Supravirare si subvirare in viraje, sunt doua fenomene care pot aparea in timpul virajelor la autovehicule, iar acestea pot fi provocate de mai multe lucruri, cum ar fi accelerarea excesiva, suprafata cu aderenta redusa, dar si distributia necorespunzatoare a greutatii autovehiculului.
In industria auto, cuvintele „supravirare” si „subvirare” sunt folosite pentru a descrie modul in care o masina se comporta in timpul virajelor sau curbelor. Acesti termeni descriu cum se comporta rotile unei masini in raport cu directia in care se indreapta soferul intr-un viraj.
Supravirare si subvirare in viraje
Dar, pentru a afla ce inseamna fiecare, sa le luam pe rand, mai ales ca este important sa mentionam faptul ca conditiile de drum, starea anvelopelor, tipul de suspensie si masina in sine, pot afecta supravirarea si subvirarea. Intelegerea si gestionarea adecvata a acestor concepte poate imbunatati siguranta in trafic si capacitatea de a conduce in mod eficient in diferite situatii.
Supravirare (oversteer)
Supravirarea se refera la situatia in care partea din spate a autovehiculului pierde aderenta si depaseste traiectoria dorita in timpul unui viraj. Acest lucru poate fi rezultatul unei acceleratii prea rapide sau al unei distributii inadecvate a greutatii vehiculului. Supravegherea poate duce la pierderea controlului si la o tendinta de a merge in afara traiectoriei planificate.
Subvirare (understeer)
Subvirarea se refera la situatia in care partea din fata a autovehiculului pierde aderenta si nu poate urma traiectoria dorita in timpul unui viraj. Acest aspect poate fi rezultatul unei suprafete cu aderenta redusa, sau an unei acceleratii excesive, in timpul unui viraj. Pe langa pierderea controlului asupra directiei, subvirarea poate duce la o tendinta de a iesi din traiectoria dorita.
Tehnici de viraj
Tehnica de viraj, descrie modul in care conducatorul auto manevreaza vehiculul pentru a urmari o traiectorie curbata in timp ce mentine controlul asupra directiei. O tehnica corecta de viraj poate asigura o manevrabilitate eficienta a autovehiculului si siguranta in trafic.
Pozitionarea corecta
Este esential sa te asiguri ca autovehiculul este pozitionat corect pe banda de circulatie, inainte de a incepe virajul. Acest aspect poate implica ajustarea pozitiei laterale si a distantei fata de marcajele rutiere.
Folosirea semnalizarii
Inainte de a incepe virajul, astfel incat ceilalti participanti la trafic sa te poata anticipa miscarea si sa-ti acorde prioritate, este esential sa semnalizezi intentia de a vira inainte de a o face.
Reglarea vitezei
Pentru a pastra controlul asupra autovehiculului si a preveni supravirarea sau subvirarea, este esential sa reduci viteza inainte de a intra intr-un viraj. Caracteristicile virajului si aderenta suprafetei de rulare, dicteaza viteza care trebuie ajustata.
Pozitionarea privirii
Privirea ar trebui sa fie indreptata catre punctul de iesire din viraj, nu catre marcajul rutier din fata. Acest lucru te ajuta sa menti traiectoria corecta si te ajuta sa eviti sa te concentrezi prea mult asupra lucrurilor din apropierea autovehiculului.
Controlul acceleratiei
Accelerarea treptata, lenta si controlata in timpul virajelor, poate ajuta vehiculul sa ramana stabil si sa previna pierderea aderentei.
Controlul franelor
Utilizarea corecta a franelor in timpul virajelor poate ajuta la mentinerea controlului asupra masinii si la ajustarea vitezei.
Este important de mentionat ca diferitele metode de virre difera in functie de tipul de viraj si de conditiile de drum. Pentru a asigura siguranta si fluiditatea in timpul virajelor, este imperativ sa respecti regulile de circulatie si sa te adaptezi la situatia din trafic.
Concluzie
Conducerea cu atentie si ajustarea vitezei si acceleratiei in functie de conditiile de drum sunt esentiale pentru a preveni supravirarea si subvirarea in timpul virajelor. Comportamentul autovehiculului in timpul virajelor poate fi afectat de distributia greutatii vehiculului si de aderenta anvelopelor.
Este esential sa conduci in mod defensiv, sa respecti limitele de viteza si sa ajustezi viteza in functie de conditiile de drum si de trafic, pentru a evita supravirarea si subvirarea in timpul virajelor. In plus, asigura-te ca pneurile masinii sunt in stare buna si ca au presiunea corecta. Stabilitatea masinii in timpul virajelor poate fi imbunatatita de un sistem de suspensie si directie bine intretinut.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.