Ulei de motor sintetic sau mineral, fiindca este bine sa sti cand sa folosesti un tip de ulei si cand este mai bine sa nu torni ulei in motor, ci sa alegi produsul potrivit pentru acesta. Fiecare proprietar de masina trebuie sa-si aminteasca sa schimbe uleiul de motor. Datorita acestei proceduri, unitatea de antrenare este lubrifiata corespunzator, stiind ca uleiul reduce frecarea creata pe componentele motorului si, de asemenea, il raceste.
Orice nereguli in problemele de ulei au un impact negativ asupra starii motorului. Pot exista o multime de astfel de cauze, de exemplu, uleiul este adesea pierdut din cauza scurgerilor, sau ca urmare a arderii acestuia de catre motor. Neglijarea unui schimb de ulei va avea si efecte negative, chiar daca nivelul acestuia este normal, lubrifiantul uzat isi va pierde proprietatile in timp si va deteriora motorul.
Ulei de motor sintetic sau mineral
Pe langa faptul ca trebuie observat kilometrajul dintre schimburile de ulei, proprietarul masinii trebuie sa stie si ce ulei sa foloseasca pentru motorul masinii sale. O astfel de intrebare apare de obicei dupa cumpararea unei masini second hand, cand nu se stiu informatii despre uleiul folosit pana acum. Criteriul cheie este tipul de ulei de motor. Exista trei tipuri de baza: ulei mineral, ulei sintetic si ulei semisintetic. Fiecare tip de lubrifiant difera ca si compozitie chimica si este destinat motoarelor diferite, asa ca, amestecarea acestora si trecerea aleatorie de la un tip de ulei la altul nu trebuie practicata. Cum sa alegi cel mai bun ulei de motor pentru masina ta?
Diferente uleiuri minerale, sintetice, semisintetice
Uleiurile minerale, sintetice si semisintetice difera in principal prin compozitia chimica, asa numita baza de ulei si aditivi de imbogatire aplicati, care previn formarea si depunerea depunerilor de carbon (dispersanti), stabilizeaza vascozitatea substantei (modificatori de vascozitate), scad punctul de curgere al uleiului (depresori) si previn coroziunea (inhibitori). Baza de ulei, la randul sau, este impartita intr-o baza minerala si o baza sintetica. Dupa cum poti ghici, uleiul mineral este produs din primul, iar „sintetice” din al doilea. Uleiul semisintetic este rezultatul combinarii ambelor baze in proportii diferite.
Ulei mineral
Acest tip de ulei este produs pe baza unei baze minerale, care este creata prin procesul de rafinare a titeiului si rafinarea acestuia in etapele ulterioare de productie. Rezultatul acestei metode este prezenta sulfului si a hidrocarburilor in compozitie, ceea ce se traduce prin cea mai mare vascozitate dintre toate tipurile de uleiuri. Din acest motiv, se recomanda utilizarea uleiurilor minerale pentru motoarele cu kilometraj mare, adica care prezinta semne de uzura (de exemplu, arderea sau scurgerile de ulei).
Datorita densitatii sale mai mari, uleiul mineral etanseaza motorul intr-o anumita masura si ajuta la reducerea acestor scurgeri. De asemenea, acest tip de ulei nu contine atat de multe substante de spalat precum cel sintetic si semisintetic, prin urmare, la utilizare, riscul spalarii depunerilor acumulate acum si infundarea conductelor de ulei cu acesta scade.
Prin urmare, merita ales uleiul mineral pentru motoarele:
– care au un kilometraj semnificativ;
– care ard ulei sau il pierd prin scurgeri;
– in masini mai vechi, inclusiv clasice, unde producatorul auto recomanda utilizarea uleiului mineral;
Ulei sintetic
Baza sintetica, care este componenta principala a asa-numitului ului sintetic, se face prin sinteza chimica. Spre deosebire de uleiul mineral, care este considerat uleiul de cea mai slaba calitate, acesta este deja recomandat pentru motoarele moderne, sau masinile cu kilometraj redus.
Motivele? In primul rand, uleiul sintetic este mai fluid si isi pastreaza fluiditatea chiar si la temperaturi scazute – asta inseamna ca ajunge in partile cheie ale motorului la foarte scurt timp dupa pornire, chiar si iarna. In acelasi timp, „sinteticul” protejeaza perfect motorul impotriva efectelor functionarii la temperaturi ridicate si, de asemenea, nu expune motorul la o rezistenta atat de mare la lucru precum uleiul mineral – acesta, la randul sau, este o modalitate simpla de a reduce consumul de combustibil. In plus de astea, uleiul sintetic prezinta cea mai mare rezistenta la oxidare si, prin urmare, isi pastreaza proprietatile pentru mai mult timp. Utilizarea acestuia reduce riscul depunerilor in motor.
Uleiul sintetic este bine sa fie ales pentru:
– motoare moderne, cu cea mai mare precizie a functionarii;
– motoare cu kilometraj redus, adica fara semne de uzura;
– in masinile in care potentialul motorului este utilizat in mod regulat, de exemplu, masini sport;
– acolo unde producatorul auto recomanda utilizarea uleiului sintetic;
Ulei semisintetic
Uleiul semisintetic este o punte intre uleiul mineral si cel sintetic. De fapt, are multe in comun cu ambele, deoarece este creat ca urmare a amestecarii unei baze minerale si sintetice. Combina proprietati bune de lubrifiere cu cele „sintetice”, indiferent de temperatura motorului si este un produs mai accesibil. Uleiul semisintetic este, prin urmare, o alternativa mai ieftina la uleiul sintetic, fara deteriorare majora a calitatii lubrifiantului.
Uleiul semisintetic este recomandat pentru:
– motoare moderne, cu conditia ca producatorul sa nu recomande utilizarea uleiului sintetic;
– motoare care nu au depasit inca un numar semnificativ de kilometri (nu prezinta semne de uzura);
– masini utilizate rar, sub sarcini grele;
Amestecarea uleiurilor de motor
Fiecare sofer ar trebui sa fie constient de faptul ca exista aceste tipuri de uleiuri de motor prezentate. Clasificarile individuale, atat in ceea ce priveste vascozitatea, cat si calitatea lubrifiantilor, precum si tipul de ulei pe care il folosesti in motorul masinii tale, nu sunt lipsite de importanta pentru buna functionare a motorului. Pentru a facilita gasirea produsului potrivit, sunt adoptate denumiri comune, de exemplu 10W-40, unde primul numar indica vascozitatea uleiului la temperatura scazuta, iar al doilea, la temperatura ridicata.
Amestecarea uleiurilor de motor este permisa si nu va dauna atat timp cat lubrifiantul adaugat este de aceeasi clasa de vascozitate si calitate. Uleiurile minerale trebuie combinate numai cu uleiuri minerale, iar o regula similara se aplica uleiurilor semisintetice si sintetice. Cei mai importanti sunt parametrii uleiului, nu producatorul lubrifiantului in sine. Uneori este acceptabil sa schimbi putin a doua valoare, de exemplu, de la 10W-40 la 10W-30.
Ce se intampla daca amesteci diferite tipuri de uleiuri
Amestecarea diferitelor tipuri de uleiuri de motor, de exemplu uleiuri minerale si sintetice, se dovedeste adesea a fi fatala. Stabilitatea termica a uleiului scade si depunerea de impuritati se accelereaza. Amestecul poate inceta lubrifierea componentelor motorului intr-un grad corespunzator, ceea ce duce, la randul sau, la deteriorarea grava a motorului, inclusiv la blocarea completa a acestuia. Inainte de a face o completare, merita sa te asiguri ce tip de ulei ai in prezent in motor. Datorita acestui fapt, vei alege un produs cu aceiasi parametri de la cel mai apropiat magazin, sau de la o benzinarie si vei evita o greseala care te poate costa multe sute de lei.
De final
Asa cum, s-a precizat si in alte articole, uleiul nu este folosit doar in timpul functionarii motorului. In timp, pur si simplu imbatraneste si isi pierde proprietatile originale. Deci, indiferent de modul in care folosesti masina, este recomandat sa-l inlocuiesti in fiecare an.
Daca consideri interesant acest articol auto, asteptam un like pentru pagina noastra din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai multa cunoastere.