Utilizare corecta sistem start-stop, avand in vedere ca acest sistem, pe care-l au masinile moderne, nu numai ca ajuta la economisirea combustibilului, dar ajuta si la reducerea emisiilor de componente daunatoare din sistemul de evacuare. Desi pare ciudat la inceput, este usor sa te obisnuiesti cu functia de oprire momentana a motorului in timpul unei stationari. Afla despre toate beneficiile sistemului start-stop din acest articol auto si evita problemele frecvente in timpul conducerii.
Producatorii de autovehicule au folosit functia start-stop pentru a reduce consumul de combustibil. Sistemul de oprire a motorului obtine rezultate mai bune in standardul european de emisii, pentru ca influenteaza semnificativ emisiile de CO2 in atmosfera, in testele standardizate care imita conducerea urbana si extraurbana. Beneficiile sunt promise si utilizatorilor de masini, care pot economisi combustibil.
Utilizare corecta sistem start-stop
Este important de stiut ca un motor arde de la 0,5 pana la 1,5 litri de benzina sau motorina pe ora, atunci cand functioneaza la ralanti. Utilizarea combustibilului scade la zero atunci cand sistemul opreste motorul in timp ce se asteapta la o lumina rosie a unui semafor, sau la o bariera feroviara. Cu toate acestea, multi soferi se plang ca aceasta functie functioneaza lent, sau opreste motorul la momente nepotrivite, ceea ce face conducerea dificila. Iata, prin randurile de mai jos, cum sa utilizezi cu succes sistemul start-stop.
Cand se activeaza start-stop
Trebuie mentionat ca, in cazul in care sistemul automat start-stop ar putea provoca daune motorului, acesta nu va fi activat. Chiar daca aceasta functie este activata automat atunci cand activezi cheia in contact, motorul nu va opri imediat. Cand temperatura motorului atinge temperatura de functionare, functia de start-stop este activata. In plus, daca soferul porneste incalzirea sau aerul conditionat si cererea de energie creste, sistemul start-stop poate fi dezactivat, iar cand bateria este subincarcata, se va intampla acelasi lucru.
Cand se activeaza start-stop-ul atunci cand conduci? La masinile cu transmisie manuala, atunci cand soferul trece pe punctul mort si elibereaza ambreiajul, motorul se va opri. Practic, acest lucru se intampla de obicei intr-un ambuteiaj, la un semafor, sau in asteptare la o trecere de cale ferata. Atunci cand soferul asteapta la intersectie sa se alature traficului si tine mai mereu piciorul pe pedala de ambreiaj, sistemul nu va opri motorul. Dezactivarea sistemului start-stop a motorului este si mai rapida la modelele de masini cu transmisie automata. Acest sistem va opri motorul atunci cand masina este oprita si apasata mai tare pedala de frana.
Cum pornesti masina cu start-stop
Prima conducere poate fi stresanta pentru soferii care nu au condus inainte o masina cu sistem start-stop. Oprirea motorului aminteste imediat de o defectiune sau o problema a motorului, in timp ce se deplaseaza. Conducerea unei masini cu functia start-stop este foarte simpla, din fericire. Cand se elibereaza frana in mod automat, sau se apasa manual ambreiajul, motorul va porni automat. La majoritatea modelelor de masini cu o astfel de optiune, este aproape indetectabil de rapid si usor. Deci, sistemul te va ajuta sa pornesti masina cu start-stop.
Utilizare sistem start-stop
Conducerea eficienta si dinamica, necesita intelegerea momentului in care este activat start-stop-ul. Pentru a beneficia de optiunile sistemului, care iti permit sa economisesti cativa zeci de lei pe combustibil, trebuie sa intelegi modul in care functioneaza. Vei avea cel mai bun control asupra masinii tale daca stii cand va porni sistemul si motorul. In anumite situatii, imobilizarea motorului nu este benefica. Daca se opreste doar o secunda, nu economisesti bani, iar uzura bateriei, a motorului si a electromotorului creste.
Desigur, conducerea in oras economiseste cel mai mult, asa ca merita sa folosesti functia de start-stop. In cazul in care te intrebi daca este posibil sa opresti motorul in timp ce stai intr-un ambuteiaj, raspunsul este afirmativ. Situatii tipice, in care motorul nu are nevoie de ralanti, sunt asteptarile lungi in ambuteiaje, semafoare sau treceri de cale ferata.
Cand se dezactiveaza start-stop
Este imperativ sa luam in considerare partea opusa a monedei, adica situatiile in care interventia la start-stop nu este doar inutila, ci poate fi chiar periculoasa. In anumite situatii, in timp ce conduci, sistemul de imobilizare a motorului poate doar sa te enerveze si chiar sa impiedice o manevra. Din fericire, sistemul start-stop poate fi dezactivat rapid cu ajutorul butonului care are litera A si o sageata sub forma de cerc.
Multe soferi dezactiveaza sistemul in situatii precum, trafic mare, la intersectii aglomerate, etc. Astfel, atunci cand exista un drum liber si se doreste o deplasare dinamica, motorul nu se va opri. In plus, dezactivarea functiei este utila atunci cand conducerea intr-un ambuteiaj este extrem de sacadata si necesita interventii frecvente. Uneori, fractiuni de secunda decid cu privire la sansa de a se alatura traficului, sau de a traversa o intersectie.
Dezavantaje sistem start-stop
Desigur, cel mai important aspect al sistemului start-stop este rezistenta componentelor responsabile de pornirea motorului, precum si a motorului in sine. In timp ce pornirea motorului este unul dintre momentele in care starea pieselor este cea mai afectata, motoarele pe distante scurte se uzeaza mult mai repede decat motoarele care ruleaza pe autostrada.
O recomandare frecventa este sa opresti motorul numai dupa ce turbocompresorul s-a racit, asa cum se specifica in articolul Imbunatatire durata de viata a turbinei. Deci, este posibil ca sistemul start-stop sa afecteze motorul?
Exista opinii impartite cu privire la nocivitatea sistemului start-stop, dar majoritatea acestor opinii se bazeaza pe diferite dovezi pentru modele specifice. Cu toate acestea, este important de retinut ca masinile echipate cu functii start-stop sunt concepute pentru a funcționa cu cicluri de porniri mai mari. In primul rand, au baterii AGM sau EFB, care sunt bune pentru sarcinile frecvente de curent ridicat si dureaza mai mult.
In plus, alternatorul este modificat. Acesta are adesea capacitatea de a recupera energie in timpul franarii si de a reincarca bateria mai bine la turatii mici. Sub capota masinilor cu sistem start-stop, exista un motor de pornire mai puternic, echipat cu rulmenti mai rezistenti, mecanism de angrenare imbunatatit si angrenaj planetar rezistent.
De final
Daca, in schimb, nu-ti place sistemul start-stop, nu doresti sa beneficiezi de utilizării lui si nu doresti ca motorul sa se opreasca, tot ce trebuie sa faci este sa apesi butonul de dezactivare de fiecare data cand incepi o deplasare la volan. Din pacate, dezactivarea definitiva a functiei start-stop este imposibila, sau cel putin, foarte dificila.