Sari la conținut

Timpul de reactie al unui sofer


Timpul de reactie al unui sofer, in timp ce se afla la volan, deoarece, uneori, nu realizeaza cat de mult depinde de comportamentul sau pe drum. Avand in vedere ca exista fractiuni de secunda pentru evitarea a unui accident, intotdeauna succesul unei manevre depinde de timpul nostru de reactie. Asa ca, despre el este subiectul acestui articol auto de astazi.

Se pare ca, timpul de reactie fizica tinde sa fie similar pentru majoritatea soferilor. Doar ca, conform spacialistilor, diferentele individuale semnificative se refera la timpul de reactie mentala, care poate varia de la 0,3 la 1,7 s. Este dificil de definit in mod clar ceea ce determină timpul de reactie, dar cu siguranta este influentat de cativa factori:

– experienta la volan;
– varsta;
– forma fizica;
– buna dispozitie;
– oboseala soferului;
– starea momentana de sanatate;
– pozitia de conducere;
– nivelul de concentrare;
– atitudine la volan (discutii cu pasagerii, servitul mesei, vorbitul la telefon mobil în timpul conducerii).

Legat de aceste aspecte, specialistii au ajuns la concluzia ca exista doua tipuri de timp care pot aduce un raspuns:
* Timp de reactie mentala – organismul percepe o situatie periculoasa si ia o decizie cu privire la o anumita actiune;
* Timp de reactie fizica – pe baza deciziei luate, organismul reactioneaza, prin desfasurare de activitati la care s-a decis, de exemplu, apasarea pedalei de frana sau manevrarea volanului.

Timpul de reactie al unui sofer

In situatiile in care aparitia brusca a unui obstacol poate pune in pericol siguranta, consecintele incidentului sunt de obicei determinate de reactia soferului la acea situatie, de exemplu efectuarea unei manevre de franare. Timpul dintre aparitia pericolului si momentul in care masina se opreste, este definit ca timp de oprire. Durata acestui timp este influentata de cateva componente precum, timpul general de reactie al soferului, timpul de actionare a franei si timpul de franare.


In timp ce ultimele doua pot fi determinate prin cunoasterea aspectelor tehnice ale incidentului, precum viteza vehiculului, starea sa tehnica sau tipul suprafatei de rulare, timpul de raspuns este un parametru individual pentru fiecare sofer. Durata de reactie poate fi influentata si de alti factori, atat cei care caracterizeaza soferul, cum ar fi varsta sau experienta la volan, cat si starea lui de moment.

Varsta afecteaza timpul de reactie al soferului

Viteza de reactie a șoferului poate depinde de multi factori, asa cum s-a aratat. Printre acestea, varsta soferului vehiculului este de mare importanta. Cativa experti, de la Massachusetts Institute of Technology, a verificat comportamentul soferilor de diferite varste. Iar asa cum nu a fost greu de prezis, rezultatele obținute au aratat ca soferii tinerii au în general reflexe si timpi de reactie mai buni decat cei mai in varsta. Diferentele nu par sa fie mari, deoarece, in termeni de secunde, oscileaza de la 0,39 secunde la 0,6 secunde, iar soferii tineri au fost aproape de doua ori mai rapizi, in acest sens, decat soferii mai in varsta.

Totusi, trebuie retinut ca timpul de reactie se traduce printr-o anumita distanta parcursa cu o anumita viteza, iar acesta poate prevala cu privire la viata si siguranta persoanelor de pe drum. Prin datele obtinute, se spera ca vor fi de mare ajutor in configurarea sistemelor de conducere semi-autonoma si introducerea unor corectii pentru soferii de o anumita varsta, pentru a le oferi mai mult timp sa preia comenzile masinii in caz de urgenta.

Chiar si soferii cu timpi de reactie relativ rapizi in conditii normale, pot observa schimbari drastice din cauza distragerii atentiei, somnolentei, bolilor acute sau stresului. Pe langa toate acestea, expertii avertizeaza ca trimiterea de mesaje text, de pe telefon, in timpul conducerii, poate afecta semnificativ timpul de reactie al soferului.

Un timp de raspuns intarziat cu doar o secunda, extinde distanta de franare in oras cu cel putin 14 m, iar aceasta distanta este parcursa intr-o secunda de o masina care se deplaseaza cu o viteza de numai 50 km/ora. Atunci cand un sofer, care conduce cu 100 km/ora intr-o situatie critica de drum, intarzie timpul de reactie al franarii cu o secunda, aceasta distanta de franare poate creste chiar si de doua ori.

Alaturi de cele mentionate, o cauza comuna care afecteaza timpul mediu de raspuns este varsta. Pe masura ce soferul inainteaza in varsta, functiile fizice si mentale ale acestuia incetinesc, ceea ce face sa prelungeasca timpul dintre recunoastere a pericolului din trafic si raspunsul la franare sau manevrare a volanului.

Nu toata lumea este constienta de cat de mult afecteaza anumite perturbari timpul de reactie al unui sofer, mai ales ca durata de raspuns in anumite cazuri variaza in functie de fiecare. Expertii in domeniu au analizat faptul ca un sofer profesionist, care este apt fizic si antrenat sa conduca cu viteza mare, poate avea un timp de reactie de 0,2 secunde intr-o anumita situatie, in timp ce soferul mediu, poate avea un timp de reactie mai lent cu 0,5 secunde, 0,8 secunde sau chiar 1 secunda.

Concluzie

Cel mai adesea, accidentele rutiere sunt din vina soferului, iar pentru detinere a unui permis de conducere nu exista limita maxima de varsta. Se estimeaza ca aproximativ 65 la suta din accidentele din tara noastra sunt rezultatul actiunilor intreprinse de soferii care nu respecta reglementarile. Asa-numitul „timp de reactie” este una dintre numeroasele caracteristici ale comportamentului lor in cazul unui accident de circulatie.

Pe scurt, timpul de reactie in spatele volanului poate fi definit ca perioada din momentul in care apare pericolul si poate fi decisiv atunci cand un sofer intra intr-o situatie de urgenta.
Timpul de reactie al unui sofer
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.


Distribuie prietenilor
Home
Articole
Adauga
Sondaje
Contact