Simptomele unei cutii de viteze deteriorate, mai ales ca, fiecare sofer ar trebui sa fie capabil sa identifice semnele unei cutii de viteze cu probleme. De unde poti afla daca cutia de viteze este defecta? Cum se imbunatateste durabilitatea unei cutii de viteze? Sunt intrebari la care acest articol auto incearca sa raspunda.
In orice masina, cutia de viteze este esentiala. Chiar si ceva la fel de simplu, precum schimbarea directiei, inainte sau inapoi, ar fi imposibil sa se realizeze fara ea. Cutia de viteze iti permite sa ajustezi turatia motorului in functie de sarcina sistemului de propulsie si de viteza masinii. Acest lucru este deosebit de util, de exemplu, atunci cand trebuie sa accelerezi intr-o depasire, sau sa urci o panta. Acest lucru este realizat prin alegerea diferitelor rapoarte de viteza ale transmisiei, fie manual (la transmisiile manuale), fie prin transmisia in sine (la transmisiile automate).
Simptomele unei cutii de viteze deteriorate
Tinand cont de nivelul ridicat de complexitate al mecanismului cutiei de viteze (in special in cazul transmisii automate avansate, de exemplu, dublu ambreiaj), nu se poate presupune ca pot fi „eterne”. De obicei, exista o serie de factori care afecteaza durata de viata a cutiilor de viteze. Poate depinde de designul angrenajului in sine, ceea ce inseamna in primul rand, greseli de fabricatie.
Cutiile de viteze in sine nu sunt rezistente si, dupa 200 000 de kilometri, sunt situatii cand trebuie reparate. Acestea includ, de exemplu, transmisiile manuale cu cinci trepte ale modelului Volkswagen Up! si Skoda Citigo, precum si cutiile de viteze M32 ale unor Opel-uri. In cazul lor, trebuie sa fi constient de necesitatea de a repara cutia de viteze.
Cu toate acestea, majoritatea cutiilor de viteze ar trebui sa acopere un kilometraj mult mai mare, fara defectiuni, mai ales cand vine vorba de transmisii manuale, deoarece echiparea masinilor avansate „automate” este de obicei suficienta pentru aproximativ 200/250 mii de kilometri, dupa care trebuie regenerata cutia de viteze.
Experienta multor utilizatori de masini arata ca schimbarea frecventa a uleiului face ca cutiile de viteze sa functioneze mai bine. De asemenea, este important sa fie controlat nivelul, deoarece, uleiul ar putea „scapa” printr-o scurgere. In cele din urma, modul in care un sofer conduce, afecteaza starea transmisiei. Nu este de mirare ca vor aparea simptome care pot indica o defectiune a cutiei de viteze mai devreme sau mai tarziu, daca treptele de viteza se aleg agresiv, actionand ambreiajul necorespunzator, sau maximizarea potentialul „rece” al sistemului de propulsie. Si astfel de cazuri sunt destul de multe!
Simptomele unei cutii de viteze manuale
In cazul unei cutii de viteze controlate manual, simptomele de defectiune pot fi identificate examinand caracteristicile de functionare ale parghiei, responsabila de selectarea vitezelor si observand modul in care functioneaza cutia de viteze in sine. De cele mai multe ori, urmatoarele semne sunt cele care apare necesitatea necesar sa se examineze cutia de viteze:
– miscari ale schimbătorului de viteze la apasarea pedalei de acceleratie;
– joc excesiv al manetei, vizibil cand treapta de viteza este cuplata;
– zgomote de slefuit si ciocanit la schimbarea vitezelor;
– zgomote enervante in timpul conducerii;
– miros de ars;
Aceste simptome pot proveni din multe surse, cum ar fi un nivel prea scazut de ulei de viteza, ulei uzat, sincroanele sau rulmenții cutiei de viteze uzate si angrenajele uzate.
Simptomele unei transmisii automate deteriorate
In schimb, defectele „masinilor automate” pot deranja soferii atat de mult, incat conducerea unei masini sa devina frustranta. Iata cateva simptome comune ale unui sistem de transmisie automata deteriorat:
– smucire si vibratii la schimbarea vitezelor;
– schimbarea aleatorie, nejustificata a vitezelor ;
– pierderea vitezei pe marsarier, sau a altor rapoarte de transmisie;
– lipsa de reactie a cutiei de viteze la schimbarea pozitiei comutatorului sensului de deplasare;
– sunete deranjante care insotesc functionarea cutiei de viteze;
– o crestere a turatiei motorului, care nu se manifesta printr-o crestere a vitezei;
– miros de ars;
Defectele transmisiei automate sunt adesea cauzate de uleiul de viteze vechi, sau de o cantitate prea mica de acestuia. Exista posibilitatea ca si convertorul transmisiei, electrovalva cutiei de viteze, ambreiajul (sau setul cu dublu ambreiaj), sa fie deteriorate.
Extindere durabilitate cutie de viteze
Inainte de a incepe sa conduci intr-un mod dinamic, ar trebui sa urmaresti datele schimbului uleiului de transmisie si sa lasi cutia de viteze sa se incalzeasca, prin evitarea condusul agresiv, cum ar fi selectarea unei viteze prea rapide. Cu toate acestea, nu ar trebui sa procedezi la schimbarea treptelor la turatii prea mici ale motorului. Scapa de obiceiul de a tine mana pe maneta de viteza. Nu uita sa opresti devinitiv masina din miscare, inainte de a cupla treapta de marsarier si înainte de a muta comutatorul in pozitia D, cand conduci o masina automata.
De final
Asteptarea ca simptomele unei cutie de viteze deteriorate sa dispara, nu este o idee buna, mai ales ca simptomele pot doar sa se agraveze. Pentru a-ti diagnostica cutia de viteze, cel mai bine este sa vizitezi un atelier auto specializat in cutii de viteze cat mai repede, pentru a avea cutia de viteze verificata. Si nu uita! Schimbarea uleiului din cutia de viteze este o activitate importanta de intretinere. Dar, din pacate, nu toti soferii isi amintesc despre asta.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.