Tipuri sistem de suspensie la masini, stiind ca odata conectata roata cu structura masinii, suspensia este unul dintre cele mai importante sisteme ale unei masini. In timp ce industria auto a crescut, inginerii au venit cu noi tipuri de suspensii pentru a imbunatati confortul si siguranta conducerii.
Desi sistemele de suspensie ale vehiculelor devin din ce in ce mai complexe, dar chiar si asa, acest lucru nu inseamna intotdeauna ca reparatiile lor sunt dificile. Desi au existat o multime de tipuri diferite de suspensii de-a lungul timpului, scopul fiecarei suspensii este acelasi si anume, sa conecteze rotile cu restul masinii. In ce mod functioneaza acest sistem, incercam sa raspundem in acest articol auto.
De-a lungul anilor, am avut ocazia sa facem cunostinta cu multe tipuri de suspensii auto. Aparitia unor noi tipuri de sisteme este rezultatul asteptarilor in crestere ale clientilor, cu accent pe caracteristicile de conducere ale masinii. Producatorii, pe de alta parte, incearca sa gaseasca un compromis intre parametrii de pe drum si simplitatea structurii, deoarece proprietarii masinilor nu doresc sa cheltuiasca o suma mare de bani pentru reparatiile suspensiilor deteriorate.
Prin urmare, acest sistem nu functioneaza la toate modelele de masinile. Acest lucru se datoreaza faptului ca acest sistem este conceput pentru a conecta rotile la restul masinii si pentru a transfera energia de la roti la caroserie. Diferentele de suspensii difera pentru masinile de oras ieftine, limuzinele de lux si masinile sport, sau cele de familie.
Cu toate acestea, multi sunt de acord ca intr-o zi, acestea vor fi deteriorate si vor fi necesare reparatiile lor. In acest sens, diferenta dintre sistemele „cel mai scump” si „cel mai ieftin” poate fi oarecum surprinzatoare. Astfel, inainte de a cumpara o masina second hand, este important sa sti ce suspensie are. Mai ales ca, la unele tipuri de masini, care au avut chiar modele identice, tipul de suspensie folosit depinde de versiunea motorului.
Tipuri sistem de suspensie la masini
Suspensia fata
Cel mai raspandit tip de suspensie este McPherson, care este instalat in aproape fiecare segment de masini. Acest sistem are un amortizor de soc integrat, care include un arc, o articulatie si un brat inferior. Acest concept este continuu dezvoltat de producatori. Cu un reglaj adecvat, astfel de sisteme pot chiar avea caracteristici de condus excelente. Fata de costurile de fabricatie si intretinere, sistemul McPherson ramane cel mai putin costisitor tip de suspensie.
Suspensia multilink
Cu suspensia cu mai multe brate pe roata, te poti astepta, cu siguranta, la o stabilitate si precizie de directie mai bune decat McPherson. Cu toate acestea, soferii sunt ingrijorati de aceste sisteme complexe, din cauza costurilor ridicate ale reparatiilor. Nu este nici ieftin, nici simplu. Masinile Alfa Romeo (147, 156) si VAG (Audi A4, Volkswagen Passat B5 si Seat Exeo), au fost printre primele suspensii fata cu brate multiple.
Suspensia spate
O solutie simpla si ieftina, care este cunoscuta in principal la masinile mai mici sau mai ieftine, consta intr-o traversa predispusa la torsiune in fata puntii spate si care serveste ca stabilizator, colaborand cu arcurile si amortizoarele. Desi aceasta solutie nu ofera un confort extraordinar al suspensiei si o tractiune exceptionala, a fost demonstrat ca functioneaza bine pe drumuri proaste. Singurul lucru pe care soferul trebuie sa-si aminteasca, este sa inlocuiasca bucsele barii de torsiune.
Suspensia multi-link
Acest tip de suspensie este o continuare logica a versiunii cu dublu brat. Este evident ca un numar mare de parghii sunt folosite in componenta sa. Fiecare parghie este responsabila pentru functia pe care o indeplineste datorita faptului ca este fixata pe caroserie. De asemenea, exista articulatii sferice care amortizeaza eficient socurile atunci cand obstacolele apar brusc. In timp ce imbunatateste semnificativ manevrabilitatea masinii in viraje, suspensia „multi-link” dureaza in general mai mult kilometri. Soluția a fost introdusa initial la masinile japoneze, dar apoi a fost adoptata de masinile de prima generatie Ford Focus si de masinile grupului VW.
Suspensia pneumatica
Se caracterizeaza prin prezenta burdufurilor de aer, care inlocuiesc amortizoarele traditionale cu arcuri. Sunt conectate intre ele intr-o singura instalatie de presiune, care este gestionata de un compresor. Acest sistem permite ajustarea libera a garzi la sol si caracteristicile de amortizare a denivelarilor. Este utilizat frecvent la cele mai scumpe modele, care se asteapta sa ofere cel mai mare confort de condus. In acest caz, greutatea substantiala a celor mai mari SUV-uri, nu are nicio influenta semnificativa.
Suspensia hidropneumatica
Aceasta suspensie specifica pentru Citroen, are coloane terminate cu sfere in loc de amortizoare. Fiecare sfera contine o parte de azot in interior, iar cealalta parte contine un fluid special care circula in intregul sistem hidropneumatic. Masina urca si coboara ca urmare a modificarii presiunii sistemului, cu capacitatea de a modifica caracteristicile suspensiei.
Suspensia adaptiva
In acest caz, avem de-a face cu o suspensie normala, dar cu amortizoare care au caracteristici de functionare variabile. Este posibil sa fie setata fie mecanic, fie electric, prin intermediul unui buton situat pe tabloul de bord. Versiunile de top si sportive ale masinilor populare au adoptat frecvent sisteme de amortizoare active. Modul de conducere, care este in prezent ales, a fost legat de modificarea duritatii si a altor parametri.
Suspensia Nivomat
Nivomat este o varianta de suspensie pneumatica, cu exceptia faptului ca se monteaza doar pe puntea spate, in principal pentru a corecta cursa cand portbagajul este incarcat complet. Din acest motiv, se gaseste adesea la versiunile premium de monovolume (de exemplu, Citroen C4 Grand Picasso), sau la break-uri scumpe.
AutoDivers recomanda Tot ce trebuie stiut despre amortizoare auto
De final
Desigur, tipurile de suspensie cele mai simple si de baza sunt cele mai ieftine de intretinut. Modelul, marca si materialul folosit pentru fabricarea acestora sunt toate foarte importante. Tipul de masina si modul in care este utilizata, afecteaza gradul de uzura. Atunci cand masinile sunt conduse in zone urbane, componentele suspensiei renunta cel mai rapid. Cu toate acestea, masinile de oras au de obicei cele mai simple si mai ieftine tipuri de suspensii.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai multa informare si cunoastere.