Sari la conținut

Sistemul de control al tractiunii-ASR


Sistemul de control al tractiunii-ASR, mai ales ca producatorii auto isi echipeaza acum masinile cu o serie de solutii menite sa imbunatateasca siguranta soferilor si a celorlalti participanti la trafic. Sistemul ASR este unul dintre acestea, deoarece limiteaza efectiv patinarea rotilor.

Merita stiut care este exact aceasta tehnologie, pentru a evalua mai bine cand va fi utila si cand poate chiar ingreuna conducerea. Ce este ASR si cum il ajuta pe sofer, se poate afla urmarind acest articol auto.

Ce inseamna ASR

ASR este abrevierea pentru sistemul de control al tractiunii (Acceleration Slip Regulation), care este folosit frecvent de aproape toate masinile. Scopul sau este de a evita patinarea excesiva a rotilor motoare, la pornire sau accelerare. Acest sistem este opusul ABS, cel care protejeaza masina impotriva blocarii rotilor. Datorita acestei solutii existente, soferii nu derapeaza nici atunci cand pornesc foarte brusc de pe loc.

Sistemul de control al tractiunii-ASR

Sistemul de control al tracțiunii, ASR, monitorizeaza in mod constant vitezele rotilor, comparand diferentele dintre rotile conducatoare si cele nemotrice. Daca termenii de citire din calculator sunt foarte diferiti, sistemul reduce cuplul de antrenare furnizat rotilor. In plus, este activat sistemul de franare, pentru a compensa orice denivelari.

Sistemul ASR gestioneaza functionarea motorului, fara a depinde de comanda soferului, folosind o acceleratie suplimentara sau un sistem electronic, compus dintr-un senzor de pozitie a pedalei de acceleratie, controler si motor de actionare. In cazul motoarelor cu aprindere prin scanteie, se efectueaza si o verificare a sistemului de aprindere, sau cel de injectie. Aprinderea va fi intarziata sau complet dezactivata, pentru a reduce cuplul motorului. La motoarele diesel, cuplul este reglat prin reducerea cantitatii de combustibil furnizat.


Franarea rotilor ca sistem ASR

La unele modele de masini, franarea rotilor nu este un supliment, ci o functie de baza a sistemului ASR. In astfel de cazuri, sistemul nu interfereaza cu functionarea motorului, decat intr-o masura limitata. Acest tip de solutie este cunoscuta sub numele de blocare diferentiala electronica. Acest lucru face ca roata care patineaza sa fie blocata, reducand puterea motorului. Desi aceasta tehnologie este eficienta, ea are câteva limitări si anume, timpul de blocare a rotilor si puterea motorului. Din acest motiv, este rar folosita.

Patinarea rotilor de la masina nu este niciodata o situatie dorita. In unele cazuri, poate aparea mult mai des decat s-ar astepta. Prin urmare, sistemul de control al tractiunii ASR, functioneaza cel mai bine atunci cand:

– are loc pornirea masinii de pe loc, daca suprafetele umede si inghetate cresc riscul de derapare;
– la urcarea pe o panta, precum si pe un deal;
– in viraje, mai ales la accelerare;

Viteza de rulare a rotilor poate varia, in situatiile mentionate mai sus. Acest lucru afecteaza ai cuplul lor, pe care sistemul ASR il monitorizeaza in mod constant. Rotile au acelasi cuplu datorita controlului motorului si sistemului de franare, ceea ce reduce semnificativ riscul de derapaj al masinii si creste siguranta la drum.

In care din situatii nu este util ASR

Un sistem ca cel ASR pare a fi util in toate circumstanțele. Nimic mai departe de adevar. Nu este o surpriza faptul ca multi producatori auto isi echipeaza masinile cu capacitatea de a opri controlul tractiunii. Numai ca, uneori, atunci cand masina circula pe suprafete dificile, sistemul va ingreuna deplasarea masinii. Cand se conduce pe nisip adanc, zapada sau noroi, se opreste ASR-ul, deoarece reducerea puterii motorului in astfel de conditii il poate sufoca.

Concluzie

S-ar parea ca un sofer cu experienta nu ar trebui sa aibă nevoie de sistemul de control al tractiunii ASR. Acest lucru nu este complet corect. Chiar si atunci cand un profesionist cu multa experienta conduce masina, se poate pierde controlul acesteia. Patinarea rotilor este la fel de periculoasa pentru persoana care conduce un vehicul, dar si pentru alti participanti care circula pe drum.

Sistemul ASR joaca un rol esential in asigurarea sigurantei rutiere, chiar daca functionarea lui poate parea nesemnificativa si chiar neobservabila in conditii normale. Cu toate acestea, nu ar trebui sa ne bazam in întregime pe el si ar trebui sa ramanem intotdeauna atenti si vigilenti in timp ce conducem. Nicio solutie pregatita de un producator auto, nu poate fi inlocuita de ratiune, abilitati sau experienta.
Sistemul de control al tractiunii-ASR
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.

Distribuie prietenilor
Acasa
Articole
Adauga
Sondaje
Contact