoarele catalitice dureaza aproximativ 200 000 de kilometri sau o perioada de 10 ani. Cu toate acestea, pot esua mult mai devreme din cauza folosirii unui carburant gresit, supraincalzirii, sau chiar daunelor fizice. O alta cauza ar fi problemele cu sistemul de aprindere, sau cand uleiul sau lichidul de racire se scurg in zona camerele de ardere, din cauza uzurii segmentilor pistonului sau a garniturii de chiuloasa.
Concluzie
Daca masina a acumulat peste 200 000 de kilometri si se observa o pierdere vizibila a performantei si un consum mare de carburant, ar trebui luat calcul problemele cu un catalizator defect. Cu toate acestea, din cauza costului ridicat al unei astfel de piese de schimb, se recomanda efectuarea mai multor teste de diagnosticare pentru a verifica daca convertorul catalitic este de fapt cauza problemei. In orice caz, este recomandata vizitarea unui atelier auto, locul in care un mecanic profesionist poate diagnostica rapid problema.
Daca apreciezi acest articol, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook, sau distribuie sa afle si prietenii tai.