Tipuri de standarde EURO 6, stiind ca motoarele cu ardere pe benzina si diesel produc in mod inevitabil emisii ca parte a functionarii lor normale. Standardele Euro 6 au fost introduse in UE pentru a incerca sa se asigure ca producatorii de vehicule mentin emisiile nocive sub limite specifice. De la scutere la camioane, trebuie sa existe un set de standarde de indeplinit, inainte ca acestea sa poata fi conforme cu Euro 6 si vandute in UE.
Standardele normelor euro au fost introduse in 1991. Standardul Euro 6 a intrat in vigoare in 2009 si a fost modificat ulterior in 2011 si 2015. Odata cu dezvoltarea legislatiei europene, industria auto a introdus o serie de inovatii pentru a indeplini standardele de emisii din ce in ce mai stricte. Industria auto a fost pe deplin implicata in discutiile privind reglementarile Euro 6 si VI pentru autoturisme si vehicule comerciale. Apropo, stiai ca cifrele arabe (in cazul „Euro 6”) se refera la autoturisme, iar cifrele romane ( cazul „Euro VI”) la vehicule comerciale?
Aceste discutii includ atat masinile pe benzina, cat si masinile diesel. Regulile trebuie sa acopere oxidul de azot (NOx), monoxidul de carbon (CO), hidrocarburile (THC si NMHC) și particulele (PM). Ultima dintre acestea este funinginea care se poate vedea emanand din spatele vehiculelor diesel.
Cum au aparut standardele de emisii
Primele reguli privind poluarea aerului de la autovehicule au fost introduse la 20 martie 1970. Directiva Consiliului 70/220/CEE a introdus teste pentru monoxid de carbon si hidrocarburi. Toate standardele euro ulterioare sunt amendamente care au introdus limite si teste mai stricte. Acestea sunt enumerate mai jos, alaturi de data la care a solicitat prima inmatriculare a unui vehicul, iar scopul acestor masuri a fost combaterea riscurilor pentru sanatatea umana si pentru mediu cauzate de poluarea vehiculelor.
* Euro 1: ianuarie 1993;
* Euro 2: ianuarie 1997;
* Euro 3: ianuarie 2001;
* Euro 4: ianuarie 2006;
* Euro 5: ianuarie 2011;
* Euro 6: septembrie 2015;
* Euro 6d-TEMP: septembrie 2019;
* Euro 6d: ianuarie 2021;
Tipuri de standarde EURO 6
Standardul a suferit trei modificari, insa, spre deosebire de cazul trecerii de la EURO 4 la EURO 5, sau de la EURO 5 la EURO 6, acestea nu s-au rezumat la inasprirea limitelor individuale de emisie, ci la dezvoltarea unor astfel de metode de masurare pentru a obtine cele mai fiabile si cele mai apropiate rezultate din realitate.
Norma EURO 6b
In cazul standardului EURO 6b, care urmeaza imediat EURO 5, nu exista diferente majore. De fapt, singura actualizare in ceea ce priveste valorile in sine, este noul format de masurare a emisiilor de particule. Pentru masinile echipate cu motor diesel, acest format era deja folosit pentru EURO 5b. Pentru motoarele diesel, cantitatea admisibila de oxizi de azot (NOx) emisa a fost redusa.
Deci despre ce este vorba si de ce cel mai recent standard nu ar putea fi doar o noua actualizare a regulamentelor EURO 5?. In primul rand, pentru a face rezultatele testelor de conformitate cu standardul EURO mai realiste si pentru a reduce abaterile admise de la declaratiile de omologare. Aceasta este una din probleme. Al doilea, este emisia medie calculata pentru toate modelele disponibile in oferta unui anumit producator, iar limita acesteia este coborata succesiv.
Norma EURO 6c
Aparitia standardului EURO6c nu a rezultat din inasprirea reglementarilor, ci din faptul ca New European Driving Cycle (NEDC), nu mai era… nou. Era un mod depasit, actualizat ultima data in 1997, de masurare a emisiilor de poluanti.
In locul sau, a fost introdusa procedura de testare a vehiculelor usoare armonizate la nivel mondial (WLTP), adica o noua procedura care permite o evaluare mult mai buna atat a emisiilor de evacuare, cat si a consumului de combustibil al masinilor. Inlocuirea NEDC cu WLTP a fost marcata simbolic de actualizare, si astfel standardul EURO 6b a devenit 6c.
Norma EURO 6d – temp
6-d Temp, din engleza temporary, este standardul EURO, sau mai degraba actualizarea acestuia, care a fost introdus cu presupunerea ca se va aplica doar temporar. Ideea a fost de a oferi producatorilor de masini timp sa pregateasca vehiculele pentru noul mod de masurare a emisiilor. Introducerea lui 6d-Temp a fost cumva un raspuns la cazuri din ce in ce mai putin importante, in care producatorii de masini noi au manipulat testele, aratand rezultate mai bune decat este posibil in realitate, in conditii de drum.
Al saselea standard EURO, indiferent daca este in versiunea sa de tranzitie sau finala, este, de asemenea, prescurtat ca ISC-FCM. Aceasta inseamna ca intrebarea daca masinile indeplinesc sau nu indeplinesc noile standarde, este determinata pe baza citirilor de la dispozitivele de monitorizare cu care producatorii de masini sunt obligati sa echipeze vehiculele. Cu alte cuvinte, aceasta este pentru a preveni un decalaj intre teorie si practica, pentru a ne asigura ca masinile noi indeplinesc standardul european de emisii, nu numai in timpul testelor, ci si in timpul utilizarii normale (asa-numitul RDE).
Norma EURO 6d
EURO 6d este cel mai nou standard european de emisii, aplicabil in prezent. Acesta obliga producatorii sa se asigure ca emisia medie de dioxid de carbon (CO2) din gama lor de modele disponibile in Uniunea Europeana nu depaseste 95 g/km . Valori usor diferite se aplica marcilor care ofera masini mai mici, in principal de oras, si valori putin mai mari pentru acele masini mai mari si mai grele.
Pe vremea cand standardul 6d-Temp era in vigoare, nivelul acceptabil de abatere intre testele de laborator si cele pe drum era de 2,1. Aceasta inseamna ca, de exemplu, emisia de oxizi de azot ar putea fi de fapt de doua ori mai mare decat a declarat producatorul, pe baza testelor de laborator. De la inceputul anului 2021, acest factor a fost redus la 1,43 si acesta nu este sfarsitul, scopul final este ca rezultatele testelor de laborator sa corespunda cu rezultatele testelor rutiere.
Valoarea limita de emisie pentru acest standard
Valorile de mai jos se refera la teste efectuate in conditii de laborator, acest lucru este important, de exemplu, in cazul oxizilor de azot. Dupa cum s-a mentionat mai sus, standardul 6d-Temp a obligat producatorii de automobile sa implementeze teste rutiere, astfel incat vehiculele sa fie analizate cat mai aproape de realitate.
Cerinte EURO 6 pentru masinile echipate cu motor pe benzina
– CO: 1 g/km
– HC: 0,1 g/km
– NOx: 0,06 g/km
– COV: 0,068 g/km
– PM: 0,0045 g/km (pentru vehicule cu motoare cu injecție directă)
Pulbere: 6,0×10^11/km (6,0×10^12 pentru primii trei ani ai standardului EURO 6)
Odata cu introducerea noului standard EURO pentru autoturisme, a aparut si o noua metoda de masurare a emisiilor de particule, care era deja folosita la testarea motoarelor diesel.
Cerinte EURO 6 pentru vehiculele care utilizeaza motoare diesel
– CO: 0,5 g/km
-NOx: 0,08 g/km
-HC+NOx: 0,17 g/km
– PM: 0,0045 g/km
– Particule solide: 6,0×10^11
Vehicule se aplica standardul EURO 6
Prevederile standardului EURO 6 se aplica autoturismelor usoare (categoria M) si vehiculelor comerciale (categoria N1 si N2), atat cu motoare pe benzina, cat si cu motoare diesel.
In cazul motocicletelor si a altor vehicule cu doua si trei roti, cea mai recenta reglementare, in vigoare in prezent, este standardul EURO V introdus in 2020.
Pentru camioane si autobuze se aplica diferite reglementari din cauza modului diferit de masurare a emisiilor de evacuare, poluantii sunt masurati nu in grame pe kilometru, ci in grame pe kilowatt ora.
Viitorul standardului EURO 6
In zonele de transport, masinile care indeplinesc cerintele standardului EURO 6 vor putea circula pana in 2035 (cu cinci ani mai mult decat vehiculele care indeplinesc standardul EURO 5). Pana atunci, va fi cu siguranta in vigoare noul standard EURO privind emisiile numarul 7. La fel ca la introducerea fiecarei reglementari anterioare, a existat o anumita ingrijorare, fie in randul producatorilor de automobile, fie in randul soferilor de autoturisme mai vechi.
Cum va arata exact noul standard, daca va insemna sfarsitul definitiv al motoarelor diesel si pe benzina si cand va intra in sfarsit in vigoare, nu se stie inca, desi, cel putin, in unele dintre aceste probleme expertii nu isi fac iluzii.
Desi cerintele EURO 6 erau extrem de stricte, iar masinile care le indeplinesc sunt mult mai putin daunatoare pentru mediu, in comparatie cu cele produse cu doar cativa ani mai devreme, obiectivul pe termen lung al Uniunii Europene este reducerea la zero a emisiilor de evacuare. Si asta inseamna ca, mai devreme sau mai tarziu, va trebui sa ne luam ramas bun atat de la masinile pe benzina, cat si de la diesel, indiferent de ce standarde de emisii indeplinesc. Viitorul este electric si in el nu va fi loc pentru gazele de evacuare.